هکرها برای رمزگشایی سیستم‌ های بیمارستانی در کالیفرنیا ۳.۶ میلیون دلار باج طلب کردند

چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
کامپیوترهای بیمارستانی در لس آنجلس در پی نفوذ یک «باج‌افزار» (ransomware) به شبکه‌ی داخلی آن، از یک هفته پیش تاکنون از کار افتاده‌اند. هکرها برای رمزگشایی از سیستم‌ها و فایل‌های بیمارستان بیش از ۳.۶ میلیون دلار باج طلب کرده‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

احتمالاً تا به حال درباره‌ی «باجگیری سایبری» شنیده باشید. هرچند مورد اخیر یکی از عجیب‌ترین باجگیری‌های سایبری در طول تاریخ است، اما اولین در نوع خود نیست.

این حمله موجب شده است تا بیمارستان «هالیوود پرسبیترین» کارایی خود را کاملاً از دست بدهد. از آنجا که تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستان آفلاین هستند و سوابق پزشکی غیر قابل دسترس، بیماران برای مراقبت‌های پزشکی موقتاً به مراکز درمانی دیگری منتقل شده‌اند. در حال حاضر بیمارستان مذکور از لحاظ سطح تکنولوژی به «دوران ماقبل کامپیوتر» باز گشته است؛ کارمندان به جای ایمیل از فکس استفاده می‌کنند و سوابق پزشکی بر روی کاغذ ثبت می‌شود.

مقامات بیمارستان هنوز حاضر به اظهار نظر درباره‌ی این حمله، شدت آن، نوع باج‌افزار استفاده شده و نحوه‌ی آلودگی سیستم‌ها نشده‌اند. احتمال می‌رود یکی از کارمندان بیمارستان با کلیک روی یک لینک یا باز کردن پیوست یک ایمیل موجب آلودگی شبکه‌ی داخلی بیمارستان شده باشد.

همانطور که اشاره شد، این حمله اولین مورد باجگیری دیجیتال نیست. قبل از این هم مدارس و ادارات پلیس در سراسر دنیا با حمله‌های مشابهی روبرو شده بودند. FBI می‌گوید در صورت مواجه با چنین مواردی، تنها راه برای باز پس گرفتن اطلاعات، پرداخت مبلغ درخواستی هکرها است. با این حال پلیس، FBI و آژانس‌های اطلاعاتی بین‌المللی در مورد اخیر قصد دارند تا با همکاری یکدیگر مهاجمان را شناسایی کنند. بیمارستان با متوسل شدن به پلیس لس آنجلس (LAPD) و FBI امیدوار است که بتواند سیستم‌ها و اطلاعاتش را از چنگ هکرها آزاد کند.

برای آشنایی بیشتر با انواع تهدید‌ها و جرایم سایبری می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات