کوالکام در سال ۲۰۱۶ به روزهای خوب باز می گردد

شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
پس از آنکه کوالکام در سال ۲۰۱۵ میلادی وضعیت چندان مطلوبی نداشت، حال به نظر می‌رسد با توجه به گزارش مالی فصل اول ۲۰۱۶، شاهد بازگشت این کمپانی به روزهای خوبش تا پایان سال خواهیم بود. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

انتشار گزارش مالی کوالکام برای فصل اول سال جاری میلادی گمانه‌هایی را مبنی بر احتمال بازگشت این کمپانی به روزهای خوبش در سال جاری مطرح کرده است. کوالکام فصل اول سال جاری میلادی را با به دست آوردن درآمدی ۵.۶ میلیارد دلاری به پایان رسانده است.

هرچند درآمد کسب شده توسط این کمپانی از پیش‌بینی کارشناسان فراتر رفته، اما در مقایسه با درآمد کسب شده توسط این کمپانی در مدت مشابه سال پیش از آن، نشان از افزایشی ۱۹ درصدی دارد. کوالکام موفق شده بود تا در زمستان سال ۲۰۱۵ میلادی درآمدی ۶.۹ میلیارد دلاری را کسب کند که از این‌رو عملکرد این کمپانی در فصل اول سال جاری را با کاهش همراه می‌کند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل برای نمایش عملکردی بالاتر از انتظارات در فصل اول سال جاری را با باید برگرفته از نمایش خوب کوالکام در کنگره‌ی جهانی موبایل بدانیم. تقریبا اغلب گوشی‌های هوشمند معرفی شده در بارسلون از آخرین تراشه‌ی پرچمدار این کمپانی استفاده کرده‌ا‌ند که این موضوع خبر بسیار خوبی برای کوالکام است. برای مثال می‌توان به محصولات معرفی شده توسط کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ، ال‌جی، شیائومی، اچ‌تی‌سی و شماری از سایر کمپانی‌ها اشاره کرد که محصولات خود را با اسنپدراگون ۸۲۰ همراه کرده‌اند.

همکاری کوالکام با ال‌جی در کنار فروش گواهی استفاده از معماری تراشه‌های کوالکام به چند کمپانی چینی، می‌تواند نتیجه‌ی بسیار درخشانی را برای این کمپانی در طول سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی به ارمغان بیاورد.

کوالکام پیش‌بینی کرده تا در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی درآمدی ۵.۲ تا ۶ میلیارد دلار را کسب کند. البته کاهش فروش گوشی‌های هوشمند در کنار گرفتن بخشی از سهم بازار توسط اینتل که وظیفه تامین تراشه‌های آیفون ۷ را بر عهده خواهد داشت، روی درآمد این کمپانی در سه ماهه‌ی دوم تاثیرگذار خواهد بود.

برکسی پوشیده نیست که فروش گوشی‌های هوشمند در سال‌های آینده با کاهش روبرو خواهد شد و بسیاری از کارشناسان نیز این موضوع را پیش‌بینی کرده‌اند. بسیاری تابستان سال جاری میلادی را آخرین فصلی عنوان می‌کنند که طی آن، میزان رشد فروش گوشی‌های هوشمند عددی دو رقمی خواهد بود.

بازار‌های توسعه‌یافته را باید به عنوان هسته‌ی مرکزی کاهش عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند شناخت. آمار استفاده از گوشی‌های هوشمند دراین کشور‌ها به رکوردهای جدیدی رسیده و تعداد افرادی که با عنوان اولین خریداران شناخته می‌شوند نیز بسیار کاهش پیدا کرده است.

در مقابل بازار کشورهای توسعه‌یافته، بازار کشورهای در حال توسعه شاهد افزایش عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند خواهند بود. برای مثال کشورهای اندونزی و هند بخش بزرگی از رشد عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند را از آن خود خواهند کرد.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، میزان عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱ میلادی به بیش از ۲.۱ میلیارد دلار خواهد رسید. کاهش روزافزون میانگین قیمت گوشی‌های هوشمند را باید دلیلی برای افزایش رشد عرضه‌ی این محصولات بدانیم. براساس اطلاعات ارائه شده، میانگین قیمت گوشی‌های هوشمند در کشور هند بین سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به نصف کاهش پیدا کرده است. هندوستان را باید یکی از بازار‌هایی خواند که سهم بزرگی از گوشی‌های هوشمند عرضه شده در سال ۲۰۱۶ خواهد داشت. البته هندی‌ها راه درازی تا رسیدن به ظرفیت بازار چین دارند. این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۰ درصد از سهم عرضه را به خود اختصاص خواهد داد؛ حال آنکه چینی‌ها ۳۰ درصد از سهم بازار را در اختیار خواهند داشت.

پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارند که اندروید و iOS  قریب به ۹۷.۳ درصد از بازار را در اختیار خواهند داشت؛ حال آنکه سهم این دو پلتفرم در سال ۲۰۱۵ میلادی ۹۶.۳ درصد بوده است.

باید دید که آینده چه سرنوشتی را برای کوالکام به ارمغان خواهد آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات