تایم لاین الگوریتمیک؛ بنیادی ترین تغییر ساختاری توییتر

یک‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
مطالعه 5 دقیقه
توییتر همزمان با ارائه‌ی گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ خود، یکی از مهم‌ترین تغییرات صورت گرفته در این شبکه‌ی اجتماعی را که تا به امروز انجام شده، معرفی کرد. این شبکه‌ی اجتماعی که این روزها وضعیت خوبی ندارد، تایم‌لاین خود را تغییر داده تا همواره بتوان توییت‌های بیشتری را در مقایسه با گذشته در رابطه با موضوعات مورد علاقه مشاهده کرد. با زومیت باشید تا نگاهی به ویژگی اصلی تایم‌لاین جدید توییتر داشته باشیم.
تبلیغات

جک دورسی، مدیرعامل جدید توییتر که از زمان ورود، تغییرات بزرگی را در توییتر ایجاد کرده، فصل چهارم سال ۲۰۱۵ میلادی، اولین سه ماهه‌ای را که در تمام ساعات آن بر مسند ریاست نشسته بود، سپری کرد. این کمپانی همزمان با انتشار گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۶ میلادی، از تغییرات انجام شده در این شبکه‌ی اجتماعی نیز پرده برداشت. یکی از بنیادی‌ترین تغییرات صورت گرفته در این شبکه‌ی اجتماعی را باید تایم‌لاین جدید طراحی شده برای توییتر خواند. تایم‌لاین الگوریتمیک توییتر با این هدف طراحی شده تا کاربران از توییت‌هایی که می‌تواند نظر آن‌ها را بیش از دیگر توییت‌ها جلب کند، آگاه شوند.

در صورتی که حساب‌های کاربری زیادی را در توییتر دنبال می‌کنید، با مشکل توییت‌های خوانده نشده روبرو شده‌اید

 در صورتی که از کاربران توییتر باشید، با چالش بزرگ توییت‌های خوانده نشده آشنا هستید. در صورتی که حساب‌های کاربری زیادی را در توییتر دنبال کنید و حجم توییت‌های منتشر شده توسط این حساب‌ها نیز بالا باشد، پس در صورت عدم مراجعه به توییتر برای چند ساعت، با خیل عظیم توییت‌های ناخوانده روبرو خواهید شد که تنها بخش کوچکی از آن می‌تواند نظر شما را جلب کند. با استفاده از تایم‌لاین جدید، دیگر آخرین توییت‌های نمایش داده شده، مواردی نیستند که چند ثانیه یا دقیقه‌ی پیش منتشر شده باشند، بلکه در روش جدید توییتر براساس شناخت کاربران، توییت‌هایی را که احتمالا اهمیت بیشتری برای کاربر دارد، در بالا نمایش خواهد داد.

دست اندرکاران این شبکه‌ی اجتماعی امیدوارند تا با استفاده از ویژگی جدید معرفی شده، بتوانند مخاطبان توییتر را بیش از پیش افزایش داده و تعداد توییت‌هایی را که برای کاربران اهمیت دارند، بیش از پیش به وی نشان دهند.

یکی از دلایلی که توییتر به سراغ پیاده سازی چنین قابلیتی رفته، تحقیقات صورت گرفته توسط این شبکه‌ی اجتماعی است. براساس اطلاعات ارائه شده، بسیاری از کاربران توییتر این احساس را دارند که بسیاری از توییت‌های جالب منتشر شده در این شبکه‌ی اجتماعی را از دست می‌دهند. میشله هاگ، مدیر پروژه‌ی توییتر در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

ما با بررسی‌های انجام شده این تصمیم را گرفتیم تا سراغ این مشکل رفته و احساس القا شده به کاربران خود را در این خصوص تغییر دهیم.

در تایم لاین جدید، اولین توییت‌های نمایش داده شده، آخرین موارد منتشر شده نیستند.

اما چه چیز در تایم لاین جدید توییتر تغییر کرده است؟ شاید در ابتدا این تصور ایجاد شود که توییتر این قابلیت را از فیس‌بوک به عاریه گرفته است. پس از اعمال ویژگی جدید، در صورتی که وارد توییتر شوید، اولین توییت‌های نمایش داده شده الزاما مواردی نخواهند بود که در آخرین لحظات منتشر نشده‌اند. توییتر با استفاده از الگوریتم جدید خود، تشخیص می‌دهد که چه توییت‌هایی می‌تواند نظر کاربر را جلب کند و از این‌رو از میان توییت‌های منتشر شده در زمانی که کاربر به این سرویس دسترسی نداشته، مواردی را گلچین کرده و در بالا به وی نمایش می‌دهد. در واقع توییتر بهترین و جذاب‌ترین محتوایی را که از نظر شما در این سرویس به اشتراک گذاشته شده، برای شما نمایش خواهد داد.

البته این ویژگی جدید ورای جامعیت اعمال شده روی آن با قابلیت While You Were Away تفاوت چندان زیادی ندارد. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که محدودیت خاصی برای تعداد توییت‌های منتشر شده اعمال نشده و بصورت میانگین بیش از ۱۲ توییت با تبعیت از این استراتژی برای کاربر نمایش داده خواهد شد. البته میزان حساب‌های کاربری که توسط کاربر دنبال می‌شوند، در تعداد توییت‌های به نمایش درآمده با توجه به این روش متفاوت خواهند بود. برای مثال کاربری که تنها ۲۰ صفحه را دنبال می‌کند با کابری که ۱٫۰۰۰ صفحه را دنبال می‌کند، تعداد متفاوتی از توییت‌ها را به این روش مشاهده خواهد کرد.

توییتر اعلام کرده که این ویژگی از زمان معرفی برای تمام کاربران در دسترس است، با این تفاوت که در حال حاضر نمی‌توان از آن بصورت پیش فرض استفاده کرد. اگر در زمان استفاده از توییتر با استفاده از اپلیکیشن اندروید یا iOS یا از طریق وب به این شبکه‌ی اجتماعی مراجعه کرده و با اعلانیه‌ Never miss an important tweet روبرو شوید، پس این ویژگی برای حساب کاربری شما فعال شده و می‌توانید از آن استفاده کنید. در صورت عدم تمایل به استفاده از این ویژگی می‌توانید این قابلیت را از طریق منوی تنظیمات غیرفعال کنید.

فارغ از اینکه این قابلیت را یک بروزرسانی کوچک شمرده یا آن را تغییر دهنده‌ی ماهیت اصلی توییتر بدانیم، باید اعتراف کرد که با استفاده از ویژگی جدید، توییت‌های پراهمیت از نظر هر کاربری به بهترین شکل برای وی به نمایش گذاشته می‌شوند. شاید در ابتدا از اینکه توییت‌های نمایش داده شده ترتیب زمانی درستی ندارند، کمی آزرده شوید، اما گذر زمان تغییرات مثبت اعمال شده را نمایش داده و کاربران را به خود جلب می‌کند. در بهترین حالت، این ویژگی هر باری که توییتر را باز می‌کنیم، بهترین توییت‌های ممکن را برای شما نمایش خواهد داد. البته شاید در ابتدای کار این قابلیت نتواند تمام پتانسیل خود را نمایان کند، اما با گذشت زمان این روند بهبود یافته و شاهد بهتر شدن کارکرد این سیستم خواهیم بود. توییتر بهترین انگیزه را برای جذب کاربران با استفاده از این ویژگی در اختیار دارد.

البته در مقابل شماری از افراد نیز از افزایش توییت‌های نمایش داده شده با روش الگوریتمیک اظهار نگرانی کرده و با بیان احتمال افزایش تعداد توییت‌های نمایش داده شده به این روش، دیده نشدن تمام توییت‌ها را به عنوان یک فاکتور منفی عنوان کرده‌اند.

باید دید که توییتر با استفاده از قابلیت جدید چگونه می‌تواند به جذب مخاطبان بیشتر بپردازد؟ نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا توییتر به روشی هوشمندانه می‌تواند رضایت کاربران را با تایم لاین الگوریتمیک جلب کرده و شبکه‌ی اجتماعی خود را به گزینه‌ی جذاب تبدیل کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات