تماشا کنید: یکی از بزرگ ترین مزارع انرژی خورشیدی جهان برای استخراج نفت در عمان ساخته می‌شود

چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مزارع انرژی خورشیدی زمین‌های با وسعت بسیار زیاد هستند که سلول‌های خورشیدی و تکنولوژی‌های مرتبط به آنها در این محل‌ها نصب شده و برای استفاده از انرژی خورشیدی در مصارف گوناگون استفاده می‌شوند. به تازگی مراحل ساخت یکی از بزرگ‌ترین مزارع انرژی خورشیدی جهان در عمان استفاده شده که انرژی حاصل از آن برای استخراج نفت استفاده خواهد شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

یکی از بزرگ‌ترین مزارع انرژی خورشیدی جهان، بوسیله‌ی شرکت گلس‌پوینت (Glass Point) برای شرکت نفت عمان ساخته می‌شود. این مزرعه که Miraah نام دارد، برخلاف دیگر مزارع، از انرژی دریافت شده توسط سلول‌های خورشیدی، برای تولید الکتریسیته استفاده نمی‌کند و این انرژی را برای جوشاندن آب استفاده خواهد کرد که در فرآیند استخراج نفت مفید خواهد بود.

این مزرعه‌ی خورشیدی توانایی تولید ۱ مگاوات نیرو خواهد داشت و از لحاظ بازده بهتر از سیستم سنتی گازی کار خواهد کرد. این مزرعه از تعداد زیادی آینه‌ی منحنی تشکیل شده که بر روی مخازن آب متمرکز شده‌اند. دیگر مزارع خورشیدی، انرژی خورشیدی را برای جوشاندن آب استفاده می‌کنند و از بخار حاصله از این جوشاندن، برق تولید می‌کنند. اما مزرعه‌ی میرا، بخار تولید شده را برای گرم‌کردن منابع زیرزمینی نفتی و سبک کردن نفت استفاده می‌کند تا دستگاه‌های استخراج، به راحتی بتوانند نفت سبک شده را به سطح زمین پمپاژ کنند.

مزرعه خورشیدی

بسیاری از منابع نفت سبک در حال اتمام هستند و استخراج نفت به مرحله‌ای رسیده که شرکت‌ها مجبورند با اتخاذ تدابیر خاص، راه‌حل‌هایی را برای استخراج نفت سنگین‌تر ابداع کنند. روش‌های جدید عموما با نام روش‌های بازیافت پیشرفته‌ی نفت (Enhanced Oil Recovery) شناخته می‌شوند و اکثر فعالیت‌های میادین بزرگ نفتی را تشکیل می‌دهند.

یکی از مراحل اصلی این بازیافت نفت، تزریق بخار داغ به منبع نفتی است تا ویسکوزیته‌ی آن را کاهش دهد و نفت سبک شده به آسانی درون لوله‌ها پمپ شود. روشی که در حال حاضر استفاده می‌شود، از گاز طبیعی برای تولید این بخار استفاده می‌کند و همین مورد نیاز به انرژی را در این مراکز استخراج نفت افزایش می‌دهد. طبق گزارشی که گلس‌پوینت در مورد انرژی مصرفی این فرآیند منتشر کرده، برای استخراج ۵ بشکه نفت با این روش، نیاز به انرژی یک بشکه نفت است.

یکی از مزایای اصلی این مزرعه‌ی خورشیدی، جایگزینی سیستم انرژی قدیمی گازی است. این سیستم جدید خطر کمتری برای محیط زیست دارد و مقدار انرژی که با استفاده از این روش صرفه‌جویی می‌شود، برای تامین برق مسکونی ۲۰۹ هزار نفر در عمان کافی است.

مزرعه خورشیدی

طبق آماری که گلس‌پوینت در مورد این پروژه اعلام کرده، روزانه ۶ هزار تن بخار توسط این مزرعه تولید می‌شود و از لحاظ آماری بزرگ‌ترین مرکز بازیافت نفت در دنیا نامیده می‌شود. سلول‌های خورشیدی این مزرعه توسط محفظه‌های شیشه‌ای محافظت می‌شوند که به صورت خودکار تمیز شده و از نفوذ گرد و غبار نیز جلوگیری می‌کنند. زمان پایان پروژه هنوز اعلام نشده اما پیش‌بینی می‌شود اولین فرآیند تولید بخار در این مزرعه، در پایان سال ۲۰۱۷ انجام خواهد شد. مساحت پروژه‌ی میرا ۳ کیلومتر مربع است و هزینه‌ی طراحی و ساخت آن حدود ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات