فروش لپ تاپ های اپل در فصل اول ۲۰۱۶ به ۲.۵ میلیون دستگاه کاهش یافت

جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تحلیلگران معتقدند که آمار فروش مک‌بوک‌های اپل در سه ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی به ۲.۵ میلیون عدد کاهش یافته است. اپل امسال هیچ مک‌بوکی معرفی نکرده است و  این کاهش فروش نیز به احتمال زیاد به دلیل انتظار کاربران برای معرفی مک‌بوک پروی جدید توسط اپل است.
تبلیغات

گزارش اپل از عملکردش در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ و نخستین فصل مالی این سال، نشان‌دهنده‌ی کاهش درآمد نسبت به سال پیش بود. اتفاقی که از سال ۲۰۰۳ و زمان مدیریت استیو جابز بی‌سابقه بوده است. دلیل کاهش درآمد در این سال، کمتر شدن میزان فروش آیفون، آیپد و مک نسبت به سال گذشته است. داده‌های جدید نشان می‌دهند که سال گذشته میزان فروش نوت‌بوک‌های این کمپانی، پس از کاهش، در همان وضعیت باقی مانده و نه تنها اصلا بهتر نشد، بلکه حتی با افت بیشتری همراه شد.

به گزارش ترندفورس، مجموع فروش مک بوک، مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر در سه ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۶ برابر با ۲.۵۳ میلیون دستگاه بوده است. شاید جالب باشد که بدانید این میزان در سال گذشته ۳.۴ میلیون عدد بوده است و با کاهشی ۲۶ درصدی به رقم کنونی رسیده است.

سهم اپل از بازار نوت بوک‌ها در سه ماهه‌ی ابتدایی سال ۲۰۱۶ به میزان پیش‌بینی شده‌ی ۷.۱ درصد رسیده است. سهم این کمپانی در سه ماهه‌ی نهایی سال ۲۰۱۵ حدود ۸.۸ درصد برآورد می‌شود که با کاهشی شدید، ظرف ۳ ماه به ۷.۱ درصد رسیده است. البته وضعیت در بازار دستگاه‌های ویندوزی نیز جالب نیست و اغلب تولیدکنندگان بزرگ این دستگاه‌ها، سه ماهه‌ی گذشته را با رکود سپری کرده‌اند. جدول زیر به شما در درک این موضوع کمک می‌کند.

جدول فروش نوت‌بوک

طبق اطلاعات ارائه شده در جدول بالا، از نظر تعداد دستگاه‌های فروخته شده، اپل در بین تولیدکنندگان نوت‌بوک جهان در رده‌ی ششم قرار می‌گیرد. پیش از اپل، کمپانی‌های بزرگی همچون لنوو، اچ‌پی، دل، ایسوس و ایسر قرار می‌گیرند. کمپانی‌های توشیبا و سامسونگ نیز پس از اپل در رده‌های هفتم و هشتم جدول فروش قرار می‌گیرند. میزان فروش نوت‌بوک‌های اپل، در گذر از سه ماهه‌ی نهایی سال ۲۰۱۵ به سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶، بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است، اما به دلیل آن که میزان فروش اغلب کمپانی‌های رقیب نیز با کاهش همراه بوده است، افت سهم اپل از بازار ۴۰ درصد نبوده و این کمپانی تنها ۲۰ درصد کاهش فروش را تجربه کرده است.

در سه ماهه ی اول سال ۲۰۱۶، کمپانی اپل نه مک‌بوک جدیدی را روانه‌ی بازار کرد و نه قیمت مدل‌های قدیمی را کاهش داد و همین موضوع موجب کاهش میزان فروش دستگاه‌هایش شد. رقبای اینتلی و ویندوزی اپل در سوی دیگر میدان تلاش کردند که از ارائه‌ی ویندوز ۱۰ و سری جدید پردازننده‌های اسکای لیک اینتل نهایت بهره را برده و با تولید و عرضه‌ی دستگاه‌هایی جدید،  آمار فروش خود را بالا ببرند. گرچه میزان فروش این کمپانی‌ها نیز به دلیل رکود حاکم بر دنیای رایانه‌های شخصی با کاهش مواجه بوده است، اما به هر حال وضعیت آن‌ها از اپل بهتر بوده است، چرا که هیچ کدام کاهش فروشی ۴۰ درصدی را تجربه نکرده‌اند.

بسیاری از مشتریان وفادار اپل، منتظر عرضه‌ی مک‌بوکی با پردازنده‌های اسکای لیک اینتل از سوی این کمپانی هستند. انتظار می رود که مک‌بوک جدید به پورت تاندربولت ۳ و  USB نوع C مجهز باشد. ممکن است این محصول ماه آینده و در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل موسوم به WWDC رونمایی شود. اپل در ماه‌ آوریل یک مک‌بوک ۱۲ اینچی معرفی کرد که از پردازنده‌های سری اسکای لیک اینتل بهره می‌برد. این کمپانی همچنین فروش مک‌بوک را ایر با نسخه پایه دارای ۸ گیگابایت رم آغاز کرد.

اپل  اعلام کرده که در سه ماهه‌ی گذشته در مجموع ۴.۰۳ میلیون مک فروخته است. این عدد شامل آی‌مک، مک مینی و مک پرو و مک‌بوک‌های این کمپانی است. ترندفورس میزان فروش جهانی نوت‌بوک‌ها در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ را ۳۵.۶۲ میلیون واحد پیش‌بینی کرده است. این رقم، ۷.۳ درصد افت را نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات