استفاده از سوخت بیولوژیکی در پروازهای عادی آغاز شد

پنج‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
هواپیمایی آلاسکا استفاده از سوخت بیولوژیکی را در پروازهای عادی خود شروع کرده و هواپیماهای بوئینگ 737 و 800 خود را با سوخت ترکیبی بیولوژیکی به پرواز درآورده است. آلاسکا اولین هواپیمایی در دنیا است که در پروازهای روزانه خود از سوخت بیولوژیکی استفاده می کند. هواپیمایی آلاسکا اعلام کرده که در ماه آینده در 75 پرواز دیگر نیز از سوخت بیولوژیکی استفاده خواهد کرد. نحوه سوختن و انرژی تولید شده از سوخت ترکیبی جدید که 20 درصد آن سوخت بیولوژیکی است تفاوتی با بنزین فعلی هواپیما نمی کند و نیازی به اعمال تغییرات در موتور هواپیما نیست.
تبلیغات

پیش از این طی سال های اخیر پروازهای آزمایشی بسیاری برای نمایش کارایی سوخت های بیولوژیکی انجام شده بود ولی در هیچ کدام از آنها مسافر واقعی وجود نداشت. حال هواپیمایی آلاسکا با استفاده از این سوخت در پروازهای عادی خود ثابت کرد که می توان سوخت های بیولوژیکی را برای همیشه جایگزین سوخت های فسیلی کرد.

سوخت بیولوژیکی مورد نیاز هواپیمایی آلاسکا توسط Dynamic Fuels و از روغن پخت و پز و فراورده های فرعی گوشتی تولید شده است.

در سال 2010 نیز برخی از هواپیمایی های اروپایی، پرواز های آزمایشی با سوخت های بیولوژیکی را آغاز کردند. هواپیمایی لوفتانزا اعلام کرده بود که سوخت بیلوژیکی ترکیبی (50 درصد سوخت بیولوژیکی و 50 درصد سوخت جت) را به مدت 6 ماه در فاصله بین هامبورگ، فرانکفورد آزمایش کرده تا وضعیت موتور هواپیما را تحت نظر گیرد. لوفتانزا در آن زمان اعلام کرده بود که استفاده از سوخت بیولوژیکی را به زودی در پروازهای روزانه خود آغاز خواهد کرد.

در حال حاضر سوخت بیولوژیکی گران تر از بنزین جت می باشد. آلاسکا اعلام کرده که هر بشکه سوخت بیولوژیکی حدود 16 دلار هزینه دارد که در مقایسه با قیمت 3.15 دلاری هر بشکه بنزین جت بسیار گران تر است. قیمت بالای سوخت های بیولوژیکی به این معناست که به زودی نمی توان این سوخت را جایگزین کامل بنزین هواپیما کرد.

البته با توجه به علاقه خودرو سازان و هواپیمایی های مختلف به استفاده از سوخت های بیولوژیکی و پس از تولید انبوه انتظار می رود قیمت این نوع سوخت در آینده کاهش یابد. 

منبع: Wired

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات