میکروفون تصویری؛ ابزاری که صدا را بر اساس حرکت اجسام تشخیص می‌دهد

سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹
مطالعه 1 دقیقه
محقق‌ها توانسته‌اند به کمک ویدیوی سرعت بالا به یک فناوری برای بازسازی صدا از روی لرزشی که در اشیا ایجاد می‌شود دست پیدا کنند.
تبلیغات

تیمی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی ماساچوست، مایکروسافت و ادوبی توانسته‌اند به کمک ویدیوی سرعت بالا به یک فناوری برای بازسازی صدا از روی لرزشی که در اشیا ایجاد می‌شود دست پیدا کنند. در ادامه می‌توانید ویدیوی مرتبط با این پژوهش را تماشا کرده و توضیحات بیشتر درباره آن را مطالعه کنید.

گروهی از پژوهشگران از دانشگاه MIT، بخش تحقیقات مایکروسافت و بخش تحقیقات ادوبی در حال آزمایش فناوری ویژه‌ای هستند که به کمک آن بتوانند صدای تولید شده در همسایگی اشیایی که به ظاهر ثابت و بی‌حرکت هستند را تشخیص دهند. آنها نام این فناوری را میکروفون تصویری گذاشته‌اند.

وقتی صدا به یک جسم برخورد می‌کند منجر به لرزش‌هایی بر روی سطح آن جسم می‌شود. تنها به کمک تصویربرداری سرعت بالا می‌توان این لرزش‌ها را مشاهده کرد. ما می‌توانیم این لرزش‌های کوچک را استخراج کرده و از روی الگوی لرزش به طور جزئی صدایی که منجر به این لرزش‌ها شده‌اند را بازتولید کنیم. بدین طریق می‌توانیم اشیا اطراف خود را (مثل یک لیوان آب، یک گیاه خانگی، یک جعبه دستمال کاغذی یا یک بسته چیپس) به میکروفون تصویری تبدیل کنیم.

در زیر می‌توانید ویدیوی دموی این تکنولوژی را مشاهده کنید. به نظر می‌رسد که دیگر کاربرد ویدیوهای سرعت بالا به نمایش تصاویر دلربای ترکیدن بادکنک پر از آب یا ریختن رنگ بر روی دیوار در کانال‌های معروف تلویزیونی محدود نمی‌شود و به زودی کاربردهای دیگری نیز برای این فناوری شاهد خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات