برخورد پهپاد با هواپیمای مسافربری مشکل ساز شد

شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پهپادها یکی از نوآوری‌های عصر حاضر هستند که با سرعت زیادی در حال محبوب شدن بین کاربران و شرکت‌ها هستند. این پرنده‌های کوچک کاربردهای فراوانی دارند تا آنجا که از کاربرد آنها به عنوان یک وسیله‌ی تفریحی تا ایفای نقش به عنوان یک هواپیمای جاسوسی یا مامور پست برمی‌آید. اما اتفاقی که اخیرا در فرودگاه لندن افتاد، لزوم وضع قوانین جدی را برای این گجت‌ها ایجاد کرد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

با مرور زمان و بیشتر شدن تنوع پهپادها، استفاده‌های زیادی از آنها در زندگی امروز می‌توان متصور شد. این وسایل می‌توانند نقش بزرگی درآینده‌ی تکنولوژی و حمل و نقل ایفا کنند. به تازگی حادثه‌ای در فرودگاه لندن اتفاق افتاده که باعث شده نگرانی‌هایی از حضور بیش از اندازه‌ی این گجت‌ها در زندگی افراد ایجاد کند. اگرچه این حادثه خطرات جدی نداشت اما حوادثی این چنینی در آینده می‌تواند موجب خسارت‌های جبران ناپذیری شود.

هفته‌ی گذشته یک خلبان خطوط هوایی انگلستان حادثه‌ای را در هنگام فرود گزارش کرد. این خلبان حادثه را این گونه توضیح می‌دهد که هنگام فرود در فرودگاه لندن، یک پهپاد به سمت هواپیمای او حرکت کرده و با آن برخورد کرده است. در صورتی که این ادعا صحیح باشد، این اولین باری است که چنین حادثه‌ای در ابعادی بزرگ رخ می‌دهد. هواپیمای مورد نظر یک ایرباس A320 با ۱۳۲ مسافر و ۵ خدمه بوده که از ژنو سویس به لندن در حال پرواز بوده است. پس از فرود هواپیما، بازرسان بدنه‌ی آن را بررسی کردند و تایید کردند که وسیله‌ای با آن برخورد داشته است.

سخنگوی پلیس فرودگاه در این باره می‌گوید: "طبق صحبت‌های خلبان و شاهدان، برخورد یک پهپاد با جلوی هواپیما گزارش شده است و البته فردی در این مورد دستگیر نشده و تحقیقات هنوز ادامه دارد."

سازمان هواپیمایی کشوری انگلستان قوانینی در مورد استفاده از پهپادها دارد. طبق قوانین این سازمان، پهپادها نباید در نزدیکی هواپیماها و فرودگاه‌ها به پرواز در بیایند و علاوه بر آن حداکثر ارتفاع مجاز برای پرواز آنها ۱۲۱ متر است و همیشه باید در میدان دید فرد کنترل کننده باشند.

با وقوع چنین حادثه‌ای به نظر می‌رسد لزوم برقراری قوانین جدید در تمامی کشورها برای استفاده از پهپادها ضروری باشد. اگر شرکت‌های حمل و نقل کالا به طور جدی پروژه‌ی انتقال بار توسط این وسایل را پیگیری کنند، در صورت نبود قوانین بازدارنده، حوادثی این چنینی می‌تواند صدمات جبران ناپذیر جانی و مالی برای سیستم‌های حمل و نقل هوایی داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات