یاهو می توانست گوگل را تنها با پرداخت یک میلیون دلار تصاحب کند

سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دو روز پیش یاهو هسته‌ی اصلی کسب و کار خویش را در ازای دریافت ۴.۸ میلیارد دلار در اختیار ورایزون گذاشت، حال آنکه در آن سوی میدان گوگل که روزی رقیب این کمپانی بود، به یک غول بزرگ تبدیل شده است. در سال‌های اولیه ظهور کمپانی‌های فناوری، یاهو می‌تواسنت گوگل را با یک میلیون دلار در اختیار بگیرد، اما این مهم هرگز روی نداد تا داستان یاهو در هفته‌ی جاری تمام شده تلقی شود. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اپراتور مخابراتی ورایزون دو روز پیش موفق شد تا موافقت هیئت مدیره‌ی یاهو را برای تصاحب این کمپانی در ازای پرداخت ۴.۸ میلیارد دلار جلب کند. ورایزون سرمایه‌گذاری زیادی را روی تولید محتوا و تبلیغات دیجیتال روی کاربرانش انجام داده، به طوری که این کمپانی سال پیش نیز AOL را با پرداخت ۴.۴ میلیارد دلار از آن خود کرد. یاهو یکی از پیشگامان دنیای اینترنت بود که روزگاری همپای گوگل به ارائه‌ی خدمات می‌پرداخت، به طوری که حتی این کمپانی می‌توانست گوگل را در ابتدای دوران فعالیتش با پرداخت یک میلیون دلار از آن خود کند که البته این چنین نشد.

گوگل که این روزها زیر پرچم هلدینگ آلفابت فعالیت می‌کند، توسط سرگئی برین و لری پیج که در آن زمان دانشجوی دانشگاه استنفورد بودند تاسیس شد. این دو، نرم‌افزاری را برای رده‌بندی صفحات اینترنت توسعه داده بودند که در واقع سنگ بنای گوگل با آن بنا نهاده شد. با توجه به اینکه در آن سال‌ها کمپانی‌های متعددی نظیر آلتاویستا در حوزه ی جستجوی اینترنتی فعالیت داشتند، دو بنیان‌گذار جوان گوگل در پی آن بودند تا الگوریتم خود را در اختیار آلتاویستا قرار داده و یک میلیون دلار در ازای آن دریافت کند تا بتوانند به تحصیلات خود در دانشگاه ادامه دهند. اما این چنین نشد و اگر این معامله انجام می‌شد با تصاحب آلتاویستا در سال ۲۰۰۳ توسط یاهو، گوگل  نیز به زیر پرچم این کمپانی در می‌آمد. یاهو بار دیگر در سال ۲۰۰۲ به سراغ گوگل رفته و پیشنهادی سه میلیارد دلاری را برای تصاحب این کمپانی ارائه کرد، اما اعلام قیمت ۵ میلیارد دلاری از جانب گوگل، باعث شد تا یاهو از تصمیم خود صرف نظر کند.

در تاریخ یاهو می‌توان پیشنهادات خرید و خریداری شدن متعددی را مشاهده کرد. به طوری که این کمپانی در سال ۲۰۰۸، پیشنهاد ۴۰ میلیارد دلاری مایکروسافت را رد کرده است. یاهو پس از واگذاری کسب و کار اصلی خود به ورایزون، کنترل سهماش در علی بابا را که قریب به ۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد را در کنار یاهو ژاپن و پتنت‌های این کمپانی در اختیار خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات