AT&T و Intel پهپادهایی با قابلیت اتصال به شبکه LTE و کنترل در مکان‌های دور از دیدرس و ارتفاعات بالا را آزمایش می‌کنند

سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۹
مطالعه 3 دقیقه
در چند سال اخیر پهپادها جای خود را در بین مردم و شرکت‌های بزرگ تکنولوژی حسابی باز کرده‌اند. هر چند این تجهیزات مزایای قابل توجهی را به وجود آورده‌اند، ولی هنوز در آن‌ها مشکلات و ضعف‌هایی همچون عدم کنترل مناسب در ارتفاعات بالا یا در هنگام برخورد با جسم خارجی دیده می‌شود که باعث بروز مشکلات جدی و نگرانی‌‌هایی در این عرصه شده است. در همین راستا، غول اپراتورهای مخابراتی  آمریکا، AT&T با شرکت اینتل برای ساخت و تست پهپادهایی با قابلیت اتصال به شبکه LTE وارد همکاری شوند.
تبلیغات

در جریان برگزاری نمایشگاه MWC بارسلون، یکی از محصولاتی که چشم بسیاری را به سوی اینتل معطوف کرده بود، پهپادهایی بود که به شبکه‌ی LTE متصل می‌شوند. اینتل با این کار نشان داده که چگونه شبکه‌ی LTE که برای اتصال تلفن‌های هوشمند بر روی زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند برای اتصال و کنترل پهپادها و وسایل نقلیه‌ی هوایی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

در بسیاری از پهپادها، کنترل توسط تلفن‌ هوشمند انجام می‌شود. در این روش،  یک دوربین به صورت آن‌برد بر روی پهپاد وصل می‌شود و اپراتور می‌تواند وضعیت پهپاد را در هر لحظه مشاهده کند. این موضوع در کنار سنسورهای دیگری که در هر لحظه باید آماده به کار باشند، نیاز به یک اتصال دائمی و بدون وقفه را به موضوع بسیار مهم تبدیل می‌کنند. این موضوع همان چیزی است که سبب شده تا واحد اینترنت اشیاء و مرکز نوآوری در غول اپراتورهای مخابراتی آمریکا (AT&T) و اینتل در کنار هم قرار بگیرند تا این مشکل را حل کنند و پهپادها را به شبکه‌ی LTE متصل کنند. 

در سال‌های اخیر، پهپادها در مکان‌های پر جمعیت بسیاری به دلیل عدم توانایی در کنترل آنها منفجر شده‌اند که باعث بروز نگرانی و ترس و این سوال شده که این وسایل چگونه باید کنترل شوند. این همان موضوعی است که این دو شرکت در حال تحقیق و توسعه‌ی آن هستند. موضوعاتی مثل اینکه چگونه ممکن است سیگنال ارتباطی بین پهپاد و تلفن همراه در زمانی که یک هواپیما یا یک وسیله هوایی دیگر در بین راه قرار می‌گیرد، قطع شود. آن‌ها همچنین به دنبال روش‌هایی برای افزایش کارآیی و کنترل دستگاه در موقعیت‌هایی که در خارج از دیدرس قرار دارند نیز هستند. موضوعی که اداره‌ی هوانوردی فدرال آمریکا آن را مورد انتقاد و بحث قرار داده است. 

البته این تحقیقات و تلاش‌ها بیشتر در راستای اهداف تجاری است تا پهپادهایی که در فروشگاه به فروش می‌رسند و در دست مردم قرار می‌گیرند. این موضوع خصوصا با تصمیم آمازون و شرکت‌های بزرگ دیگر (نمونه‌ی آن دیجی کالا در ایران) مبنی بر استفاده از پهپادها به عنوان وسایلی که در آینده برای انتقال و تحویل اجناس استفاده شود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. موضوعی که نیازمند بهبود سطح پهپادها و وسایل نقلیه‌ی هوایی به مرحله‌ای بالاتر و امن‌تر از مرحله فعلی است. 

این اقدامات، از یک طرف برای AT&T قابل درک است؛ چرا که غول مخابراتی سرمایه‌گذاری و هزینه‌ی زیادی را برای توسعه و پیشرفت اینترنت اشیاء صرف کرده و ورود به این عرصه می‌تواند قدم بزرگی برای آنها باشد. از سوی دیگر اینتل نیز که با خرید شرکت تولید پهپادها نشان داد به دنبال ورود به عرصه پهپادها است و با این کار، خود را برای دستیبابی برای جایگاه بهتر در این زمینه آماده می‌کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات