دوربین های دوگانه آینده‌ عکاسی موبایلی را شکل می‌دهند

پنج‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
در حالی که اولین بار اچ‌تی‌سی از دوربین دوگانه در گوشی وان ام ۸ استفاده کرد، امروز پرچمداران بیشتری چون ال‌جی جی ۵ و پی ۹ هواوی را می‌بینیم که در سال ۲۰۱۶ به استفاده از دوربین دوگانه روی آورده‌اند. به اعتقاد کارشناسان دوربین دوگانه آینده‌ی عکاسی موبایل را شکل خواهد داد.
تبلیغات

در دنیای امروز دوربین گوشی های هوشمند فراتر از انتظار عمل می‌کنند و با اینکه محدودیت‌های فیزیکی سختی را پیش‌ روی خود می‌بینند، ولی بسیاری از کاربران را از خرید یک دوربین دیجیتال جداگانه بی‌نیاز کرده‌اند. قطعا قرار دادن دوربین با امکانات عالی در یک بدنه‌ی ۷ میلی‌متری محدودیت‌های زیادی ایجاد می‌کند اما کمپانی‌های مشهور تولیدکننده گوشی‌های هوشمند تلاش می‌کنند با استفاده از راهکارهای مختلف محصولاتی جذاب با دوربین قدرتمند را روانه بازار کنند.

بهار امسال، ال‌جی و هواوی از جدیدترین پرچمداران خود با دوربین دوگانه رونمایی کردند که از نظر ظاهری و سیستم کاری با هم تفاوت دارند. گفته می‌شود تا چند ماه دیگر آیفون ۷ پلاس اپل نیز با دوربین دوگانه معرفی خواهد شد. با این اوصاف دیر یا زود بهره‌گیری از دوربین دوگانه روی انواع گوشی‌ به امری رایج تبدیل خواهد شد. درست مثل زمانی که با شوق درباره‌ی گوشی‌های دو هسته‌ای حرف می‌زدیم!

جی ۵ ال‌جی بیشتر به خاطر اکوسیستم Friends همراه این گوشی شناخته می‌شود ولی یکی از مهمترین ویژگی‌های این پرچمدار، دوربین دوگانه‌ی این دستگاه است. یک سنسور دوربین ۸ مگاپیکسل عریض در کنار ماژول اصلی ۱۶ مگاپیکسلی جی 5 قرار گرفته تا به سادگی بتوانید تصاویر گروهی بزرگتر، تصاویر زیبا از مناظر و بناهای تاریخی را با جزئیات کامل شکار کنید.

لنزهای معمولی گوشی‌های هوشمند در یک سطح مشخصی از بزرگنمایی ثابت هستند و برای اضافه شدن قابلیت بزرگنمایی بیشتر قطعا به سادگی میسر نیست و سخت‌افزار مناسبی را طلب می‌کند. برای زوم بیشتر به عمق بیشتری نسبت به طراحی گوشی‌های مدرن فعلی نیاز داریم و زوم دیجیتال نیز کیفیت تصاویر را کاهش می‌دهد.

ال‌جی در گوشی جی ۵ با اضافه کردن لنز دوم بدون قابلیت زوم سعی کرده فضای افقی بیشتری را در اختیار شما قرار دهد. در واقع نکته‌ی مهم جایی است که بیرون‌زدگی دوربین نشان می‌دهد دوربین اصلی این گوشی به لنزهای قوی‌تر با لرزش‌گیر بهتر نیاز دارند.

دوربین گوشی پی ۹ هواوی بیرون‌زدگی ندارد ولی در این پرچمدار نیز از دو دوربین استفاده شده است. از آنجایی که بیشترین تمرکز روی کیفیت نهایی تصاویر بوده، می‌توان گفت پی ۹ محصول جذاب‌تری به نظر می‌آید و برای عکاسی گوشی بهتری خواهد بود. ترکیب یک سنسور تک‌رنگ با سنسوری که سه بار نسبت به دوربین معمولی نور بیشتری را جذب می‌کند، باعث شده تا تصویر گرفته شده تیزتر بوده و شفافیت بیشتری داشته باشد.

اهمیت این بهینه‌سازی‌های به شرایط بستگی دارد ولی کاملا مشخص است که هواوی بهترین تلاش را برای بهترین دوربین خود در پی ۹ انجام داده و سنسور دوم در این میان نقش بسزایی دارد. نکته‌ی مهم اینجا است که پی ۹ یکی از باریک‌ترین گوشی‌های پرچمدار فعلی است که به یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی و دوربین دوگانه مجهز شده است. اگر استفاده از سنسور تک‌رنگ دوم این گوشی هزینه‌ی فیزیکی هم داشته باشد قطعا خیلی چشمگیر نیست.

نکته‌ی مشترکی که باعث پیوند ال‌جی و هواوی می‌شود این است که هر دو کمپانی بدون ایجاد تغییرات اساسی در محصول خود از سنسور دوربین دوم استفاده کرده‌اند. همیشه اضافه کردن قابلیت‌های بیشتر به معنای تغییر در فرم گوشی نیست و این موضوع در پرچمداران هواوی و ال‌جی با دوربین دوگانه به چشم می‌خورد. در ادامه می‌توانید نمونه‌ای از تصاویر ثبت شده با دوربین جی ۵ ال‌جی و تفاوت میان تک دوربین و دوربین دوگانه را مشاهده کنید.

بی‌تردید برای ثبت تصاویر عریض به لوازم جانبی مناسب نیاز دارید ولی اینکه این قابلیت در جی ۵ ال‌جی وجود دارد، باعث می‌شود این گوشی به یکی از بهترین انتخاب‌ها تبدیل شود. یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های جی ۵ ال‌جی ماژول‌های اضافی این گوشی است که باعث شده کاربران این محصول از انعطاف‌پذیری آن نسبت به رقبا لذت ببرند.

اما برای مشاهده‌ی کیفیت و ارزش تصاویر ثبت شده با سنسورهای لایکا گوشی پی ۹ هواوی باید روی آن زوم کنید. در این بخش پرچمدار غول چینی کنترل بسیار خوبی روی نویز تصویر دارد. در تصویری که توسط پی ۹ از یک گوشی آیفون گرفته شده با دکمه های تنظیم صدا در سمت چپ و نوع نمایش آنها نسبت به پنچره‌ی اسپیکر پشت دکمه و ثبت دقیق برچسب آیکن‌های روی نمایشگر دقت کنید. این همان عملکردی است که هر طراح دوربین روی یک گوشی هوشمند می‌تواند به آن افتخار کند.

قطعا سخت‌افزار بدون نرم‌افزار خوب بی‌معنی است. یکی از دیگر بخش‌هایی که باید ال‌جی و هواوی را به خاطر جی ۵ و پی ۹ تحسین کنیم، یکپارچه‌سازی خوب سنسور‌های اضافی با رابط کاربری و سخت‌افزار است. ال‌جی با اضافه کردن چند قابلیت ویژه به نرم‌افزار دوربین خود برای عکس‌برداری بهتر با هر دو دوربین تلاش کرده تا افکت‌های جذابی داشته باشد و به راحتی بتوانید کلاژهای خود را بسازید. به لطف سخت افزار قدرتمند خیلی سریع می‌توانید به رابط کاربری دسترسی داشته باشید و از امکانات دوربین خود لذت ببرید.

چیزی که امروز باعث تمایز دوربین دوگانه ال‌جی و هواوی نسبت به دستگاه‌های عکاسی سه‌بعدی دیروز می‌شود، این است که خروجی به دست آمده کیفیت بسیار خوبی دارد و با تکنولوژی‌های امروزی سازگارتر است. بر خلاف Live Photo اپل، شما می‌توانید بدون نگرانی از دیگر دستگاه‌ها، تصاویر ثبت شده با دوربین دوگانه جی ۵ و پی ۹ را با آنها به اشتراک بگذارید. با اینکه سرعت ثبت تصاویر با دو دوربین نسبت به یک دوربین کمتر است ولی این اختلاف در حدی نیست که بخواهید به آن اهمیت دهید.

شایعاتی پیرامون آیفون ۷ پلاس با دوربین دوگانه شبیه هواوی وجود دارد که اگر صحت داشته باشد به نظر می‌رسد یک بار دیگر اپل در این بخش تاثیرگذاری مهمی خواهد داشت و دیگر کمپانی‌ها از آن الهام خواهند گرفت. اما حتی بدون توجه به تصمیم اپل برای دوربین آیفون بعدی، اضافه کردن دوربین در نوع خود اقدام با ارزشی برای کاربران به شمار می‌رود. ضمن اینکه این تصمیم می‌تواند در مقابل انتخاب یک دوربین با امکانات مشابه، انتخاب به صرفه‌تری باشد.

قطعا در آینده باید منتظر تعداد لنزها و سنسورهای بیشتری باشیم ولی در آینده‌ی نزدیک به نظر می‌رسد دوربین دوگانه قواعد بازی را تعیین می‌کند. وقتی تکنولوژی به محدودیت سرعت پردازنده‌های تک هسته‌ای رسید تصمیم گرفت برای کارایی بیشتر به سراغ هسته‌های بیشتر برود. به نظر می‌رسد همین استراتژی در توسعه‌ی دوربین گوشی‌های هوشمند نیز تکرار خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات