گوگل سیستم تشخیص صدای آفلاین برای اندروید ارائه می‌دهد

چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
در صورتی که روی گوشی‌ هوشمند اندرویدی خود اقدام به جستجوی صوتی کرده یا دستورات صوتی دیگری را وارد کنید، در پشت پرده فرآیند بسیار پیچیده‌ای وارد جریان می‌شود که انجام آن مستلزم اتصال به اینترنت است. آخرین گزارش‌ها نشان از این دارد که گوگل در حال توسعه‌ی راهکاری است که با استفاده از آن دیگر نیازی به برقراری ارتباط اینترنتی نیست. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

استفاده از دستورات صوتی در گوشی‌های هوشمند اندرویدی برای جستجو یا انجام سایر وظایف در ظاهر به سادگی ادای کلمات و عبارات مورد نظر است، اما در پشت پرده فرآیند بسیار پیچیده‌ای کلید می‌خورد که فاکتور اصلی برای آغاز و به سرانجام رسیدن این فرآیند است. پس از آنکه دستور صوتی مورد نظر صادر شد، فایل صدای ضبط شده به سرور‌های گوگل ارسال شده و پس از تحلیل و آنالیز به یک رشته‌ی متنی تبدیل می‌شود. پس از گذراندن فرآیند تبدیل، رشته‌ی متنی مورد نظر متناسب با درخواست کاربر به وب سرویس مناسب انتقال داده شده یا در صورت جستجو، نتایج مورد نظر به گوشی کاربر انتقال داده می‌شود. تمام این فرآیند در صورتی که یک اتصال اینترنت هرچند ضعیف وجود داشته باشد، قابل انجام است، اما همین ویژگی را باید به عنوان نقطه‌ ضعف سرویس ارائه شده توسط گوگل برشمرد، چراکه برای بهره‌مندی از این سرویس نیاز به برقراری ارتباط اینترنت وجود دارد. البته سیستم آفلاینی نیز پس از انتشار اندروید آبنبات پاستیلی با پلتفرم گوگل همراه شده که دارای دامنه‌ی لغات بسیار محدود بوده و از نظر قدرت و سرعت پردازشی نیز در مقایسه با سیستم آنلاین مورد استفاده بسیار کند است.

براساس اطلاعات برگرفته از آخرین مقاله‌ای که توسط متخصصان گوگل منتشر شده، غول جستجو موفق شده تا سیستمی را توسعه دهد که پیش نیازهای سخت‌افزاری را به منظور ارائه‌ی یک سرویس قدرتمند پشت سر گذاشته است. در واقع در سیستم جدید نیازی به بهره‌گیری از یک سخت‌افزار قدرتمند به منظور استفاده از سیستم پردازش صوتی سریع و دقیق نیست و می‌توان گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های کنونی موجود در بازار را نیز از این سیستم نرم‌افزاری بهره‌مند ساخت. این مقاله بسیار کوتاه بوده و تنها در ۴ صفحه تنظیم شده است.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط متخصصان گوگل، در سیستم جدید از شبکه‌های عصبی عمیق استفاده شده که از این‌رو امکان بهره‌گیری از سخت‌افزار مورد استفاده در  گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های کنونی موجود در بازار را ممکن می‌کند.

به نظر می‌رسد متخصصان گوگل موفق به توسعه‌ی سیستمی مبتنی بر شبکه‌های عصبی شده‌اند که با استفاده از آن می‌توان با بهره‌گیری از نیروی پردازشی و حافظه‌ی کم در گجت‌های هوشمند کنونی، شماری از قابلیت‌هایی را که از طریق دستورات صوتی محقق می‌شود، در اختیار داشته باشند، حال آنکه شرط استفاده از این قابلیت‌‌ها اتصال به اینترنت نیست و می‌توان بصورت آنلاین نیز سیستم مورد نظر را مورد استفاده قرار داد. با توجه به میزان ۱۳.۵ درصدی خطا در سیستم مورد نظر، احتمال اینکه در نسخه‌های آینده‌ی اندروید شاهد بکارگیری این سیستم باشیم، بسیار زیاد است.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات