۸ سیستم عامل جایگزین برای OSX بر روی مک

دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
بهترین قسمت از خرید یک مک بوک، مک مینی یا مک پرو، سیستم عامل خارق‌العاده‌ی شرکت اپل یعنی OSX  است. اما این بدین معنی نیست که شما نمی‌توانید از جایگزین‌های دیگر روی سیستم خود استفاده کنید. هدف این مقاله تنها پیدا کردن بهترین سیستم عامل جایگزین برای مک نیست و نمی‌خواهیم در حال حاضر مک، ویندوز و لینوکس را با هم مقایسه کنیم. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سایر سیستم عامل‌ها باید به آسانی قابل نصب باشند، با صفحه کلید مک سازگار بوده و بدون نیاز به نصب درایوهای زیاد یا سایر روش‌ها، از سخت افزار مک پشتیبانی کنند. در واقع ما به دنبال روش‌های ساده و بی دردسر هستیم.

قبل از شروع...

روش‌های متعددی برای آزمایش سیستم عامل جدید روی مک وجود دارد.

شما باید:

  • از VirtualBox برای شبیه سازی سیستم عامل جدید استفاده کنید.
  • Linux Live را از طریق USB بوت کنید.
  • دو سیستم عامل را به همراه هم راه‌اندازی کنید.(Dual-boot)
  • Mac OSX را پاک کرده و سیستم عامل جدید را نصب کنید.
osx

قبل از هر تصمیمی راجع به نکات مثبت و منفی سیستم عامل‌های در حال اجرا روی کامپیوترهای مختلف، مطالعه‌ای داشته باشید.

صرف نظر از هر تصمیمی که می‌گیرید، ابتدا از مک خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید. اگر به دنبال یک راه حل ساده هستید، یک NAS یا  Windows Share در Time Machine، برای تهیه نسخه‌ی پشتیبان، ایجاد کنید. شما باید از داشتن فضای خالی برای نصب مجدد Mac OSX اطمینان حاصل کنید تا در صورت تمایل بتوانید به حالت قبل برگردید. توصیه می‌کنیم، در صورت امکان از کیبورد و موس USB و استاندارد ویندوز استفاده کنید. آن‌ها با نسخه‌های لینوکس خیلی بهتر از سخت افزار اپل کار می‌کنند.

حال که اقدامات لازم را انجام داده‌اید، بیایید تا به سیستم عامل‌هایی که می‌توانید روی مک بوک یا سایر کامپیوتر‌‌های اپل نصب کنید، نگاهی داشته باشیم.

ویندوز ۱۰  (Windows 10):

با کمال تعجب باید گفت، بهترین سیستم عامل جایگزین در مک، خواه طرفداران اپل دوست داشته باشند یا نه، ویندوز است. در حال حاضر ویندوز ۱۰ آخرین و بهترین نسخه‌ی ویندوز است، بنابراین اگر به دنبال نصب سیستم عامل‌های شرکت مایکروسافت هستید، از این نسخه استفاده کنید.

osx

ویندوز ۱۰ به صورت قابل ملاحظه‌ای با سخت افزار‌های اپل، سازگار است. شما به ندرت نیاز دارید تا درایور‌های ویژه‌ای را نصب کنید و لوازم جانبی third-party را برای کار بی‌وقفه به سیستم خود وصل کنید. به علاوه ویندوز ۱۰ به خوبی با صفحه نمایش‌های Retina که دارای وضوح تصویر بالایی هستند و در لپ‌‌تاپ‌های مک بوک‌ پرو و iMac‌های جدیدتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، سازگار است.

OSX به همراه Boot Camp‌های موجود ارائه شده که ارزانترین و ساده‌ترین روش‌ برای راه‌اندازی کامپیوتر شما است.

اوبونتو ۱۵.۱۰ (Ubuntu 15.10):

از شما می‌پرسم؛ چرا می‌خواهید لینوکس را روی مک بوک خود اجرا کنید؟ خب، دلایل زیادی وجود دارد. اوبونتو یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های منتشر شده‌ی لینوکس است و با کمترین تغییرات، روی مک قابل اجرا است. اکثر درایور‌ها از قبل نصب شده‌اند و تنها موارد اندکی وجود دارند که باید تنظیم کنید.

osx

سرفیس‌های یونیتی اوبونتو به صورت پیش فرض از صفحه نمایش‌های high-DPI ،Retina که در دستگاه‌های مک مورد استفاده قرار می‌گیرند، پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر کامل نیستند ولی به خوبی کار می‌کنند. بعلاوه اگر کیفیت آن برای شما مناسب نیست، روشی برای بهبود پشتیبانی از لینوکس HiDPI وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

شاید موضوع مهم‌تر این است که اوبونتو در شناسایی اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌های third-party بهترین است. من سعی کرده‌ام در حالی که اوبونتو را اجرا می‌کنم از صفحه کلید اپل به عنوان Magic Trackpad استفاده کنم. اوبونتو به خوبی با کلیدهای تابعی (function keys)، کامندها و... در مک سازگار است. اگر به تازگی از اوبونتو استفاده می‌کنید بهتر است راهنمای استفاده از اوبونتو برای افراد مبتدی را مطالعه کنید.

لینوکس مینت ۱۷ (Linux Mint 17 Cinnamon):

برای استفاده از مک بوک با صفحه نمایش Retina، شاید لینوکس مینت ۱۷ بهترین انتخاب است چون محیط دسکتاپ Cinnamon از HiDPI بدون نیاز به هیچ ترفندی، پشتیبانی می‌کند.

osx

 اگر شما جدیداً شروع به استفاده از لینوکس کرده‌اید، نسخه‌ی مینت بهترین انتخاب است. اغلب از این سیستم عامل با عنوان the Ubuntu killer (قاتل اوبونتو) یاد می‌شود. بعلاوه مثل ویندوز و اوبونتو برای راه‌اندازی و استفاده از آن به نصب تعداد زیادی درایور نیاز نخواهید داشت.

شما به آپدیت درایور WIFI نیاز دارید اما نیازی به تنظیم گرافیک Nvidia ندارید و باید تنظیمات اندکی برای ترک‌پد انجام دهید تا به راحتی کار کند. بد نیست بدانید که اگر از Magic Mouse اپل استفاده می‌کنید در اتصال آن به سیستم خود با مشکلاتی مواجه خواهید بود.

 کم یا زیاد شما می‌توانید از مینت استفاده کنید بدون اینکه برای استفاده از اسپیکرها، WIFI یا در حین اتصال پرینترهای plug-and-play با مشکل مواجه شوید.

سیستم عامل Elementary:

اگر شما از ویژگی‌های ظاهری و محسوس OSX لذت می‌برید اما نیاز دارید تا یک نسخه‌ی توزیع شده از لینوکس را روی سیستم خود نصب کنید، نگاهی به ویژگی‌های سیستم عامل Elementary داشته باشید. طراحی این سیستم عامل، به شدت الهام گرفته از OSX است بطوری که شما احساس می‌کنید که OSX روی مک بوک شما در حال اجرا است.

osx

روز به روز محبوبیت Elementary در حال افزایش است و آپدیت‌های بسیار فوق‌العاده‌ای که برای این سیستم عامل منتشر می‌شود، آن‌را به یک سیستم عامل قوی مبدل ساخته است. چون این سیستم عامل از محیط دسکتاپی GNOME استفاده می‌کند، توانایی پشتیبانی از نمایشگرهای Retina را نیز دارد اما شاید نیاز داشته باشید تا GNOME Tweak Tool را بر روی سیستم خود نصب کنید.

یکی از مشکلات استفاده از سیستم عامل Elementary روی مک بوک، استفاده از WIFI است. برای این سیستم عامل، پکیج درایورهای ضروری Broadcom عرضه نشده است. برای نصب درایور WIFI دو روش وجود دارد. اگر می‌توانید، تلفن خود را به کامپیوتر متصل کرده و از اینترنت استفاده کنید. شما فقط نیاز خواهید داشت تا درایور وایرلس خود را به صورت اتوماتیک، آپدیت کنید. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید خودتان باید درایور Broadcom درست را پیدا کرده، دانلود کرده و آن‌را از طریق USB Driver  نصب کنید.

اگر مشکل WIFI را در نظر نگیریم سیستم عامل Elementary به خوبی با سخت افزار مک سازگار است.

پاپی لینوکس (Puppy Linux):

در صورتی که شما یک مک قدیمی دارید با استفاده از پاپی لینوکس می‌توانید سیستم خود را به روزتر کنید. پاپی لینوکس با هدف ایجاد سیستم عاملی سبک و سریع طراحی شده و حتی روی یک درایو USB نیز قابل اجرا است.

osx

این سیستم عامل، سیستم عاملی ساده است و به همراه تمام اصول اولیه‌ای که شما نیاز دارید، ارائه شده است. علاوه بر آن شما می‌توانید هر تعداد نرم‌افزار که می‌خواهید بر روی آن نصب کنید.

بدون نیاز به نصب درایورهای اضافی،‌ WIFI، صفحه کلید، ترک‌پد و سیستم صوت به خوبی کار می‌کنند و این خود یک مزیت محسوب می‌شود. پاپی لینوکس معمولاً بر روی حافظه‌های USB قابل نصب است در نتیجه اگر هارد فضای خالی نداشته یا خراب شده باشد، می‌توانید از این روش برای راه‌اندازی مجدد مک خود استفاده کنید.

از بین نسخه‌های مختلف پاپی لینوکس، ما نسخه‌ی Tahrpup را امتحان کردیم، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت، اما می‌خواهیم سایر نسخه‌ها را هم امتحان کنیم. اگر می‌خواهید گزینه‌ا‌ی را که ما امتحان و آزمایش کرده‌ایم نصب کنید، نسخه‌ی Tahrpup را دانلود کنید.

عالی نیستند ولی به اندازه کافی خوب هستند

هنگام جستجو برای یافتن بهترین جایگزین سیستم عامل OSX برای کاربران مک، با تعداد اندکی از سیستم عامل‌ها مواجه شدیم که از نظر سازگاری و قابلیت استفاده در حد مطلوبی نبودند اما شاید در هر صورت بخواهید آن‌ها را هم امتحان کنید.

سیستم عامل کروم (از طریق CloudReady):

osx

اگر مشتاق هستید تا سیستم عامل کروم را امتحان کنید، Neverware’s CloudReady ساده‌ترین گزینه برای نصب آن بر روی مک است. وقتی از سیستم عامل کرم استفاده می‌کنید، WIFI، سیستم صدا و موس یا ترک‌پد، توسط سیستم عامل شناسایی می‌شوند اما هنگام کار با کیبورد اپل با مشکلاتی (مثل کلیدهای تابعی) مواجه می‌شوید.

بعلاوه CloudReady سیستم عامل کروم از همه‌ی ویژگی‌های گوگل پشتیبانی نمی‌کند. مثلاً نمی‌توانید اپلیکیشن‌های اندروید را از طریق APK نصب کنید. همچنین تشخیص ندادن ورودی‌های صوتی از دیگر نقاط ضعف این سیستم عامل است. خیلی خوب است که تجربه استفاده از سیستم عامل کروم را داشته باشید اما استفاده همزمان از این سیستم عامل با OSX اشتباه است.

سیستم عامل ریمیکس ۲.۰ (Remix OS 2.0):

osx

دسکتاپ این سیستم عامل مشابه اندروید است و همین موضوع موجب محبوبیت ریمیکس شده است. طبق نظرات دریافت شده، کاربران زیادی از اجرای این سیستم عامل روی مک خود ابراز رضایت کرده‌اند. وقتی من این سیستم عامل را امتحان می‌کردم. موس و راست کلیک ترک‌پد کار نمی‌کرد و نمی‌توانستم از ترک‌پد برای بالا و پایین بردن صفحات استفاده کنم. بعلاوه مشابه سایر نظرات پیرامون Reddit thread، نتوانستم از Resident Mode استفاده کنم.

ممکن است این‌ها مسائلی جزئی باشند و به زودی برطرف شوند بنابراین نباید به آن‌ها زیاد توجه کرد.با این حال، در حال حاضر آن‌را به عنوان جایگزین مناسب توصیه می‌کنم.

ویندوز ۷ (Windows 7):

osx

راه‌اندازی مک بدون صفحه نمایش Retina؟ اگر این چنین است، ویندوز۷ ممکن است یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشد. ویندوز ۷ به طرز حیرت انگیزی بر روی مک بوک قابل اجرا است و فرآیند نصب آن با بوت کمپ (Boot Camp) بسیار ساده است. بعلاوه همه ویندوز ۱۰ را دوست ندارند و شما با بررسی اکانت‌های آنلاین مایکروسافت می‌توانید به این موضوع پی ببرید.

چرا از OSX استفاده نکنیم؟

سیستم عامل شرکت اپل به خودی خود پر طرفدار است و می‌توان از آن به عنوان بهترین دلیل برای داشتن یک کامپیوتر مک نام برد.

دلیل شما برای پیدا کردن سیستم عاملی به غیر از OSX چیست؟ ما معتقدیم که مک بوک بهترین لپ‌تاپ‌های لینوکس را تولید می‌کند اما تعابیر دیگری نیز وجود دارد. برای برخی افراد، تنها امتحان کردن سایر سیستم عامل‌ها است، برای برخی محیط بازی از ویندوز بسیار مهم‌تر است یا سخت افزار کامپیوتر به اندازه‌ای قدیمی شده که نمی‌تواند OSX را به خوبی اجرا کند.

نظر شما در این باره چیست؟ چرا نمی‌خواهید از OSX استفاده کنید و کدام سیستم عامل را به عنوان جایگزین OSX در نظر گرفته‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات