مصاحبه با سندیپ سایگال، نایب رییس هواوی خاورمیانه

پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
هواوی طی هفته گذشته مراسمی را برای معرفی گوشی پرچمدار جدید خود در خاورمیانه برگزار کرد. در حاشیه برگزاری مراسم فرصت این را داشتیم تا با نائب رئیس خاورمیانه‌ی هواوی آقای سندیپ سایگال مصاحبه‌ای در مورد پرچمدار این شرکت و سیاسیت‌های آینده‌ی هواوی به خصوص در مورد ایران داشته باشیم که در ادامه می‌توانید این گفت‌وگو را مطالعه کنید. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سندیپ سایگال فردی فعال در زمینه‌ی فناوری در خاورمیانه است. وی در گذشته با بلک‌بری و سامسونگ نیز همکاری داشته است و حالا نائب رئیس هواوی خاورمیانه است. در طی مراسم معرفی پی ۹ در خاورمیانه فرصت آن را داشتیم تا با او مصاحبه‌ای داشته باشیم و در مورد پرچمدار جدید هواوی با وی صحبت کنیم. در ادامه می‌توانید این مصاحبه را مطالعه کنید.

اجازه بدهید در ابتدا چند سوال فنی درباره خود گوشی P9 بپرسم. سوال اول من درباره رزولوشن نمایشگر است. چرا هواوی محصولاتی با رزولوشن بالاتر از فول اچ‌دی تولید نمی‌کند؟ به خصوص که شما در پی ارائه یک هدست واقعیت مجازی هم هستید و احتمالا در آن محصول نیاز به گوشی‌هایی با رزولوشن بالاتر خواهید داشت.

ما همیشه محصولاتمان را بر اساس نیاز بازار بهینه‌سازی می‌کنیم. از طرفی همه چیز رزولوشن نیست و به نظر ما ابعاد پیکسل‌ها نیز به همان اندازه اهمیت دارند. هم اکنون ما در محصولاتمان از نمایشگرهای عالی استفاده می‌کنیم که بهینه هستند و مصرف انرژی آنها نیز بیش از اندازه نیست، اما به محض این که واقعا احساس کنیم که بازار به صفحه نمایش‌هایی با رزولوشن بالاتر نیاز دارد، رزولوشن را افزایش می‌دهیم. همه اینها بستگی به بازار تقاضا دارد.

سندیپ سایگال

رابط کاربری هواوی کاملا با تجربه اندروید خام متفاوت است. آیا شما برنامه‌ای برای تغییر UI دارید؟ یا این که حداقل گزینه‌ای را در اختیار کاربر قرار دهید تا بتواند بین تجربه اندروید خام با اپ دراور و نرم‌افزار هواوی که در آن خبری از اپ دراور نیست، یکی را انتخاب کند؟

رابط کاربری که ما طراحی کرده‌ایم بر اساس شیوه استفاده از گوشی توسط کاربر توسعه داده شده است. ما به صورت دائمی در حال پژوهش هستیم و سعی می‌کنیم بر اساس رفتار کاربران، UI محصولاتمان را بهینه کنیم. رابط کاربری هواوی بر اساس قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهیم طراحی شده و البته این موضوع را هم باید بگویم که UI چیزی نیست که فقط برای یک بار تولید شده و آن را رها کنیم. ما مرتبا در حال تغییر آن هستیم و در آینده نیز این روش را ادامه خواهیم داد. پژوهش‌های ما مداوما بر اساس رفتار کاربران و این که چگونه می‌توانند به شکل بهتری از محصولات ما استفاده کنند، جلو می‌رود.

پس شما به دنبال آن هستید که با فیدبک گرفتن از کاربران رابط کاربری را بهینه‌تر کنید؟

بله دقیقا و تا کنون نیز همین بوده است و ادامه خواهد داشت.

هواوی P9

سوال بعدی من درباره سنسور دوربین P9 است. آیا این دوربین توسط لایکا تولید شده یا فقط تحت لیسانس این کمپانی تولید این سنسورها صورت گرفته است؟ اخیرا این بحث مطرح شده که این سنسورها در شرکت‌های چینی تولید می‌شوند و شاید لایکا اصلا بر تولید آنها نظارتی نداشته و هواوی فقط از برند لایکا برای افزایش فروش استفاده می‌کند.

ببینید کل تجربه عکاسی با این گوشی، لایکا است. لنز دوربین توسط چنیدن و چند تولید کننده تامین می‌شود. اما دوربین این دستگاه و به طور کلی تجربه عکاسی با آن تماما توسط Leica توسعه داده شده و مهندسی شده است و شرکت‌های دیگر فقط کار تولید و تامین قطعات را بر عهده دارند. نرم‌افزار، الگوریتم، لنزها و کیفیت قطعات همگی با همکاری هواوی و لایکا توسعه داده شده و تولید شده‌اند.

هواوی P9

دو سال پیش اچ‌تی‌سی در One M8 برای اولین بار از دو دوربین استفاده کرد که البته کاربردی کاملا متفاوت با آنچه در پی ۹ می‌بینیم داشت. اما استفاده از دو دوربین چندان تجربه موفقی برای این کمپانی تایوانی نبود و کیفیت عکس‌های آن در مقایسه با رقبا ضعیف‌تر بود. البته من معتقدم تکنیکی که شما استفاده کرده‌اید و کاربرد آن بسیار هوشمندانه‌تر است، اما آیا به نظر شما استفاده از دو دوربین می‌تواند کاربران را مجاب به خرید پی 9 کند؟

P9 دو دوربین ندارد؛ این محصول دو لنز دارد که یکی عکس سیاه و سفید و دیگری عکس رنگی می‌گیرد و سپس آنها را با هم ترکیب می‌کند و همین کلید اصلی کیفیت بالای عکاسی در دوربین این گوشی است. پی ۹ یک گوشی با دو لنز است، نه دو دوربین. همه چیز به این بستگی دارد که این لنز‌ها چگونه پیکسل‌ها را ثبت و پردازش کنند، چگونه تصویر مونوکروم را با تصویر RGB ترکیب کنند و فوکوس در آنها با چه سرعت و دقتی کار کند. قصد ما این است که بتوانیم عکاسی حرفه‌ای واقعی را روی اسمارت‌فون‌ها بیاوریم.

آیا همکاری شما با لایکا در آینده ادامه پیدا می‌کند؟

ببینید لایکا و هواوی دو کمپانی بزرگ هستند که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. پی ۹ نیز اولین محصول این همکاری است. این دو شرکت باید همدیگر را بیشتر بشناسند و ببینند آیا تمایل دارند در آینده به این همکاری ادامه دهند یا خیر.

نایب رییس هواوی در خاورمیانه

به هر حال شما از هم‌اکنون بخش مهمی از راه برای گوشی پرچمدار بعدی خود یعنی نسل آینده Mate 8 را رفته‌اید. آیا در میت ۹ این فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

هنوز هیچ چیز مشخص نیست و در حال بحث برای همکاری در آینده با لایکا هستیم. اما تقریبا مطمئن هستم که این همکاری همینجا ختم نمی‌شود و ما به دنبال توسعه و بهبود کیفیت این فناوری هستیم.

اجازه دهید درباره طراحی پی ۹ هم سوالی را مطرح کنم. بسیاری از کارشناسان و کاربران هواوی را به کپی کردن طراحی از اپل، به خصوص در پرچمداران سری P می‌کنند.

P9 همینجا روی میز است. در هیچ جای آن کپی نمی‌بینید.

به هر حال شما از هم‌اکنون بخش مهمی از راه برای گوشی پرچمدار بعدی خود یعنی نسل آینده Mate 8 را رفته‌اید. آیا در میت ۸ این فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد؟  هنوز هیچ چیز مشخص نیست و در حال بحث برای همکاری در آینده با لایکا هستیم. اما تقریبا مطمئن هستم که این همکاری همینجا ختم نمی‌شود و ما به دنبال توسعه و بهبود کیفیت این فناوری هستیم.  اجازه دهید درباره طراحی پی ۹ هم سوالی را مطرح کنم. بسیاری از کارشناسان و کاربران هواوی را به کپی کردن طراحی از اپل، به خصوص در پرچمداران سری P می‌کنند.  P9 همینجا روی میز است. در هیچ جای آن کپی نمی‌بینید.  خوب این نظر شما است. نظر من هم مهم نیست. این چیزی است که بسیاری از کاربران ما در کامنت‌ها می‌گویند و من در محافل مختلف زیاد شنیده‌ام که برخی فاکتورهای کلیدی در طراحی سری P از روی آیفون‌های اپل به عاریه گرفته شده‌اند. اما فارغ از این موضوع خود هواوی هم در برنامه‌ها و کنفرانس‌های مختلف اصرار خاصی بر مقایسه محصول خود با آیفون دارد. چرا همیشه پرچمداران هواوی با آیفون مقایسه می‌شوند؟ چرا مثلا همین P9 را با رقبای اندرویدی دیگر مقایسه نمی‌کنید؟  من فکر نمی‌کنم که ما اصراری بر مقایسه محصولمان با هیچ محصول دیگری داشته باشیم. ممکن است گاهی برای این که بتوانیم قابلیت‌های محصول را بهتر توضیح دهیم نیاز به مقایسه داشته باشیم، اما به طور کلی خیلی به دنبال مقایسه با دیگر محصولات نیستیم.

خوب این نظر شما است. نظر من هم مهم نیست. این چیزی است که بسیاری از کاربران ما در کامنت‌ها می‌گویند و من در محافل مختلف زیاد شنیده‌ام که برخی فاکتورهای کلیدی در طراحی سری P از روی آیفون‌های اپل به عاریه گرفته شده‌اند. اما فارغ از این موضوع خود هواوی هم در برنامه‌ها و کنفرانس‌های مختلف اصرار خاصی بر مقایسه محصول خود با آیفون دارد. چرا همیشه پرچمداران هواوی با آیفون مقایسه می‌شوند؟ چرا مثلا همین P9 را با رقبای اندرویدی دیگر مقایسه نمی‌کنید؟

من فکر نمی‌کنم که ما اصراری بر مقایسه محصولمان با هیچ محصول دیگری داشته باشیم. ممکن است گاهی برای این که بتوانیم قابلیت‌های محصول را بهتر توضیح دهیم نیاز به مقایسه داشته باشیم، اما به طور کلی خیلی به دنبال مقایسه با دیگر محصولات نیستیم.

سندیپ سایگال

اما شما در کنفرانس‌های مهم معرفی P9 این محصول را با آیفون مقایسه کرده‌اید، در حالی که اصلا اثری از مقایسه با دیگر اندرویدی‌ها وجود ندارد.

من بعید می‌دانم اینگونه باشد. ما خیلی دوست نداریم با دیگر کمپانی‌ها مقایسه شویم. ما مستقل هستیم و روی پای خودمان ایستاده‌ایم. ما بهترین محصولات را با بهترین طراحی داریم. ما در بازار نیز موفق هستیم و نیازی به مقایسه شدن با دیگر رقبا نداریم و فکر می‌کنیم هیچ کس محصولی مثل محصول ما را ندارد.

اجازه دهید چند سوال درباره وضعیت هواوی در بازار، خصوصا بازار ایران بپرسم. هواوی محصولاتی باکیفیت با قیمت منطقی‌تر نسبت به رقبا تولید می‌کند. در ایران شاید بتوان گفت که در بازار محصولات پایین‌رده و میان‌رده هواوی حرف اول را می‌زند. اما این کمپانی هیچگاه در رده پرچمدارها موفق نبوده است. دلیل این موضوع چیست؟

من فکر می‌کنم این یک فرایند قدم به قدم است. ما در میان‌رده‌ها و پایین‌رده‌ها عملکرد بسیار خوبی داریم. در سری محصولات پرچمدار نیز رو به رشد هستیم و مثلا Mate 8 در بازار بسیار فروش خوبی داشت و به نظر می‌رسد مردم دارند بیشتر به حضور ما در بازار عادت می‌کنند. P8 در بازار موفق بود، Mate 8 از آن هم موفق‌تر بود و من فکر می‌کنم P9 از هر دوی آنها فروش بیشتری داشته باشد.

هواوی پی 9

آیا فکر نمی‌کنید که شاید مشکل اصلی شما در این زمینه برندینگ و ضعف در ارزش برند هواوی باشد؟

در رویداد امروز هم اعلام کردیم که هواوی به هشتاد و هشتمین برند دنیا تبدیل شده است و روز به روز ارزش برند ما ارتقا پیدا می‌کند. به همین دلیل می‌گویم که افزایش فروش محصولات رده بالا فرایندی قدم به قدم است که به مرور زمان بهتر و بهتر می‌شود.

بازار ایران چه ارزشی برای هواوی دارد؟ این بازار تا چه اندازه بزرگ است و فروش هواوی در آن به چه صورت است؟ اصلا اجازه دهید سوالم را صریح‌تر بیان کنم؛ رتبه بازار ایران در خاورمیانه از نظر فروش محصولات هواوی چیست؟

من اجازه ندارم اطلاعات دقیق را به شما بدهم، اما می‌توانم به شما بگویم که بازار ایران یکی از برترین بازارهای دنیا برای هواوی است. در منطقه و در کل دنیا ایران یکی از پرفروش‌ترین بازارهای ما است و به همین دلیل تمرکز ویژه‌ای روی آن داریم.

یعنی ایران برترین بازار منطقه و حتی یکی از برترین بازارهای دنیا است؟

من باز هم می‌گویم که نمی‌توانم به طور دقیق و مشخص رتبه بازار ایران برای هواوی را اعلام کنم، اما می‌گویم که بازار ایران یکی از بزرگ‌ترین و کلیدی‌ترین بازارهای دنیا برای هواوی است.

هواوی P9

در این صورت آیا برنامه ویژه‌ای برای بازار ایران ندارید؟

ما حدودا یک ماه بعد یک برنامه رونمایی از P9 در ایران خواهیم داشت. تیم‌های تبلیغات، بازاریابی، فروش و روابط عمومی ما در ایران بسیار کامل و قدرتمند هستند و به شدت بر روی ارزش برند هواوی در ایران تمرکز کرده‌ایم.

آیا توافقات اخیر بین ایران و غرب روی تجارت شما در ایران تاثیرات مثبت و منفی بگذارد؟ به هر حال بر اثر لغو تحریم‌ها بسیاری از محدودیت‌های شما برای تجارت در ایران کمتر می‌شود، از سویی همین موضوع برای رقبای دیگری که تا کنون در بازار ایران حضور نداشته‌اند نیز صادق است. ورود رقبای جدید، ساده‌تر شدن تجارت در ایران؛ اینها چه تاثیری روی کار شما در بازار ایران می‌؛ذارند و برای مواجهه با این فرصت‌ها و چالش‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

ببینید ما مدت‌ها است که در بازار ایران فعالیم و به صورت جدی و فارغ از هر مساله سیاسی در آن کار کرده‌ایم. خود شما گفتید که ما در بازار ایران موفق هستیم. برند هواوی در ایران شناخته شده است و ما همچنان به فعالیت خود در این کشور با تمام قدرت همچون گذشته ادامه می‌دهیم و موقغیت خود را حفظ می‌کنیم.

خوب نظر شما در این باره چیست؟ به هر حالی تغییراتی در راه است، قصد دارید چگونه با این تغییرات برخورد کنید؟

از آنجا که ما از ابتدا تا کنون در بازار ایران با تمام توان حاضر بوده‌ایم فکر نمی‌کنم تغییرات مد نظر شما تاثیری بر روند کار ما بگذارد. ما در هر صورت با تمام توان و با تمرکز زیاد رد بازار ایران به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.

سندیپ سایگال

جدیدترین محصول شما P9 است و شاید انتظار این باشد که همه سوالات درباره این گوشی باشد، اما من دو سوال هم درباره دیگر محصولات شما دارم. اولین سوال درباره نکسوس 6P است. چرا تعداد کمی از این گوشی هوشمند وارد بازار ایران شد و چرا انقدر قیمت آن بالا بود؟ حتی نسخه ۳۲ گیگابایت آن اصلا در بازار ایران موجود نیست.

ابزارهای نکسوس داستان متفاوتی دارند. از آنجا که در این دستگاه‌ها با گوگل شریک هستیم، بازاریابی و تبلیغات و سیاست‌ها درباره نکسوس‌ها متفاوت است. بنابراین قیمت‌گذاری آنها نیز متفاوت است. اما این که در بازار موجود نیست برای ما هم عجیب است. من شخصا این موضوع را بررسی خواهم کرد.

به عنوان سوال آخر، آیا میت بوک وارد بازار ایران می‌شود؟ اگر این طور است قیمت آن چقدر خواهد بود؟

اگر میت بوک را به این منطقه بیاوریم، قطعا در بازار ایران نیز آن را خواهید دید. در مورد قیمت آن هیچ اطلاع دقیق ندارم اما می‌دانم که احتمالا اوایل نیمه دوم سال میلادی روانه بازار منطقه خاورمیانه می‌شود.

سپاس از زمانی که به ما اختصاص دادید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات