فضاپیمای جونو ناسا به مشتری رسید و شروع به گردش دور آن کرد

چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
فضاپیمای جونو (Juno) که مدت‌ها پیش توسط ناسا به فضا پرتاب شده بود، اخیرا با موفقیت در مدار مشتری قرار گرفته است و هم اکنون در حال گردش به دور این غول گازی است. جونو ماموریت دارد جو مشتری را بررسی کرده و اطلاعاتی در مورد آن به زمین ارسال کند.
تبلیغات

فضاپیمای جونو که توسط ناسا به فضا پرتاب شده بود، با موفقیت در مدار مشتری قرار گرفته و شروع به گردش به دور این غول گازی کرد. جونو به فاصله‌ای از مشتری رسیده است که تاکنون هیچ فضاپیما دیگری نرسیده بود. این فضاپیما دیشب به قطب شمال مشتری رسید و ساعت ۲۳ و ۱۸ دقیقه‌ موتور اصلی خود را روشن کرد. این موتور به مدت ۳۵ دقیقه روشن بود و به فضاپیما کمک کرد که از سرعت خود بکاهد تا توسط جاذبه‌ی مشتری در مدار این سیاره قرار گیرد. ناسا تایید کرد که جونو در ساعت ۲۳ و ۵۳ دقیقه در مدار مشتری قرار گرفته است و هم‌اکنون آماده است تا ماموریت ۵۳ روزه و از پیش تعیین شده‌ی خود را انجام دهد.

اسکات بولتون محقق اصلی پروژه دیشب در یک کنفرانس خبری که در آزمایشگاه جت ناسا و پس از قرار گرفتن جونو در مدار مشتری برگزار شد با خوشحالی گفت: «ناسا باز هم موفق شد!» گفتن این جمله موجب شد که بولتون توسط اهالی رسانه و کارکنان ناسا به شدت تشویق شود. این مراسم در پاسادنای کالیفرنیا برگزار شد.

گفته می‌شود که انجام این عملیات برای ناسا بسیار دشوار بوده است، چرا که این فضاپیما باید از بین تابش‌های شدید و قدرتمند الکترومغناطیسی و حلقه‌هایی از سنگ‌های کوچک و بزرگ که در حال گردش به دور مشتری هستند می‌گذشت.

Jupiter

محض احتیاط، بسیاری از بخش‌های فضاپیما هنگام ورود به جو مشتری خاموش شدند تا هیچ چیز نتواند حتی اندکی در عملکرد موتور و روشن شدن به موقع آن برای قرار گرفتن فضاپیما در مدار اختلال ایجاد کند. تمامی مراحل با موفقیت و بدون هیچ گونه وقفه‌ای انجام شدند و ناسا پیغام تایید فضاپیما مبنی بر روشن شدن موتور را تقریبا همان زمانی که انتظار داشت دریافت کرد. لحظه‌ی روشن شدن موتور با زمان پیش‌بینی شده توسط ناسا تنها یک ثانیه اختلاف داشت.

ریک نیباکن، مدیر پروژه‌ی جونو در آزمایشگاه جت ناسا در کنفرانس خبری دیشب گفت: «امشب جونو از طریق زنگ‌ها و بوق‌هایی که می‌فرستاد برای ما آواز دلنشینی خواند، و این آواز کمال و موفقیت بود.» نیباکن، برنامه‌ی ارتباطات احتمالی تیم مسئول ماموریت را که برای زمان اضطراری تنظیم شده بود در جلوی چشم حضار پاره کرده و دور ریخت. این برنامه برای زمانی تنظیم شده بود که مشکلی پیش بیاید و جونو نتواند ماموریت خود را به درستی انجام دهد، اما دیشب جونو موفق شد انتظارات ناسا را به طور کامل برآورده کند، بنابراین دیگر نیازی به آن طرح نبود.

ناسا سیگنالی را که جونو برای اعلام موفقیتش در قرار گرفتن در مدار مشتری فرستاده بود، ۴۸ دقیقه بعد از این اتفاق دریافت کرد، چرا که فاصله‌ی بین زمین و مشتری میلیاردها کیلومتر است و ۴۸ دقیقه طول می‌کشد تا یک موج الکترومغناطیسی از مشتری به زمین برسد. جونو ماموریت خود را راس ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه به وقت کالیفرنیا آغاز کرده و در ساعت ۲۳ و ۵ دقیقه آن را به پایان رساند. این ماموریت از دید ناظران زمین مستقر در ناسا راس ساعت ۲۳ و ۵۳ دقیقه به پایان رسید، اما ناسا ترجیح داد چند دقیقه صبر کند تا شب از نیمه بگذرد و سپس خبر موفقیت جونو را اعلام کند. آن‌ها می‌گویند این کار بدان دلیل بود که کاملا از سلامت جونو و کارکرد صحیحش مطمئن شوند، زیرا اگر مشکلی پیش می‌آمد، مثلا موتور جونو زودتر از زمان تعیین شده خاموش می‌شد، اعضای تیم در مهمانی شادی بعد از موفقیت بودند و نمی‌توانستند به موقع عکس‌العمل مناسب را نشان دهند.

Juno Jupiter

جونو هم‌اکنون در یک مدار بیضوی در حال گردش به دور مشتری است. یک بار گردش جونو به دور مشتری ۵۳ روز طول خواهد کشید. در بخش اعظم این ۵۳ روز، جونو در فاصله‌ی بسیار دوری از مشتری قرار دارد تا از ورود به کمربند تابشی شدید این سیاره و برخورد با اجرام غول پیکری که با سرعت بسیار بالا در حال گردش به دور آن هستند اجتناب کند. اما پس از اتمام این دوره‌ی زمانی ۵۳ روزه، جونو مجددا به مشتری نزدیک خواهد شد. در این زمان، جونو مجددا به قطب شمال مشتری نزدیک شده و از روی آن عبور می‌کند، و سپس شروع به کاهش ارتفاع روی خط استوای این غول گازی خواهد کرد. طی این حرکت خطرناک، جونو به حد فاصل میدان‌های رادیویی مشتری و سطح آن می‌رسد. این فضاپیما سپس به سوی قطب جنوب مشتری رهسپار خواهد شد.

شاید با علم به این که مشتری بسیار بزرگتر از زمین است، فکر کنید که این سفر جونو از قطب شمال به جنوب مشتری چندین روز طول می‌کشد، اما بد نیست بدانید انجام این حرکات خاص که در بین فضانوردان و متخصصان ناسا به عنوان عبور Perijove شناخته می‌شوند، تنها چند ساعت طول خواهد کشید! اما در همین زمان چند ساعته است که جونو بیشترین دانش را در مورد مشتری به دست می‌آورد. تجهیزات مخصوص و پیشرفته‌ی قرار داده شده بر روی جونو، میزان آب موجود در جو مشتری را اندازه می‌گیرند. جونو همچنین اقدام به اندازه‌گیری دقیق جاذبه و میدان مغناطیسی مشتری خواهد کرد. اطلاعات حاصل از این اندازه‌گیری‌ها به سرعت برای دانشمندان ناسا ارسال می‌شود و آن‌ها می‌توانند پس از سال‌ها و دهه‌ها حدس و گمان، با قطعیت در مورد وجود هسته‌ای چگال در مرکز سیاره نظر بدهند. ممکن است ناسا بتواند با کنار هم قرار دادن تمام اطلاعات ارسالی از جونو، به نحوه‌ی دقیق ایجاد شدن مشتری در ۴ میلیارد سال قبل پی ببرد.

در ابتدا جونو دو سفر ۵۳ روزه به دور مشتری خواهد داشت، نخستین عبور Perijove آن در تاریخ ۲۷ آگوست و در حالی انجام می‌گیرد که تمامی دستگاه‌های اندازه‌گیرنده و تجهیزات آن روشن هستند. در دومین گردش این فضاپیما به دور مشتری که در تاریخ ۱۹ اکتبر انجام خواهد شد، جونو موتور اصلی خود را روشن کرده و این بار در مدت زمانی بسیار کوتاه‌تر یعنی دو هفته به طور کامل به دور مشتری گردش خواهد کرد. این فضاپیما پس از اتمام گردش ۱۴ روزه‌ی خود نیز همچنان در این حالت باقی می‌ماند تا ماموریتش به اتمام برسد. ناسا ۳۷ گردش کامل به دور مشتری را برای جونو به عنوان ماموریت در نظر گرفته است. جونو باید پیش از آن که به درون غول گازی منظومه‌ی شمسی سقوط کند، این گردش‌ها را انجام داده و اطلاعات مورد نظر ناسا را به زمین بفرستد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات