نوکیا پس از ادغام با آلکاتل با کاهش فروش تجهیزات شبکه روبرو شد

چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اوایل سال جاری نوکیا با خرید کمپانی آلکاتل لوسنت تصمیم به تقویت شبکه‌ی خود گرفت. اما گفته می‌شود فروش تجهیزات شبکه این شرکت فنلاندی پس از ادغام با آلکاتل کاهش یافته و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
تبلیغات

چند ماه قبل، نوکیا برای خرید کمپانی آمریکایی فرانسوی آلکاتل ۱۵.۶ میلیارد یورو (۱۷.۸ میلیارد دلار) پرداخت کرد تا بتواند رقبایی چون اریکسون سوئدی و هواوی چینی را در بخش تجهیزات شبکه کابلی و موبایل پشت سر بگذارد.

اولین نتایج این معامله رشد تجارت تجهیزات شبکه کابلی آلکاتل را نشان می‌دهد در حالی که تجارت شبکه بی‌سیم نوکیا با افت روبرو بوده است. فروش تجهیزات شبکه در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ با ۸ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۵.۱۸ میلیارد یورو رسیده که براساس نتایج نظرسنجی رویترز، این میزان نتوانسته به مقدار ۵.۵۱ میلیارد دلاری مورد نظر تحلیل‌گیران برسد.

بزرگترین بازار این کمپانی آمریکای شمالی است که فروش این منطقه ۱۷ درصد کاهش داشته است. همچنین میزان فروش در خاورمیانه ۱۱ درصد، در منطقه‌ی آسیا اقیانوسیه ۶ درصد و در چین ۵ درصد افت داشته در حالی که در آمریکای لاتین ۶ درصد افزایش داشته است.

تیمو ایهاموتیلا، مدیر مالی نوکیا در نشست خبری این کمپانی اعلام کرده برخی از مشتریان نوکیا به دلیل ادغام این کمپانی با آلکاتل و تا زمان مشخص شدن نقشه‌ی راه جدید، سفارشات خود را متوقف کرده و به تعویق انداخته‌اند.

او گفته با این وجود هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهیم فکر کنیم مشتریان مهم ما از دست رفته‌اند.

نوکیا به پایین آوردن هزینه‌های این ادغام اشاره و اعلام کرده تا سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۹۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی خواهد کرد. در برنامه‌ی ریزی‌ها حداکثر ۹۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شده بود. این کمپانی طی ماه‌های اخیر هزاران فرصت شغلی را تعدیل کرده است. ۱۴۰۰ کارمند در آلمان و ۱۳۰۰ نفر در فنلاند از کار خود اخراج شده‌اند.

مایکل راتانن، تحلیل‌گر Inderes Equity Research می‌گوید فروش تجهیزات شبکه‌ی بی‌سیم نوکیا به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت و این کمپانی فنلاندی شرایط سختی را پیش رو خواهد داشت. به نظر می‌رسد این شرایط باعث سخت‌تر شدن برنامه‌ی کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

سهام نوکیا در 0820 GMT تا ۳.۱ درصد افت داشته و اریکسون به عنوان پیشتاز بازار نیز ماه گذشته ششمین سه ماهه پیاپی خود را با کاهش فروش پشت سر گذاشته است.

پیش‌بینی‌ها از کاهش فروش تجهیزات شبکه‌ی نوکیا در سال جاری حکایت دارد و گفته می‌شود سود عملیاتی بیش از ۷ درصد خواهد بود. در حالی که در سه ماهه اول میزان سود عملیاتی ۶.۵ درصد بوده و کارشناسان متوسط سود ۹.۴ درصدی را تخمین زده بودند. تحلیل‌گران انتظار دارند تا سال ۲۰۱۸ و با اجرای کامل برنامه‌ی کاهش هزینه‌ها، میزان سود حاشیه به ۱۱.۶ درصد برسد.

فروش واحد تکنولوژی‌های کوچک نوکیا که شامل پتنت‌های متنوع این کمپانی می‌شود نیز در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۲۷ درصد کاهش داشته است. البته نوکیا چشم‌انداز سالانه‌ی خود را برای این بخش ارائه نکرده که نشان از نقاط ابهام در زمان‌بندی برخی معاملات مربوط به لایسنس دارد.

راتانن اعلام کرده که با توجه به افت فروش گوشی‌های هوشمند، تجارت نوکیا نیز سخت‌تر شده است. زمانی این کمپانی فنلاندی یکه‌تاز بی‌چون و چرای بازار بود ولی با ظهور آیفون اپل در سال ۲۰۰۷ و دیگر گوشی‌های هوشمند قافیه را به رقبای خود باخت. سرانجام نوکیا مجبور شد در سال ۲۰۱۴ بخش گوشی‌های خود را به مایکروسافت واگذار کند. ولی همچنین پتنت‌های خود را در اختیار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات