لاین با عرضه اولیه سهام خود ۱.۱ میلیارد دلار سرمایه جذب می‌کند

پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
مطالعه 3 دقیقه
سرویس ژاپنی پیام‌رسان لاین اعلام کرده که درصدد عرضه‌ی عمومی سهام خود در بازار‌ بورس ژاپن و آمریکا است. برآوردهای اولیه نشان از این دارد که این عرضه، سرمایه‌ای ۱.۱ میلیارد دلاری را عاید این کمپانی می‌کند که از این‌رو لقب با ارزش‌ترین عرضه‌ی اولیه سهام به نام لاین ثبت خواهد شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در چند ماه اخیر شایعاتی در خصوص ورود لاین به بازار سهام منتشر شده بود، حال آنکه این کمپانی ژاپنی روز دوشنبه اعلام کرد که در صورت عرضه‌ی اولیه سهام خود در دو بازار آمریکا و ژاپن، سرمایه‌ای بالغ بر ۱.۱ میلیارد دلار را جذب خواهد کرد. در حال حاضر ارزش سهام این کمپانی پس از افزایش ناشی از اعلام این خبر به بیش از ۳۲ دلار رسیده که در صورت باقی ماندن ارزش سهام این کمپانی در همین میزان شاهد انجام بزرگ‌ترین واگذاری اولیه سهام در سال ۲۰۱۶ خواهیم بود.

سرویس پیام‌رسان لاین در سال ۲۰۱۵ میلادی درآمدی حدود یک میلیارد دلار کسب کرد که از این‌رو باید آن را جزو یکی از سودآورترین اپلیکشن‌های توسعه یافته در بازار خواند. لاین از چهار کانال فروش استیکرها، بازی، تبلیغات و تولید کالاهای فیزیکی برگرفته از نمادها و استیکرهای این سرویس که در شماری از بازار‌های آسیایی بسیار محبوب است، درآمدزایی می‌کند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا در خلال ورود لاین برای عرضه‌ی اولیه سهام در این کشور، گزارشی را منتشر کرده که نکات بسیار جالب توجهی در آن وجود دارد که در ادامه به شماری از این موارد اشاره می‌کنیم.

عرضه اولیه سهام لاین

براساس اطلاعات ارائه شده رشد فروش استیکرها و بازی‌ها در اپلیکیشن‌ لاین با توجه به کاهش کاربرانی که حاضرند برای این محصولات پولی پرداخت کنند، کندتر شده است. البته با این حال لاین به صورت میانگین در یک فصل درآمدی ۲۴۰ میلیون دلاری را از محل فروش استیکر و بازی در سال ۲۰۱۵ به دست آورده است.

تبلیغات یکی دیگر از کانال‌های درآمدزایی لاین است که از سرعت رشد بالایی تبعیت می‌کند. این بخش از سرویس لاین بیش از ۳۰ درصد درآمد لاین در سال ۲۰۱۵ را به خود اختصاص داده است. در شماری از بازارها که تبلیغات آنلاین به بلوغ نرسیده، لاین حرف اول را در حوزه‌ی تبلیغات و بازاریابی آنلاین می‌زند که از این جمله می‌توان به اندونزی و تایلند اشاره کرد. براساس پیش‌بینی‌ IDC انتظار می‌رود ارزش بازار تبلیغات آنلاین از ۱۳.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ میلادی به بیش از ۵۵.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش پیدا کند.

لاین استراتژی بسیار مناسبی را برای درآمدزایی از طریق ارائه‌ی سرویس‌های مختلف به کاربرانش در پیش گرفته است، بطوریکه براساس اطلاعات ارائه شده میانگین درآمد لاین به ازای هر کاربر در دو سال اخیر بیش از دو برابر افزایش یافته و از ۲.۵۷ دلار به ۴.۹۸ دلار افزایش پیدا کرده است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که لاین پیش‌بینی کرده که  تعداد کاربرانش شاهد کاهش رشد شود. در طول یک سال اخیر رشد تعداد کاربران فعال ماهیانه‌ی لاین کمتر از یک درصد گزارش شده است. این موضوع تعداد کاربران فعال ماهیانه که در ازای سرویس‌های لاین مبالغی را پرداخت می‌کنند را نیز تحت تاثیر قرار داده و با کاهش روبرو کرده است.

لاین فعالیت‌های خود را محدود به سرویس پیام‌رسان نکرده و در حوزه‌های دیگر نظیر اشتراک‌گذاری فایل‌ها و تجارت الکترونیک نیز سرمایه‌گذاری کرده که از این‌رو باید در سال‌های آینده شاهد رشد نام لاین در این حوزه‌ها نیز باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات