گوگل از سیستم یادگیری ماشین DeepMind برای تشخیص زودهنگام بیماری های بینایی استفاده می کند

پنج‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل را باید از جمله‌ی پیشگامان هوش مصنوعی خواند که تاکنون چند سیستم قدرتمند هوش مصنوعی را نظیر سیستم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین DeepMind توسعه داده است. اطلاعات ارائه شده حکایت از این دارد که گوگل این سیستم را پروژه‌ی جدیدی برای یاری رساندن به چشم پزشکان برای تشخیص زودهنگام نارسایی‌های بینایی به کار گمارده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سیستم هوش مصنوعی DeepMind گوگل پس از غلبه بر قهرمان جهان در رشته‌ی Go در کاربرد دیگری که می‌تواند بسیار بیشتر به نفع انسان‌ها باشد، به کار گرفته می‌شود. براساس اطلاعات ارائه شده، سیستم دیپ‌مایند گوگل در پروژه‌ی تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به چشم پزشکان در خصوص تشخیص زودهنگام بیماری و نارسایی بینایی کمک کند. بخش توسعه‌ی هوش مصنوعی و سیستم‌های یادگیری ماشین بریتانیایی گوگل بیش از اسکن چشم یک میلیون نفر را مورد بازبینی قرار داده و براساس تصاویر به دست آمده الگوریتم‌‌هایی را توسعه خواهد داد تا بتواند علائم زودهنگام نارسایی‌های بینایی را تشخیص دهد. این پروژه را باید دومین همکاری دیپ‌میاند با سرویس سلامت همگانی یا همان NHS خواند، هرچند اولین همکاری این کمپانی در زمینه‌ی هوش مصنوعی با NHS است.

دیپ‌مایند با سیستم هوش مصنوعی خود در پی تشخیص زودهنگام دو عارضه‌ی بینایی آب مروارید و رتینوپاتی دیابتی است که جزو دو عامل اصلی در نابینا شدن افراد در کل کره‌ی زمین است.

مصطفی سلیمان، موسس دیپ‌مایند در گفتگو با گاردین این چنین اظهار نظر کرده است:

این روزها رتینوپاتی دیابتی را باید یکی از اصلی‌ترین عوامل نابینایی در جهان خواند. در صورتی که فردی دچار بیماری دیابت باشد، شانس وی برای از دست قدرت بینایی ۲۵ برابر بیشتر از افراد عادی است. در صورتی که افراد مبتلا به دیابت از مشکلات پیش آمده و تغییرات در سیستم بینایی خود پیش از موعد مقرر آگاه باشند، در ۹۸ درصد موارد می‌توان جلویی نابینا شدن را گرفت.

پیرس کین، چشم پزشک بیمارستان مورفیلد است که با دیپ‌مایند همکاری می‌کند، در خصوص توانایی‌های دیپ‌مایند برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماری‌های بینایی امیدوار است. وی در طول چند روز همکاری با دیپ‌مایند، گوشه‌ای از توانایی‌های این سیستم هوش مصنوعی را مشاهده کرده است. متخصصان در نظر دارند تا شماری از تصاویر اسکن ثبت شده از افراد مختلف را که با نام OCT یا مقطع نگاری همدوسی اپتیکی نام دارند، توسط دیپ‌مایند پردازش کنند.

اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که اطلاعات بیش از ۱.۶ میلیون بیمار مبتلا به ضایعات بینایی بصورت ناشناس در اختیار دیپ‌مایند قرار می‌گیرد تا سیستم هوش مصنوعی خود را آموزش دهند. گوگل و دیپ‌مایند اطمینان داده‌اند که در حفظ و عدم استفاده از مشخصات بیمارانی که تصاویر آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نهایت دقت را به کار برده و از این اطلاعات سواستفاده‌ای نخواهد شد.

نظر شما در خصوص استفاده از هوش مصنوعی برای تعیین مشکلات جسمی کاربران چیست؟ آیا روزی خواهد رسید که کاربران تنها با استفاده از اپلیکیشن‌های تغذیه شده از طریق سیستم‌های هوش مصنوعی به تشخیص بیماری‌های احتمالی بپردازند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات