شائو آیس؛ سیستم هوشمند جدید مایکروسافت برای انجام بزرگترین آزمایش تورینگ

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
مطالعه 5 دقیقه
مایکروسافت در کشور چین در حال انجام آزمایشی است که بنابر گفته‌ی یکی از متخصصان ارشد این کمپانی می‌تواند بزرگ‌ترین آزمایش تورینگی باشد که در تاریخ صورت گرفته است. با زومیت همراه باشید تا نگاهی به این آزمایش و اهمیت آن برای دنیای فناوری داشته باشیم.
تبلیغات

براساس گزارشی که توسط Nautilus منتشر شده، مایکروسافت در حال انجام آزمایشی بزرگ در کشور چین است که می‌توان از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تحقیقات اجتماعی صورت گرفته یاد کرد. یونگدونگ وانگ، محققی است که به این موضوع اشاره کرده است. ردموندی‌ها برای پیشبرد تحقیقات خود از یک سیستم هوشمند یا یک روبات چت با نام شائو آیس استفاده می‌کنند. این چت-بوت توسط مایکروسافت برای کشور چین توسعه داده شده و از قابلیت بسیار بالایی در تشخیص زبان طبیعی برخوردار است. هدف از توسعه‌ی این چت-بوت استفاده از آن در شبکه‌ی اجتماعی ویبو در کشور چین است. روش کار این سیستم به این صورت است که با برقراری چت متنی با کاربران، اطلاعاتی را دریافت کرده و با استفاده از آن مکالمه‌ای متنی را با کاربر پیش می‌برد. مایکروسافت شخصیتی متقاعد کننده نیز به این ماشین بخشیده که اطلاعات مورد نیاز خود را برای مکالمات با انسان‌ها از طریق جستجو در اینترنت دریافت می‌کند.

اطلاعات ارائه شده حکایت از این دارد که مایکروسافت در حال انجام آزمایش تورینگ در کشور چین است. آزمایش تورینگ تستی است که هدف از آن رسیدن به پاسخ این سوال است که آیا انسان قادر است تشخیص دهد که موجودیتی که به سوالات وی پاسخ می‌دهد، انسان است یا یک ماشین!

براساس اطلاعات ارائه شده توسط وانگ، شائو آیس توسط میلیون کاربر اینترنت چینی در هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم قادر است همچون انسان‌ها به سوالات پاسخ داده، خود سوالاتی را مطرح کرده و در مورد عقاید خود به گفتگو بپردازد. برای مثال در صورتی که کاربر تصویری را از پای آسیب دیده‌ای برای شائو آیس ارسال کند، این سیستم هوشمند در مورد میزان دردی که کاربر داشته و دلیل ایجاد آسیب دیدگی سوال خواهد کرد. 

وانگ در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

شائو آیس می‌تواند به تبادل نظر در هر موضوعی بپردازد. در صورتی که این سیستم هوشمند اطلاعاتی را در مورد موضوعی مشخص نداشته باشد، سعی می‌کند تا با جستجو موضوع مورد نظر را پوشش دهد. در صورتی که این سیستم قادر نباشد تا در مورد موضوع مشخصی اظهار نظر کند، حالاتی عصبی نظیر خجل شدن یا عصبانی شدن را بروز خواهد داد که انسان بودن این سیستم را بیش از پیش باورپذیر می‌کند.

گزارش منتشر شده توسط GeekWire نشان از این دارد که چینی‌ها از صحبت و تعامل با این سیستم هوشمند اظهار رضایت می‌کنند. آمارهای منتشر شده گویای این موضوع است که ۲۵ درصد از کاربران شائو آیس که بالغ بر ۱۰ میلیون نفر می‌شوند، در زمان استفاده از این سرویس به وی اظهار علاقه کرده و از عبارت "I Love You" استفاده کرده‌اند.

البته در بیرون از خاک چین، عده‌ی بسیار معدودی در مورد شائو آیس اطلاعات دارند. براساس اطلاعاتی که توسط گوگل ترندز ارائه شده، علاقه به این سرویس در آگوست سال ۲۰۱۵ میلادی افزایش یافته و به یکباره کاهش پیدا کرده است. گوگل ترندز نشان‌دهنده‌ی آمار عباراتی است که کاربران در گوگل جستجو کرده‌اند.

چرا مایکروسافت به سراغ توسعه و آزمایش چنین سرویسی رفته است؟

شائو آیس، یک آزمایش بزرگ برای مایکروسافت در زمینه‌ی هوش مصنوعی است. وانگ در مورد دستاوردهای شائو آیس برای مایکروسافت این چنین اظهار نظر می‌کند:

شائو آیس به ما می‌آمورد که چه فاکتورهایی در روابط انسانی باعث طبیعی جلوه دادن یک تعامل می‌شوند. با استفاده از شائو آیس هدفی جدید برای هوش مصنوعی تعریف می‌شود: هوش مصنوعی تنها در رانندگی خودروهای هوشمند و همچنین آنالیز داده‌های بزرگ خلاصه نشده، بلکه می‌توان برای خوشحال کردن انسان‌ها نیز از هوش مصنوعی استفاده کرد.

مایکروسافت نیز همچون بسیاری از کمپانی‌های پیشرو در حوزه‌ی فناوری، سرمایه‌گذاری‌ بزرگی در حوزه‌ی فناوری انجام داده است. این کمپانی حتی کورتانا را برای اندروید و آی او اس ارائه کرده است. خرید استارت آپ‌ها و کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی نیز بخشی از فعالیت‌های ردموندی‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

 بازوی تحقیقاتی مایکروسافت سال گذشته مقاله‌ای را منتشر کرد که طی آن به پیش‌بینی فناوری‌های ترند در سال‌های آینده پرداخته بود. براین اساس مایکروسافت هوش مصنوعی را به عنوان یکی از حوزه‌های برتر و پرطرفدار در سال ۲۰۱۶ متصور شده است.

شائو آیس قابلیت‌های بسیاری دارد که هم‌اکنون سیستم‌های صوتی هوشمند نظیر سیری یا گوگل ناو از انجام آن‌ها ناتوان هستند. وانگ در این خصوص می‌گوید:

شائو آیس بصورت مداوم احساست عاطفی کاربران را تحت نظر می‌گیرد. در صورتی که یکی از کاربران اخیرا شکستی عاشقانه را تجربه کرده باشد، وی پرسش‌هایی در رابطه چگونگی گذر از این موضوع از وی خواهد پرسید.

نرم‌افزاری که در پس پرده‌ی شائو آیس مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرویس بینگ مایکروسافت است. وانگ می‌گوید:

شائو آیس یک پروژه داده پردازی بزرگ است که مبتنی بر سرویس جستجوی مایکروسافت توسعه یافته است.

داده‌هایی که مایکروسافت از طریق شائو آیس در چین جمع‌آوری می‌کند را می‌توان در سایر نقاط جهان مورد استفاده قرار داد. کورتانا سیستم هوشمند صوتی مایکروسافت است که در ویندوز ۱۰ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم هوشمند صوتی نیز مبتنی بر سرویس بینگ توسعه یافته و از این‌رو مایکروسافت می‌تواند از شائو آیس برای بهبود آن استفاده کند.

 متخصصانی که روی شائو آیس کار می‌کنند، از احتمال عرضه‌ی این سرویس در سایر کشورها نیز سخن گفته‌اند، هرچند به نظر نمی‌رسد مایکروسافت در آینده‌ی نزدیک چنین قصدی داشته باشد.

مایکروسافت سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را روی هوش مصنوعی انجام داده است

مایکروسافت در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در حوزه‌ی هوش مصنوعی به انجام رسانده است. برای مثال می‌توان به تعداد بسیار زیادی از اپلیکیشن‌های توسعه یافته در پروژه‌ی مایکروسافت Garage اشاره کرد. در کنار توسعه‌ی اپلیکیشن‌هایی با درون مایه‌ی هوشمند، باید به تصاحب سرویس‌های این چنینی نیز اشاره کرد که از جمله‌ی آن می‌توان از SwiftKey نام برد.

سیستم صوتی هوشمند کورتانای مایکروسافت

کورتانا و مجموعه‌ی آفیس را باید شناخته شده‌ترین محصولات مایکروسافت خواند که از قابلیت‌های هوشمند برخوردار هستند. کورتانا نتایج بینگ را که در نتیجه‌ی جستجو‌های کاربر به دست می‌آید، در قالب زبان طبیعی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین باید به Office Delve اشاره کرد که به عنوان افزونه‌ای جدید برای آفیس ۳۶۵ در رابطه با نظم بخشیدن به ایمیل کاربران عمل می‌کند.

شائو آیس در طول ۱۸ ماه فعالیت خود بیش از ده‌ها میلیارد مکالمه انجام داده و اطلاعات به دست آمده از چنین مکالماتی را برای تقویت خود مورد استفاده قرار داده است. وانگ مدعی است که شائو آیس وارد چرخه‌ی آموزش و یادگیری مستقلی شده که از طریق مکالمات خود به بهبود هر چه بیشتر سخن گفتن می‌پردازد.

باید دید که مایکروسافت این سرویس را چگونه برای بهبود سرویس‌ها و نرم‌افزار‌هایی که ارائه می‌کند، به کار خواهد گرفت.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات