مایکروسافت از تغییرات بزرگ بازار اندروید، ضرر مالی زیادی متحمل می شود

یک‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت به تازگی آماری از میزان سود سهام خود منتشر و در آن به کاهش ۰.۰۴ درصدی سود سهام این شرکت اشاره کرده است. این کاهش درآمد به خاطر قوانین مالیاتی جدید بوده است. اما دلیل بزرگ دیگر این امر، کاهش درآمد مایکروسافت از مجوزهای پتنتی خود بوده است. مدیران مایکروسافت، اندروید را دلیل اصلی این کاهش درآمد می‌دانند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

یکی از بخش‌های مهم درآمدی مایکروسافت، مربوط به فروش مجوزهای پتنت این شرکت است. اما این درآمد در سال جاری با کاهش ۲۶ درصدی مواجه شده و مدیران این شرکت معتقدند، اندروید یکی از دلایل اصلی این کاهش درآمد است. طبق آماری که اخیرا از درآمد این شرکت منتشر شده، درآمد هر سهام آن به مقدار ۰.۰۴ درصد کاهش داشته است.

تلفن‌های هوشمند اندرویدی هنوز آمار فروش خوبی در جهان دارند. اما نکته‌ی اساسی این است که این بازار در حال حاضر تحت‌تاثیر گوشی‌های ارزان‌قیمتی است که در بازارهای در حال توسعه مانند چین و هند به فروش می‌روند. یکی از مدیران ارشد مایکروسافت (Chris Suh) معتقد است که این امر، باعث تغییر جهت بازار به سمت گوشی‌های رده پایین شده است. او در ادامه‌ی صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که مایکروسافت با تمامی تولیدکنندگان اندرویدی قرارداد مجوز پتنت ندارد و تولیدکنندگان چینی نیز علاقه‌ی زیادی به کسب مجوز مالکیت معنوی آمریکایی ندارند. به همین دلیل فروش بالای این محصولات ارزان‌قیمت، سودی برای مایکروسافت نخواهد داشت.

طبق آماری که پیش از این منتشر شده بود،‌ مایکروسافت درآمد سالیانه‌ی ۲ میلیارد دلاری از دادن مجوز به شرکت‌های اندرویدی مانند سامسونگ و اچ‌تی‌سی برای استفاده از پتنت‌ها و مالکیت‌های معنویش، داشته است. هرچند مایکروسافت هیچ‌گاه این عدد را تایید نکرد، اما چنین رقمی، نسبت به درآمد کلی ویندوز که حدود ۴.۲ میلیارد دلار در سه‌ماهه‌ی اول امسال بوده است، ناچیز است. به هر حال به نظر می‌رسد با تغییر جهت بزرگی که در بازار گجت‌های اندرویدی در حال شکل‌گیری است، درآمد بسیاری از شرکت‌های از این سیستم‌عامل با خطر مواجه شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات