مایکروسافت با فناوری لمس سه بعدی انقلابی در صنعت موبایل ایجاد می‌کند

شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تکنولوژی لمس سه بعدی برای اولین بار به صورت تجاری توسط اپل و در آیفو‌ن‌های جدید این شرکت مورد استفاده قرار گرفت. اما ظاهرا مایکروسافت هم از مدتی قبل در حال تست این فناوری بوده و احتمالا قصد دارد در محصولات آینده خود از آن استفاده کند. در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در طول دو سال اخیر مایکروسافت در حال تست و توسعه روشی جدید با استفاده از لمس سه بعدی (3D Touch) به منظور استفاده در موبایل‌ها و تبلت‌ها بوده است.

تکنولوژی یاد شده میزان فشار یک یا چند انگشت را روی صفحه نمایش دستگاه تشخیص داده و باعث می‌شود سیستم‌عامل یا اپلیکیشن در حال اجرا به آن واکنش نشان دهد. جابجایی انگشت‌ها روی نمایشگر می‌تواند به عنوان روشی برای اسکرول محتوا مورد استفاده قرار گیرد که به عنوان مثال می‌توان به اسکرول صفحات وب یا جابجایی بین گزینه‌های منو باز شده و انتخاب آیتم مورد نظر اشاره کرد. چندین گزارش منتشر شده حاکی از آنکه مایکروسافت قصد دارد از این فناوری در بخش کاشی‌های زنده ویندوزفون استفاده کند. در این شرایط حرکت انگشت‌ها می‌تواند به منظور باز کردن منو تنظیمات این کاشی‌ها یا باز کردن زیر پوشه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. روش کار در این حالت بسیار شبیه به روش کارکرد ژست‌ها در کنسول گیمینگ ایکس‌باکس وان با دوربین کینکت است.

ظاهرا پیش از این مایکروسافت قصد داشت تا نسخه‌ای از ویندوزفون را با کد پروژه McLaren منتشر کند که در آن از تکنولوژی لمس سه بعدی بهره ببرد، اما این برنامه لغو شد. حق اختراع این فناوری در ماه جولای سال ۲۰۱۵ توسط اپل ثبت شد و این دلیل ورود قابلیت لمس سه‌بعدی در محصولات جدید کوپرتینویی‌ها است. البته در پتنت ثبت شده اپل برای اندازه گیری میزان فشار، نیاز به لمس فیزیکی نمایشگر است.

مدتی بود که بنظر می‌رسید مایکروسافت نسبت به استفاده از فناوری 3D Touch در محصولات خود منصرف شده، اما در هفته جاری این کمپانی ویدیوی جدیدی منتشر کرده که نشان می‌دهد این تکنولوژی چگونه پیش از انجام لمس، میزان فشار را تشخیص می‌دهد و همین عامل دلیلی است که بدانیم شرکت یاد شده قصد دارد احتمالا در آینده از این فناوری در محصولات خود استفاده کند.

همانطور که در ویدیو بالا هم مشاهده می‌کنید بیشترین استفاده از فناوری مورد بحث همان است که پیش‌تر در مورد آن شنیده‌اید، اما این ویدیو علاوه بر کاربرد معمول فناری لمس سه‌بعدی برای اولین بار به استفاده حالت شناسایی فشار پیش از انجام لمس نیز اشاره می‌کند.

موردی که در ویدیوی بالا جالب بنظر می‌رسد این است که نشان می‌دهد المان‌های جدید سیستم‌عامل برای اینکه چند انگشت را شناسایی کنند یا اینکه دستگاه چگونه در دست گرفته شده، بهینه‌سازی شده‌اند. تشخیص میزان فشار لمس آن هم پیش از برخورد فیزیکی انگشت به نمایشگر بسیار جذاب بنظر می‌رسد و در نتیجه احتمالا باعث می‌شود تجربه کاربری نیز تغییر کند. البته برای برخی از کاربران که به روش معمول عادت کرده و می‌خواهند با لمس کردن آیتم‌ها با آن‌ها تعامل کنند، ممکن است این روش کمی گیج‌کننده باشد. قطعا مایکروسافت باید تست‌های کاربری بسیاری را برای استفاده نهایی از این فناوری در محصولات تجاری و مصرفی انجام دهد.

به تازگی محقق ارشد مایکروسافت، Ken Hinckley در مورد فناوری مذکور اعلام کرده «این تکنولوژی از دست به عنوان دریچه‌ای برای ورود به ذهن استفاده می‌کند. من فکر می‌کنم که فناری مورد اشاره پتانسیل زیادی دارد که در آینده برای تعامل در موبایل‌ها مورد استفاده قرار گیرد و من می‌گویم به یکی از قابلیت‌های پایه‌ای دستگاه‌های موبایلی مبدل خواهد شد مانند قابلیت چرخش صفحه.»

آیا شما دوست دارید فناوری تشخیص فشار لمس آن هم بدون اتصال فیزیکی انگشت روی نمایشگر به گوشی‌های هوشمند آینده ویندوزفونی یا حتی به سرفیس اضافه شود؟ لطفا نظرات خود را در این باره از طریق بخش دیدگاه‌ها با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات