اخراج نیروهای بیشتری از بخش موبایل مایکروسافت و توجه بیشتر روی نرم‌ افزار؛ آیا لومیا به پایان راه نزدیک است؟

چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت امروز رسما به حضور نوکیا در ردموند پایان می‌دهد. پس از آنکه این کمپانی، نوکیا را دو سال پیش با پرداخت بیش از ۷.۲ میلیارد دلار تصاحب کرد، حال حیات نوکیا در دل کمپانی مایکروسافت به آخر رسیده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

دو سال پیش مایکروسافت در سودای ورود قدرتمند به بازار گوشی‌های هوشمند و جبران غفلت از این حوزه، نوکیا را با پرداخت ۷.۲ میلیارد دلار مال خود کرد، اما اوضاع آنچنان که مایکروسافت انتظار داشت، پیش نرفت و رقبایی نظیر اپل و سامسونگ همچنان عنان بازار را در اختیار داشتند. در دو سال اخیر و پس از کنار کشیدن استیو بالمر و جایگزین شدن ساتیا نادلا که همراه با تغییر نگرش در مایکروسافت بود، فعالیت در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند نیز بسیار کاهش یافت تا اینکه در روزهای اخیر مایکروسافت رسما تجارت مربوط به گوشی‌های غیرهوشمند نوکیا را در اختیار یک کمپانی تحت تملک فاکس‌کان قرار داد. مایکروسافت پس از خرید ۷.۲ میلیاردی نوکیا، سال ۲۰۱۵ میلادی را با زیانی ۷.۶ میلیاری و سال جاری را نیز با زیانی ۹۵۰ میلیون دلاری به پیش برده است. ردموندی‌ها در نظر دارند تا برای کاهش هزینه‌ها بیش از ۱٫۸۵۰ فرصت شغلی در این کمپانی را پایان دهند که بخش بزرگی از آن مربوط به بخش موبایل نوکیا در کشور فنلاند است. ۱٫۳۵۰ فرصت شغلی بخش موبایل مایکروسافت در کشور فنلاند را تحت تاثیر قرار داده و باقی ۵۰۰ کارمند نیز در سایر شعبه‌های مایکروسافت، از کار برکنار خواهند شد.

تعدیل نیرویی که مایکروسافت انجام خواهد داد، بدین معنی است که این کمپانی دیگر میزبان کارمندان پیشین نوکیا نیست. ردموندی‌ها در نظر دارند تا اخراج کارکنان خود را تا انتهای سال جاری میلادی نهایی کرده و به مرحله‌ی عملی برسانند. تنها بخش کوچکی از کارکنان این کمپانی در بخش طراحی و توسعه باقی خواهند ماند، حال آنکه بخش فروش محصولات مایکروسافت نیز در کشور فنلاند همچنان به کار خود ادامه خواهند داد. مایکروسافت بصورت خودکار در زمان تصاحب نوکیا، بیش از ۲۵٫۰۰۰ کارمند این کمپانی را نیز به استخدام خود درآورد. کاهش نیرو در حوزه‌ی موبایل پس از آن اعلام شده که مایکروسافت هفته‌ی گذشته از فروش کسب و کار تولید گوشی‌های غیرهوشمند همراهش به FIH Mobile که تحت تملک فاکس‌کان است، پرده برداشت.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

ما فعالیت‌هایمان در حوزه‌‌ی گوشی‌های هوشمند را روی فاکتور‌هایی متمرکز می‌کنیم که ارزش، امنیت، مدیریت و پشتیبانی از ویژگی‌هایی نظیر کانتینیوم را به همراه داشته و مشتریانمان نیز به همان اندازه ارزشمند باشند. ما همچنان به نوآوری در حوزه‌ی گجت‌ها و سرویس‌های ابریمان در تمام پلتفرم‌های موبایل ادامه خواهیم داد.

نادلا سال گذشته به این نکته اشاره کرد که مایکروسافت طیفی از محصولات محدود و تاثیرگذار را در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند راهی بازار خواهد کرد که شامل گوشی‌هایی نظیر Business، Value Phones و Flagship می‌شود. تری میرسون، مدیرارشد ابزار‌ها و ویندوز مایکروسافت نیز در ایمیلی کوچک‌تر کردن تجارت گوشی‌های هوشمند مایکروسافت با برخورداری از قابلیت‌های خاص را تایید کرده است.

مایکروسافت در نتیجه به بینشی واقع‌بینانه در خصوص گوشی‌های هوشمند و جایگاه خود در این بازار رسیده و از این‌رو تصمیم گرفته تا تمرکز خود را به جای تولید محصولات متنوع از سری لومیا، روی محصولی نظیر سرفیس فون قرار دهد. البته مایکروسافت حتی اگر ساخت گوشی‌های لومیا را پایان نیز دهد، همچنان به پشتیبانی از این گوشی‌های هوشمند ادامه خواهد داد.

در ماه‌های اخیر شایعات متعددی منتشر شده که نشان از فعالیت مایکروسافت روی گوشی هوشمند جدیدی دارد که سرفیس فون نام خواهد داشت. البته ردموندی‌ها اطلاعاتی را در خصوص نقشه‌ی راه خود برای فعالیت در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند ارائه نکرده‌اند، اما شنیده‌ها گویای این موضوع است که باید سال آینده‌ی میلادی شاهد رونمایی از سرفیس فون باشیم.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات