رقیب فتوشاپ، Krita 3.0 منتشر شد

یک‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فتوشاپ را تقریبا اکثر کاربرانی که با رایانه کار کرده‌اند می‌شناسند. یک نرم‌افزار فوق‌العاده قدرتمند برای ویرایش تصاویر که هر کس با خلاقیت خود می‌تواند آثار بی‌نظیری با آن خلق کند. اما مدتی‌ است رقیبی به نام Krita برای این نرم‌افزار پیدا شده که حال نسخه ۳ آن نیز منتشر شده است. در ادامه مطلب با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

پس از حدود یک سال، تیم Krita بالاخره نسخه ۳.۰ نرم‌افزار خود را به عنوان Animation Release منتشر کرد. پیش از اینکه توسعه این نسخه جدید آغاز شود، تیم کریتا یک کمپین در کیک‌استارتر ایجاد کرد تا هزینه‌های توسعه نرم‌افزار تامین شود. پشتیبانی از انیمیشن در Krita 3.0 اضافه شده اما این تنها ویژگی‌ای نیست که در کیک‌استارتر این پروژه اعلام شده است. قرار است در نسخه ۳.۱ که اواخر سال میلادی جاری منتشر خواهد شد امکانات دیگری نیز اضافه شوند. 

اما Krita 3.0 نیز تعداد زیادی قابلیت و ویژگی جدید را ارائه می‌کند که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از انیمیشن در هسته Krita
  • پیش‌نمایش آنی برای عملکرد بهتر در طراحی و نقاشی با ابزارهایی مثل قلم‌موهای ضخیم
  • پورت شده با Qt 5 و KDE Freamwork 5 برای توسعه آسان‌تر در آینده
  • بهبود در عملکرد چندلایه‌ای نسبت به Krita 2.9
  • بهبود در رابط کاربری؛ ابزار برش، ابزار دستیار ویرایش و ابزار خط مستقیم

Krita هیچ برنامه‌ای برای توقف نسخه ۳.۰ ندارد چراکه تنها در ۷ روز پس از ایجاد کمپین این نرم‌افزار در کیک‌استارتر، مبلغ ۳۰ هزار و ۴۰۴ یورو جمع‌آوری شد که بیشتر از هدف ۳۰ هزار یورویی در نظر گرفته شده بود. جدیدترین کمپین ایجاد شده در کیک‌استارتر برای این نرم‌افزار با عنوان Krita 2016: Let's make text and vector art awesome (بیایید متن و وکتورها را بی‌نظیر کنیم) نام‌گذاری شده است. همانطور که از عنوان نیز مشخص است، توسعه‌دهندگان این نرم‌افزار احساس می‌کنند که ابزارهای متنی نیاز به بهبود و ارتقا دارند. می‌توان گفت همین حالا هم ابزارهای متنی Krita برای انجام امور ساده بخوبی به کمک طراحان خواهند آمد، اما برای ایجاد نماهای حرفه‌ای یا کارت‌های بازی یا مواردی از این قبیل چندان خوب نیست.

افرادی که نسخه ۲.۹ این نرم‌افزار را نصب کرده‌اند و قصد دارند کریتا ۳.۰ را به صورت آزمایشی اجرا کنند، می‌توانند با خیال راحت به نصب آن اقدام کنند چرا که تنظیمات و پیکربندی‌های اعمال شده آن‌ها از بین نخواهد رفت. با توجه به نکته‌ای که در معرفی این نسخه نوشته شده نسخه ۳.۰ نرم‌افزار Krita تنظیمات و منابع مختلفی که در نسخه ۲.۹ مورد استفاده قرار داشتند را اجرا و ذخیره می‌کند، بنابراین امکان استفاده از هر دو نسخه به صورت همزمان نیز وجود دارد.

Krita 3.0 برای ویندوز، لینوکس و OS X در دسترس قرار دارد. متاسفانه کاربران OS X برای استفاده از ویژگی پیش‌نمایش آنی و چند قابلیت دیگر، باید تا انتشار نسخه ۳.۱ صبر کنند. تیم Krita همچنین به کاربران OS X توصیه کرده که در هنگام استفاده از این نرم‌افزار برای کارهای خود و مواجه نشدن با مشکلاتی که به دلیل عدم پشتیبانی اپل از OpenGL 3.0 ممکن است ایجاد شود، OpenGL را غیرفعال کنند.

لیست تغییرات کامل این نسخه را می‌توانید از طریق وب‌سایت رسمی این نرم‌افزار مشاهده کنید.

نظر شما در مورد Krita چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات