درآمد IBM با وجود کاهش کلی، در بخش رایانش ابری و تحلیل داده‌ها افزایش یافته است

پنج‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
IBM گزارش مالی سه‌ماهه‌ی دوم خود را منتشر کرد. براساس این گزارش، درآمد این کمپانی در رایانش ابری و تحلیل داده‌ها با افزایش مواجه شده است، اما میزان درآمد کلی آن به آرامی رو به کاهش است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

درآمد IBM در دومین فصل مالی سال جاری نیز همچنان با کاهش روبرو بوده است، اما افزایش درآمد بخش‌های موسوم به ضرورت‌های استراتژیک این شرکت همچون رایانش ابری و تحلیل داده‌ها نشان دهنده‌ی آن است که احتمالا آی‌بی‌ام در صدد ایجاد تغییرات جدید است.

بخشی از این کمپانی که در منطقه‌ی آرمونک شهر نیویورک واقع شده است، روز دوشنبه اعلام کرد که درآمد آن از بخش‌ راهکارهای استراتژیک آن از جمله رایانش ابری، تحلیل داده‌ها و امنیت با رشد سالانه‌ی ۱۲ درصدی همراه بوده و به ۸.۳ میلیارد دلار رسیده است. البته در هر صورت این میزان افزایش درآمد در این بخش‌ها، از رشدی که آی‌بی‌ام در سه‌ماهه‌ی نخست سال گزارش کرد کمتر است.

درآمد بخش ابری اعم از عمومی، خصوصی و ترکیبی، در سه‌ماه‌ی دوم سال با رشدی ۳۰ درصدی همراه بوده است، در حالی که درآمد بخش تحلیل ۴ درصد و درآمد بخش‌های موبایل و امنیت به ترتیب ۴۳ و ۱۸ درصد افزایش را شاهد بوده‌است. مارتین شروتر نایب رئیس و مدیر مالی ارشد آی‌بی‌ام در یک تماس کنفرانسی اعلام کرد که در ۱۲ ماه گذشته، بخش ضرورت‌های استراتژیک بیش از ۳۱ میلیارد دلار درآمد را برای آی‌بی‌ام در پی داشته است و هم‌اکنون نیز ۳۸ درصد از کل درآمد کمپانی از این بخش تامین می‌شود. وی افزود: «آی‌بی‌ام در سال گذشته از حدود ۲۰ بخش گوناگون تحت تملک خود بهره برده است اما با این وجود شاهد رشد بنیادی قابل اطمینانی بوده است».

IBM

شروتر همچنین افزود:

آی‌بی‌ام برای سال ۲۰۱۸، هدف خود را بر روی رسیدن به رقم درآمد ۴۰ میلیاردی دلاری در بخش ضرورت‌های استراتژیک قرار داده است. این میزان ۴۰ درصد از درآمد کل کمپانی خواهد بود. کمپانی ما نیازی ندارد که برای رسیدن به این هدف، در تمامی بخش‌های تجارت خود به میزان گفته شده رشد کند.

آی‌بی‌ام قصد دارد هم‌زمان با حرکت به سوی رایانش ابری و دیگر تجارت‌های مدرن، در زمینه‌هایی همچون استفاده از قابلیت‌های پلتفرم واتسون، ظرفیت دیتاسنترهای ابری و سایر بخش‌های تحت تملک خود نیز سرمایه‌گذاری کند. آی‌بی‌ام پلتفرم شناختی خود با نام واتسون را که شامل یک تکنولوژی شناختی جدید آموزش داده شده در حوزه‌ی امنیت و بر پایه‌ی فناوری‌های ابری است به حوزه های جدید نیز گسترش داده است

حتی بهره‌ی بالای کسب شده در تجارت‌های جدیدی که آی‌بی‌ام اخیرا بر روی آن‌ها تمرکز کرده است نیز نتوانست سلسله نرخ‌های درآمد پایین سایر بخش‌ها را جبران کند. در نتیجه درآمد کلی آی‌بی‌ام در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری با کاهشی سه درصدی به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است. این کمپانی در دوره‌های سه‌ماهه‌ی بسیاری گزارش‌هایی حاکی از کاهش درآمد منتشر کرده است.

 با توجه به اصول کلی پذیرفته شده در حسابداری، سود خالص این کمپانی در سه‌ماهه‌ی دوم، برابر با ۲.۵ میلیارد دلار محاسبه شده است که ۲۹ درصد کاهش را نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

شروتر در این مورد این گونه توضیح داد:

سود سیستم‌های آی‌بی‌ام در این سه‌ماهه با کاهشی ۲۳ درصدی روبه‌رو شده و به ۲ میلیارد دلار رسیده است. همچنین درآمد سرویس‌های تجارت جهانی آن که شامل مشاوره، سرویس‌های پردازش جهانی و مدیریت برنامه‌ها است نیز با کاهشی ۳ درصدی نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته رو به‌رو شده و به ۴.۳ میلیارد دلار رسیده است. درآمد حاصل از رایانه‌های بزرگ این کمپانی موسوم به Z Systems نیز در این سه‌ماهه با کاهشی ۴۰ درصدی رو‌به‌رو شده است، اما در عوض حاشیه‌ی سود با شرایط چرخه‌ی تولید ما سازگارتر شده است.

آی‌بی‌ام در سه‌ماهه‌ی دوم، EZSource را تصاحب کرد تا به توسعه‌دهندگان کمک کند که بتوانند به سادگی و هرچه سریع‌تر اپلیکیشن‌های مربوط به رایانه‌های بزرگ (Mainframes) را به روز رسانی کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات