مارک زاکربرگ: تا 5 سال آینده بیشترین محتوای فیسبوک، ویدیو خواهد بود

جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مارک زاکربرگ مدیر عامل جوان فیسبوک در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری‌های بزرگی بر روی سرویس‌های اشتراک ویدیو انجام داده و بخش‌های جذابی مانند فیسبوک لایو را نیز برای اشتراک راحت‌تر ویدیوهای زنده به فیسبوک اضافه کرده است. او در یکی از مصاحبه‌های اخیرش عنوان کرده که تا ۵ سال آینده، بیشترین محتوای به اشتراک گذاشته شده در فیسبوک، ویدیو خواهد بود.
تبلیغات

ویدیوهای کوتاه و جذاب، در سال‌های اخیر به پرطرفدارترین محتواهای اینترنت تبدیل شده‌اند. بعلاوه، به اشتراک گذاری ویدیوهای زنده از وقایع مختلف نیز از جذابیت بالایی ببن کاربران برخوردار شده‌اند. فیسبوک نیز برای پاسخ به این نیاز کاربران، چند وقتی است که سرویس فیسبوک لایو خود را در اختیار آنها گذاشته و با گسترش امکانات آن قصد دارد کاربران بیشتری را برای استفاده از این سرویس تشویق کند.

فیسبوک به تازگی عنوان کرده که سرویس facebook live از این به بعد برای کاربران تمامی نقاط جهان قابل استفاده است. (این سرویس پیش از این تنها در آمریکا قابل استفاده بود) بدین ترتیب تمامی کاربران اپلیکیشن موبایل فیسبوک می‌توانند با استفاده از این سرویس، ویدیوهای زنده منتشر کنند. روزانه به طور میانگین حدود ۹۰۰ میلیون نفر از طریق موبایل به فیسبوک دسترسی دارند و بدین ترتیب افراد زیادی در سرتاسر جهان می‌توانند ویدیوهای زنده را برای دوستان و هم‌گروهی‌های خود منتشر کنند. بعلاوه فیسبوک امکانات جدیدی نیز به سرویس خود اضافه کرده که از جمله‌ی آنها می‌توان به امکان اشتراک ویدیوی زنده در طول یک جلسه، یا اشتراک ویدیوی زنده در یک گروه فیسبوک اشاره کرد. شکلک‌های جدیدی نیز به این سرویس اضافه شده‌اند که در هنگام پخش ویدیو، کاربران می‌توانند از آنها استفاده کنند. قابلیت دعوت دوستان برای تماشای ویدیوی زنده نیز از دیگر امکانات جدید فیسبوک لایو است. وقتی یک ویدیو در یک گروه به صورت زنده پخش می‌شود، تنها کاربران عضو می‌توانند آن را تماشا کنند. در زمان پخش ویدیو در طول جلسات نیز مدیر جلسه می‌تواند زمان‌بندی اشتراک ویدیوی زنده را تعیین کند.

فیسبوک لایو

شکلک‌های جدید که Reactions نام دارند، مانند قلب‌های محوشونده‌ای هستند که در سرویس پریسکوپ (سرویس اشتراک‌گذاری ویدیوی توییتر) استفاده می‌شوند. کارشناسان فیسبوک امیدوارند این شکلک‌ها و استفاده‌ی کاربران از آنها، به انتشاردهنده‌ی ویدیو کمک کند تا بازخورد کاربران از ویدیوی زنده‌اش را به راحتی متوجه شود. بعلاوه فیلتر‌های تصویری مانند آن چه در اینستاگرام مشاهده می‌شود نیز به سرویس فیسبوک لایو اضافه خواهند شد.

طبق آمار فیسبوک، ویدیوهای زنده حدود ۱۰ برابر بیشتر از ویدیوهای معمولی کامنت و نظر می‌گیرند. به همین دلیل این شرکت نمایش کامنت‌ها را بهبود بخشیده تا کاربران بتوانند به راحتی نظرات هر ویدیوی زنده را به ترتیبی که منتشر شده‌اند مشاهده کنند. یکی دیگر از امکاناتی که فیسبوک از سرویس پریسکوپ الهام گرفته، سرویس Facebook Live Map است که بر روی مرورگرهای کامپیوتری قابل مشاهده است و ویدیوهایی که در سرتاسر جهان به صورت زنده و عمومی در حال پخش هستند را به کاربر نشان می‌دهد. امکانی شبیه به این نیز در اپلیکیشن‌های موبایل فیسبوک وجود دارد. بعلاوه، فیسبوک برای افزایش بازدیدکنندگان ویدیوهای زنده به انتشاردهندگان اجازه می‌دهد تا دوستان خود را برای تماشای ویدیو دعوت کنند.

دلیل سرمایه‌گذاری زیاد فیسبوک بر روی سرویس‌های ویدیو را می‌توان از صحبت‌های مدیر عامل این شرکت متوجه شد. طبق گفته‌های مارک زاکربرگ، بعید نیست که تا ۵ سال آینده، بیشترین محتوای تولیدشده و مشاهده شده توسط کاربران، از نوع ویدیو باشد. به بیان دیگر فیسبوک در حال تبدیل شدن به صفحه‌ی نمایش دوم کاربران است. این شرکت حتی قصد داشت امتیاز نمایش زنده‌ی برخی مسابقات زنده‌ی ورزشی را خریداری کند که در رقابت با توییتر شکست خورد.

فیسبوک لایو

به هرحال باید به این نکته توجه داشت که فیسبوک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز جذب مخاطب برای شرکت‌ها عمل می‌کند و بعلاوه مکان مناسبی برای اشتراک اطلاعات شرکت‌ها، سازمان‌ها و انتشاردهندگان محتوا است. برخی شرکت‌ها در سال‌های اخیر، تمرکز خود را بیش از پیش بر روی انتشار اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک کرده‌اند چرا که در این شبکه‌ها می‌توانند تعداد زیادی از مخاطبان بالقوه‌ی خود را بیابند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات