نسخه تحت وب اسکایپ از تماس‌ های صوتی و تصویری در مرورگر Edge پشتیبانی می‌کند

شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اسکایپ یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌های پیام‌رسان به شمار می‌رود که کیفیت بالای تماس‌های صوتی و تصویری‌ آن همیشه از مهم‌ترین ویژگی‌های آن بوده است. مایکروسافت پیش‌تر نسخه تحت وب اسکایپ را رونمایی کرده و حالا امکان برقراری تماس صوتی و تصویری بدون نیاز به پلاگین اضافه و در مرورگر Edge را فراهم کرده است. در ادامه مطلب با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

مایکروسافت امروز اعلام کرده که از نسخه تحت وب اسکایپ، همانند Outlook.com، آفیس آنلاین و سرویس‌های وان‌درایو بدون نیاز به پلاگین از قابلیت تماس صوتی و تصویری در مرورگر Edge پشتیبانی می‌کند.

این شرکت از تکنولوژی‌ ORTC (ارتباطات زنده‌ی اشیاء) استفاده کرده که از پروتکل WebRTC که ردموندی‌ها در سال گذشته از آن در مرورگر Edge بهره برده‌ بودند، ساده‌تر و قدرتمندتر است.

نسخه تحت وب اسکایپ نیز سال گذشته معرفی شد، اما از این طریق فقط امکان چت کردن با دیگران به کاربر ارائه می‌شد. اگر شما قصد برقراری تماس صوتی یا تصویری را داشتید، مجبور به نصب پلاگین‌های مخصوص به این عملیات بودید. حالا به لطف تکنولوژی‌های WebRTC و ORTC، امکان استفاده از قابلیت تماس‌های صوتی و تصویری بدون نیاز به پلاگین و مستقیما از طریق مرورگر فراهم شده است. اما نکته مهم اینجا است که فعلا فقط در مرورگر اج چنین امکانی وجود دارد و برای سایر مروگرها هنوز نیاز به نصب پلاگین خواهید داشت.

دیگر مروگرها هنوز قابلیت اجرا و استفاده از فناوری ORTC را ندارند یا اگر هم داشته باشند، از کدک ویدیوی h.264 پشتیبانی نمی‌کنند و مایکروسافت نیز از همین کدک برای تماس‌های تصویری تحت وب اسکایپ بهره برده است. شرکت یاد شده همچنین می‌تواند از کدک VP9 در سرویس‌ خود استفاده کند زیرا مرورگر Edge برای استفاده از این فرمت نیز بهینه شده و قابلیت اجرای آن را دارد. ویژگی‌های یاد شده باعث شده‌اند تا بتوان از نسخه تحت وب اسکایپ در مرورگر گوگل کروم نیز به همین نحو استفاده کرد. در هر صورت بنظر می‌رسد باوجود اینکه h.264 تقریبا تا دو برابر پهنای باند بیشتری نسبت به VP9 مصرف می‌کند، اما مایکروسافت ترجیح داده تا از آن استفاده کند.

ممکن است این تصمیم به دلیل عدم همخوانی VP9 با سخت‌افزارهای بیشتر دستگاه‌های کنونی باشد که این یعنی نیاز به قدرت پردازشی بیشتری برای دی‌کد کردن ویدیوهای زنده دارد و همین عامل می‌تواند باعث مصرف باتری بیشتری شود. شرکت مورد بحث در یکی از پست‌های قبلی خود در بلاگ رسمی‌اش، اعلام کرده بود که در آینده روی پشتیبانی از نسل قبلی کدک گوگل یعنی، VP8 کار خواهد کرد.

در هر صورت کروم نیز به‌زودی باید از h.264 برای WebRTC پشتیبانی کند و فایرفاکس نیز مدتی‌ است که از این کدک پشتیبانی می‌کند. مرورگر سافاری هم اخیرا شروع به کار روی پشتیبانی از WebRTC کرده، بنابراین به‌زودی می‌توان از نسخه تحت وب اسکایپ در این مرورگرها نیز استفاده کرد. مایکروسافت انتظار دارد که نسخه تحت وب اسکایپ در طی چند ماه آینده به صورت کامل و بدون نیاز به پلاگین روی تمامی مروگرهای پر طرفدار و برتر قابل استفاده باشد.

در حال حاضر، این نسخه از اسکایپ همان‌طور که اشاره شد در مروگر Edge ویندوز ۱۰ نسخه 10.0.10586 به بالا بدون نیاز به پلاگین قابل استفاده است.

این اقدام مایکروسافت از نظر شما چه تأثیری بر میزان استفاده از نسخه تحت وب اسکایپ در بین کاربران خواهد داشت؟ آیا پشتیبانی مرورگر اج از تماس صوتی و تصویری بدون نیاز به نصب پلاگین، باعث خواهد شد تا کاربران بیشتری به استفاد از آن روی بیاورند؟ لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات