بلک بری به ابهاماتی در مورد همکاری با دولت کانادا برای رمزگشایی پیام‌ ها پاسخ داد

سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیر عامل بلک‌ بری در پست وبلاگی روز گذشته‌ی خود به ابهاماتی در مورد همکاری این شرکت با دولت کانادا برای رمزگشایی پیام‌های رد و بدل شده با گوشی‌های بلک‌ بری پاسخ داد. او تلویحا عنوان کرده که با دولت در این زمینه همکاری داشته و این کار را امری اخلاقی و طبق قوانین بلک‌بری می‌داند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مدتی است که شایعاتی مبنی بر همکاری بلک‌بری با دولت کانادا برای رمزگشایی ۱ میلیون پیام ارسال شده توسط گوشی‌های این شرکت منتشر شده است. روز گذشته، جان چن (John Chen) مدیر عامل این شرکت در پست وبلاگی خود تلویحا این خبر را تایید کرد و البته به طور مشخص جزئیاتی از این حرکت را توضیح نداد. او عنوان کرد که این همکاری طبق قوانین داخلی شرکت بوده و جزء سیاست‌های قانونی و اخلاقی بلک‌بری است.

جان چن می‌گوید: "من پیش از این نیز اعلام کرده بودم که شرکت‌های تکنولوژی نیز باید مانند شهروندان محترم، در مواقع ضروری و امنیتی، همکاری لازم را با دولت خود داشته باشند. متاسفانه در زمانه‌ی تاریکی قرار داریم که شرکت‌ها اعتبار خود را بالاتر از مسائل به این مهمی قرار می‌دهند."

این جمله‌ی چن به طور مستقیم به عملکرد اپل در برابر درخواست اف‌بی‌آی اشاره دارد. در دعوای حقوقی اخیر اپل با پلیس فدرال آمریکا، این شرکت از قفل‌گشایی آیفون متعلق به یکی از مظنونین حوادث سن برناردینو امتناع کرد. البته اپل در این پرونده همکاری نسبی خود را انجام داد و اطلاعاتی از iCloud را در اختیار FBI گذاشت اما رد کردن درخواست پلیس برای رمزگشایی گوشی آیفون، به دعوایی تاریخی بین این شرکت و دولت آمریکا بدل شد.

در موردی مشابه، پلیس کانادا از شرکت بلک‌بری درخواست یک کد رمزگشایی برای پیام‌های رمزنگاری شده و ارسال شده توسط گوشی‌های این شرکت را داشته و گفته می‌شود این شرکت نیز کد مورد نظر را به همراه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز در اختیار پلیس قرار داده است. این رمزگشایی مربوط به یک پروژه‌ی تحقیقاتی به نام کلمنزا (Project Clemenza) است. این پروژه‌ی تحقیقاتی پیرامون قتل‌های مرتبط با فعالیت‌های گنگستری انجام می‌شود.

هرچند چن به طور صریح این خبر را تایید نکرده اما در ادامه عنوان می‌کند که همکاری این شرکت با پلیس کانادا، منجر به توقف فعالیت یک گروه گنگستری خطرناک شده است. مشخص نیست آیا کدی که در اختیار پلیس کانادا است هنوز برای رمزگشایی پیام‌های کاربران استفاده می‌شود یا این که این حرکت تنها برای موارد خاص اتفاق افتاده است. طبق گفته‌ی چن، سیاست بلک‌بری به گونه‌ای است که تعادلی بین همکاری با دولت برای جلوگیری از خطرات تروریستی و حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات