از کنفرانس بیلد 2016 مایکروسافت چه انتظاری داریم؟

سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
با شروع سال جدید شمسی و نزدیک شدن به پایان تعطیلات نوروزی، زمان آن رسیده تا شاهد برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان مایکروسافت همچون سنت سالیانه باشیم. در ادامه با زومیت همراه باشید تا نگاهی به انتظارات و احتمالات مطرح شده در مورد بیلد ۲۰۱۶ مایکروسافت داشته باشیم.
تبلیغات

بار دیگر نوبت آن رسیده تا مایکروسافت کنفرانس توسعه‌دهندگان خود را که بیلد نام دارد، برگزار کرده و از سرویس‌ها و سیاست‌های جدید خود برای ارائه‌ی محصولاتش رونمایی کند. البته این کمپانی سابقه‌ی رونمایی از محصولات جدید را نیز در کنفرانس بیلد دارد.

ردموندی‌ها سال گذشته و در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان خود از امکان پورت کردن اپلیکیشن‌های اندرویدی و iOS به ویندوز ۱۰ رونمایی کردند. این کمپانی در جولای سال ۲۰۱۵ نیز ویندوز ۱۰ را در قالب نسخه‌ی نهایی روانه‌ی بازار کرد؛ از این‌رو انتظار می‌رود در سال جاری میلادی و کنفرانس بیلدی که قرار است فردا برگزار شود، شاهد ارائه‌ی سرویس‌ها و پیشنهاداتی برای جذب هر چه بیشتر توسعه‌دهندگان در کنار ارائه‌ی بروزرسانی‌های وعده داده شده باشیم. همچنین باید به آغاز عرضه‌ی هولولنز نیز اشاره کرد که از این‌رو باید شاهد رونمایی از سیاست‌ها و برنامه‌های جدید مایکروسافت برای این هدست واقعیت افزوده باشیم.

کنفرانس بیلد فردا ۱۱‌ فروردین برگزار خواهد شد که در زومیت به پوشش این مراسم خواهیم پرداخت.

کنفرانس توسعه دهندگان مایکروسافت

ویندوز ۱۰

مایکروسافت نسخه‌ی نهایی سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ خود را در ماه جولای سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر کرد که با استقبال خوبی نیز از سوی کاربران روبرو شد. ردموندی‌ها برنامه‌ی بلند بالایی برای این سیستم‌عامل در نظر گرفته‌اند که انتظار می‌رود در بیلد ۲۰۱۵ شاهد رونمایی از این برنامه‌ها باشیم. به نظر می‌رسد مایکروسافت در نظر دارد تا از دو ویژگی که بسیاری از کاربران درصدد اضافه شدن آن‌ها بودند، رونمایی کند. این ویژگی‌ها شامل کاشی‌های زنده‌‌ی تعاملی (Interactive Live Tiles) و همچنین تنظیمات اعلانیه‌ها از داخل محیط اپلیکیشن‌ها هستند.

در کنار بهبود‌های ظاهری در سیستم‌عامل ویندوز ۱۰، باید به سرمایه‌گذاری و توجه این کمپانی در مورد آینده‌ی کورتانا نیز اشاره کرد. انتظار می‌رود در جریان بیلد ۲۰۱۶ از برنامه‌های مایکروسافت برای تقویت هر چه بیشتر کورتانا در ویندوز ۱۰ بشنویم. همچنین باید با انتشار این دستیار صوتی برای اندروید و iOS نیز اشاره کرد؛ از این‌رو باید شاهد اضافه شدن ویژگی‌هایی نیز به این دستیارصوتی در سایر پلتفرم‌ها باشیم.

مایکروسافت اپلیکیشن جدیدی را نیز برای اسکایپ ویندوز ۱۰ منتشر کرده که در آینده‌ی نزدیک منتشر خواهد شد. به احتمال زیاد در بیلد ۲۰۱۶ شاهد رونمایی و معرفی ویژگی‌های جدید این نسخه‌ی جدید از اسکایپ برای ویندوز ۱۰ خواهیم بود. بیلد ۲۰۱۶ را باید مکانی خواند که انتظار می‌رود در آن شاهد رونمایی از بروزرسانی‌ها و اپلیکیشن‌های جدیدی باشیم که در آینده‌ی نزدیک توسط مایکروسافت ارائه خواهد شد. اینستاگرگام و فیس‌بوک اپلیکیشن‌هایی هستند که کاربران ویندوز ۱۰ بیش از سایر اپلیکیشن‌ها در انتظار شنیدن اخبار جدید در مورد آن‌ها دارند. مایکروسافت تغییراتی زیادی را در ساختار اپلیکیشن‌های ویندوزی ایجاد کرده؛ به طوری که می‌توان این اپلیکیشن‌ها را در طیف گسترده‌ای از گجت‌ها نظیر پی‌سی‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند یا ایکس باکس مورد استفاده قرار داد. از این‌رو بسیاری در انتظار استقبال توسعه‌دهندگان از این ویژگی‌ها هستند.

ویندوزفون

ویندوز 10 موبایل

سال ۲۰۱۵ برای سری گوشی‌های هوشمند چندان خوب نبود؛ بلکه این وضعیت برای گوشی‌های هوشمند لومیا بسیار وخیم گزارش می‌شود. هرچند ردموندی‌ها در سال گذشته‌ی میلادی محصولاتی نظیر لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ ایکس ال را معرفی کردند، اما میزان فروش این محصولات در سال گذشته‌ی میلادی بیش از ۵۷ درصد کاهش پیدا کرده است. مایکروسافت برنامه‌ای برای عرضه‌ی طیف گسترده‌ای از محصولات در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند را ندارد؛ از این‌رو باید در انتظار کاهش بیش از پیش فروش محصولات سری لومیا باشیم.

هنوز مشخص نیست که مایکروسافت چه برنامه‌ای را برای گوشی‌های هوشمند خود در نظر گرفته؛ از این‌رو باید کنفرانس بیلد را زمان مناسبی برای تشریح برنامه‌های این کمپانی بدانیم. به نظر می‌رسد مایکروسافت روی توسعه‌ی سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم که شامل اندروید و iOS‌ می‌شود، سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین نباید اپلیکیشن‌های یونیورسال این کمپانی را از یاد برد که هدف از آن اجرای اپلیکیشن‌ها روی تمام گجت‌های مبتنی بر ویندوز فارغ از فرم فکتور است.

اپلیکیشن‌های ایکس باکس

مدت‌های مدیدی است که مایکروسافت اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ را روی ایکس‌باکس تست می‌کند. به نظر می‌رسد در بیلد ۲۰۱۶ مایکروسافت باید منتظر شنیدن اخباری در مورد اپلیکیشن‌های جدید و وارد شدن آن‌ها به فروشگاه ایکس‌باکس باشیم. انتظار می‌رود در جریان کنفرانس توسعه‌‌دهندگان مایکروسافت شاهد رونمایی از روش‌هایی باشیم که با استفاده از آن توسعه‌دهندگان می‌توانند محصولاتی را برای ویندوز ۱۰ توسعه دهند که هم در پی سی و هم در ایکس باکس وان قابل استفاده باشد.

براساس شنیده‌ها ردموندی‌ها در نظر دارند تا اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ برای ایکس‌باکس را در تابستان سال جاری بصورت عمومی عرضه کنند؛ از این‌رو باید در مراسم فردا شاهد اسم بردن از اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی باشیم که برای ایکس باکس وان عرضه خواهند شد. همچنین باید به پلتفرم ایکس‌باکس لایو اشاره کرد که قابلیت بسیار جذابی برای دارندگان این کنسول است. با استفاده از ایکس باکس لایو، گیمر‌ها قادر خواهند بود تا بصورت آنلاین در برابر افرادی که با استفاده از پلی استیشن ۴ و پی‌سی بازی می‌کنند، قرار گرفته و بصورت آنلاین و کراس پلتفرم به بازی بپردازند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که با وجود نمایشگاه E3 که مایکروسافت اطلاعات بیشتری را در این مورد ارائه خواهد کرد، انتظار می‌رود اخباری هرچند کوتاه در این مورد ارائه شود.

هولولنز

هولولنز

نسخه‌ی توسعه‌دهندگان هدست‌های واقعیت افزوده هولولنز از هفته‌ی جاری روانه‌ی بازار می‌شود؛ از این‌رو انتظار می‌رود در جریان کنفرانس شاهد شنیدن اخبار بیشتری باشیم. کنفرانس توسعه‌دهندگان مایکروسافت زمان مناسبی است تا بتوان دموهای بسیار جذابی را از این هدست واقعیت افزوده مشاهده کرد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که با توجه به رسیدن زمان ارائه‌ی هولولنز، باید شاهد نمایش اپلیکیشن‌ها و بازی‌های بیشتری برای این هدست باشیم.

سال گذشته توسعه‌دهندگان حاضر در کنفرانس موفق شدند تا هولولنز را از نزدیک دیده و کار با آن را هرچند برای مدت کوتاه تجربه کنند. باید دید که مایکروسافت در کنفرانس فردا چه قابلیت‌های جدیدی را از این محصول جدید که در حال تبدیل شدن به یک ترند در دنیای فناوری است، ارائه خواهد کرد.

آفیس و سرویس‌های ابری

سرویس آژور و آفیس مایکروسافت

سرویس‌های ابری و آفیس را باید یکی از حوزه‌هایی خواند که مایکروسافت پس از ریاست ساتیا نادلا تمرکز زیادی روی آن داشته است. به طور حتم در کنفرانس فردا شاهد اختصاص وقت زیادی به سرویس‌های ابری نظیر آژور خواهیم بود. مایکروسافت روش‌های استفاده از مزایای این سرویس را در اپلیکیشن‌هایی توسعه‌یافته تشریح خواهد کرد. در سوی مقابل توسعه‌دهندگان نیز بسیار مشتاق هستند تا از روش‌های جدید و قابلیت‌های نوین اضافه شده به این سرویس آگاه شوند؛ از این‌رو بخش بزرگی از کنفرانس فردا را باید متعلق به سرویس‌های ابری و پلتفرم آژور مایکروسافت بدانیم.

در مورد آفیس نیز باید به این موضوع اشاره کرد که مایکروسافت در طول سال گذشته دو سرویس پرطرفدار و با کیفیت Sunrise و Wunderlist را تصاحب کرده است. مایکروسافت وعده داده که تقویم سان‌رایز به عنوان یک اینترفیس تقویم در آتلوک موبایل در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. همچنین باید در کنفرانس فردا سرنوشت Wunderlist را نیز جستجو کرده و برنامه‌های مایکروسافت برای استفاده از این سرویس قدرتمند را شنید. از دیگر سرویس‌هایی که مایکروسافت تصاحب کرده، باید به SwiftKey و همچنین Talko به عنوان یک اپلیکیشن پیام‌رسان اشاره کرد. هرچند خریداری این سرویس‌ها را باید در راستای استراتژی حضور پررنگ‌تر در سایر پلتفرم‌ها خواند، اما بسیاری در انتظار شنیدن سیاست‌ها و برنامه‌های مایکروسافت برای ایجاد یک ارتباط معنادار بین این سرویس‌ها هستند. با توجه به نزدیک بودن بخش بزرگی از سرویس‌های خریداری شده به حوزه‌ی فعالیت آفیس، آیا باید شاهد رونمایی از قابلیت‌های جدید در این سرویس‌ها باشیم؟

آیا خبری از یک سورپرایز بزرگ خواهد بود؟

همه سورپرایز شدن را در چنین مراسمی دوست دارند. ردموندی‌ها در سال‌های اخیر با رونمایی از هولولنز، بسیاری را متعجب کردند. آیا امسال نیز شاهد رونمایی از یک سرویس یا محصول حیرت انگیز توسط مایکروسافت خواهیم بود؟ شنیده‌ها حکایت از این دارند که شاید در بیلد ۲۰۱۶ شماری از قابلیت‌های جدید در ویندوز ۱۰ رونمایی شوند. بنابر توییت حذف شده‌ی اسکات هانسلمن، قابلیت جدیدی برای ویندوز ۱۰ رونمایی خواهد شد که می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. باید دید که در کنفرانس فردای مایکروسافت، چه سرویس‌ها و محصولات جدیدی رونمایی شده و مایکروسافت چه چیزی برای کاربرانش ارائه خواهد داد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات