ناسا دومین ماموریت انتقال فضانورد به ایستگاه فضایی را به اسپیس ایکس داد

یک‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ناسا دومین ماموریت انتقال فضانورد به ایستگاه بین المللی فضایی را به کمپانی اسپیس ایکس سفارش داد. دومین ماموریت اسپیس ایکس در راستای برنامه‌ی Commericial Crew Program انجام خواهد شد که ناسا آن را ۶ سال پیش آغاز کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

آژانس فضایی ایالات متحده‌ی آمریکا دومین ماموریت انتقال فضانورد به ایستگاه بین المللی فضایی را به اسپیس ایکس سفارش داده است. ناسا ۶ سال پیش برنامه‌هایی را تحت عنوان Commericial Crew Program آغاز کرده که طی آن کمپانی‌های خصوصی قدرتمند در حوزه‌ی فضانوردی تلاش‌های خود برای ساخت فضاپیما به منظور انتقال انسان به ISS را به کار خواهند بست تا ناسا از این موضوع اطمینان حاصل کند که ایالات متحده‌ی آمریکا می‌تواند به‌صورت مستقل امکانات ارسال فضانورد به فضا را در اختیار داشته باشد. ناسا اولین سفارش برای انتقال فضانورد را در نوامبر ۲۰۱۵ انجام داد. این نهاد دولتی دو پرواز را نیز به کمپانی بوئینگ سفارش داده است.

ناسا این برنامه‌ را به این جهت آغاز کرده که برنامه‌ی سفر به فضا با استفاده از شاتل‌ها طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال ۲۰۱۱ میلادی پایان یافتند. کنار گذاشتن شاتل‌های فضایی باعث شد تا آژانس فضایی ایالات متحده‌ی آمریکا هیچ فضاپیمایی را برای انتقال دانشمندانش به فضا در اختیار نداشته باشد، از این‌رو آمریکایی‌ها دست به دامن روس‌ها و آژانس فضایی این کشور شدند. Roscosmos یا همان آژانس فضایی روسیه برای انتقال هر فضانورد آمریکایی به فضا مبلغی ۸۰ میلیون دلاری دریافت می‌کند که نشان از هزینه‌ی بالای ناسا برای استفاده از امکانات روس‌ها دارد.

اسپیس ایکس و بوئینگ قادر خواهند بود تا انتقال فضانوردان به ایستگاه بین المللی فضایی را در ازای دریافت مبلغی بسیار کمتر انجام دهند. البته هنوز باید در انتظار تکمیل ساخت و آزمایش موفقیت آمیز فضاپیماهای مورد نظر باشیم. ناسا سفارش‌های پروازی خود را دو تا سه سال پیش از برنامه‌ی پروازی ارائه می‌کند تا از این طریق کمپانی‌های سازنده فرصت کافی برای توسعه‌ی فضاپیمای خود را داشته باشند. پروازهای این دو کمپانی برای اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده است. اسپیس ایکس نیز در حال حاضر چهار کپسول سرنشین‌دار دراگون را در دست توسعه دارد که دو دستگاه از این کپسول‌ها برای آزمایش توسعه می‌یابند.

کپسول سرنشین‌دار دراگون شبیه به کپسولی است که اسپیس ایکس در ماموریت‌های خود برای انتقال بار به ایستگاه بین المللی فضایی استفاده می‌کند، حال آنکه این کپسول با امکانات کنترلی برای بهبود شرایط محیطی به منظور حضور سرنشین‌ها مجهز می‌شود. این کپسول قادر است تا ۷ فضانورد را در خود جای دهد، اگرچه ناسا سفر استاندار فضایی به ایستگاه بین المللی را با چهار فضانورد تعریف کرده است. اسپیس ایکس در نظر دارد تا کپسول سرنشین‌دار دراگون را بیش از پیش توسعه دهد تا در آینده از آن برای انتقال انسان به مریخ استفاده کند.

هنوز مشخص نیست که کدام‌یک از دو کمپانی اسپیس ایکس و بوئینگ ابتدا سفر فضایی خود برای انتقال فضانوردان به ISS را انجام خواهند داد. ناسا اعلام کرده که تصمیم‌گیری در این مورد را در آینده انجام خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات