Quick Charge کوالکام در مقابل VOOC اوپو، +PumpExpress مدیاتک و توربو پاور موتورولا

جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۴
مطالعه 8 دقیقه
سیستم شارژ سریع یکی از حوزه‌های رقابتی تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند طی سال‌های اخیر بوده است. در این بین نام‌هایی مانند Quick Charge، VOOC و توربو پاور بیشتر به گوشمان خورده‌اند. در ادامه به مقایسه عملکرد این سیستم‌ها می‌پردازیم.
تبلیغات

 وقتی صحبت از سیستم‌های شارژ سریع می‌شود به نظر می‌رسد که دپارتمان‌های بازاریابی شرکت‌های بزرگ تولید کننده گوشی‌های هوشمند دنیا، دیکشنری را به دست گرفته و به دنبال عبارت‌های مناسبی برای  نام‌گذاری این سیستم‌ها بوده‌اند. در بین اسم‌های مختلف با واژه‌هایی نظیر fast، quick، rapid و turbo مواجه هستیم و البته سیستم‌هایی با اسامی خاصی نظیر VOOC Flash و البته +PumpExpress هم وجود دارند. 

اما در کل این سیستم‌ها به چه مفهومی هستند و کدام‌ یک بهتر از دیگران عمل می‌کند؟ برای پاسخ به این سوالات نیاز است تا چندین سیستم شارژ سریع معرفی شده توسط شرکت‌های بزرگ مورد ازمایش قرار بگیرند تا مشخص شود به راستی کدام یک از این سیستم ها عملکرد بهتری نسبت به سایر رقبا دارند. 

 شاید معروف‌ترین سیستم شارژ سریع Quick Charge متعلق به کوالکام باشد که در حال حاضر نسخه‌های 2.0 و 3.0  آن وجود دارد. سامسونگ هم سیستم سارژ سریع خود را با نام Adaptive Fast Charging توسعه داده که در واقع برخی معتقدند همان سیستم شارژ سریع تغییر نام داده شده کوالکام است. موتورولا هم سیستم TurboPower خود را دارد که باز هم برخی معتقدند که به نوعی همان شارژ سریع کوالکام است که تغییر نام داده شده است. اوپو هم که سیستم VOOC Flash خود را دارد. اما شاید سیستمی که نسبت به موارد ذکر شده در بالا کمتر شناخته شده است، +PumpExpress مدیاتک باشد. البته جا دارد از SmartPower هواوی که در میت ۸ بکار رفته است هم یادی بکنیم. سیستمی که به لطف آن هواوی مدعی شده است که میت ۸ تنها با ۳۰ دقیقه شارژ قادر است نیاز یک روز کاربر را رفع کند. 

اما این سیستم‌ها چگونه کار می‌کنند؟

مفهوم پایه‌ای سیستم‌های شارژ کننده بسیار ساده است. یک باتری که قابلیت شارژ مجدد را دارد و انرژی گوشی‌های هوشمند را تامین می‌کند وجود دارد. وقتی باتری خالی شد نیاز است تا باتری مجدد شارژ شود. برای انجام این کار گوشی به شارژر متصل می‌شود. شارژر انرژی مورد نیاز را مجدد به باتری بر می‌گرداند. مقدار انرژی که به باتری عرضه می‌شود با واحد وات اندازه گیری می‌شود. هر چه وات بیشتری وجود داشته باشد، انرژی بیشتری هم داریم. هر چه این انرژی بیشتر باشد، باتری سریع‌تر شارژ می‌شود، به همین سادگی!

این روند را می‌توانیم از زاویه دیگری هم مورد بررسی قرار دهیم. باتری گوشی‌های هوشمند در دو مرحله شارژ می‌شود. مرحله اول با انرژی زیادی انجام  می‌شود و میزان شارژ باتری را به ۸۰ درصد می‌رساند. یا به عبارت دیگر فقط با ۳۰ دقیقه شارژ می‌توانیم تا ۸ ساعت دیگر از گوشی خود استفاده کنیم. به همین دلیل است که شرکت‌ها بیشتر در مورد مرحله اول شارژ شدن باتری تا میزان ۸۰ درصد صحبت می‌کنند. گاهی اوقات ۲۰ درصد آخر به اندازه نیمی از کل فرایند شارژ زمان می‌برد که البته در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت. 

یک نکته را هم برای یادآوری بگوییم. انرژی که در مورد آن صحبت می‌کنیم با وات نمایش داده می‌شود و وات از حاصل ضرب جریان در ولتاٰژ به دست می‌آید. شاید حالا وقت آن باشد که  یک نکته ظریف در مورد اطلاعاتی که روی شارژرها تایپ شده است را با هم مرور کنیم. معمولا روی شارژرها عباراتی نظیر 5V - 2A‌ یا 9V - 2A نوشته شده است. این خط در واقع نماد جریان مستقیم (DC) است. 

یک درگاه USB 2.0 عادی در ۵ ولت و ۰.۵ آمپر کار می‌کند که این یعنی ۲.۵ وات. شارژری که در ۵ ولت و ۲ آمپر کار می‌کند، ۱۰ وات انرژی تولید می‌کند و شارژر سریعی که از ۹ ولت و ۱.۶۷ آمپر استفاده می‌کند، ۱۵ وات انرژی تولید می‌کند. بنابراین نکته کلیدی در فهم مبحث شارژ سریع این است که ببینیم شارژر چند وات انرژی تولید می‌کند. 

گوشی‌ها

برای تست فناوری‌های شارژ سریع از گوشی‌های زیر استفاده شده است:

گلکسی نوت ۴ برای Quick Charge 2.0 کوالکام 

گلکسی نوت ۵ سامسونگ برای Adaptive Fast Charge سامسونگ 

موتو ایکس فورس برای توربو پاور 

اوپو R7s برای VOOC

Vivo X6D برای +PumpExpress 

میت ۸ هواوی برای SmartPower

آزمایش‌ها 

برای انجام این آزمایشات از هر یک از گوشی‌ها استفاده شده تا به یک درصد شارژ باتری برسند. همچنین یک نرم افزار Battery Log که سطح باتری را با گذشت زمان و وضعیت آن را  ثبت می‌کند نیز فعال شده است. در مرحله بعد گوشی‌ها برای رسیدن به شارژ کامل به شارژر خود متصل شدند و در طول روال شارژ نیز دمای پشت گوشی اندازه گیری شده است تا مشخص شود که این گوشی‌ها در طی روند شارژ چقدر داغ می‌شوند. 

نتایج 

در ابتدا بیایید نگاهی به نمودارهای شارژ شدن این گوشی‌ها بیاندازیم. این نمودارها سطح باتری را در طی زمان نشان می‌دهد و  ما را قادر می‌سازند که متوجه شویم که هر گوشی هوشمند چقدر طول می‌کشد تا به طور کامل شارژ شود و در چه زمانی به شارژ ۵۰، ۸۰ و ۱۰۰ درصد می‌رسد. همچنین در محور عمودی سمت راست، تغییرات دمایی گوشی هوشمند در طی روند شارژ آمده است. با نگاهی به این نمودارها متوجه می‌شویم که در طول فاز اول دمای گوشی تا زمانی که میزان شارژ باتری به ۸۰ درصد برسد در حال افزایش است و زمانی که مقدار شارژ گوشی به ۸۰ درصد می‌رسد کم کم دمای گوشی هم کاهش پیدا می‌کند. حالا با تفسیر داده‌‌های موجود بهتر متوجه می‌شویم که چه اتفاقاتی افتاده است. در ادامه به برخی شاخص‌های مهم اشاره می‌کنیم:

گوشی هوشمندی که سریعتر از همه شارژ شده است، Vivo X6D‌بود که البته جای تعجب هم نیست چرا که این گوشی هوشمند به باتری ۲۴۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز است. میت ۸ هواوی هم کندترین روند شارژ را داشته است که باز هم جای تعجب نیست چرا که این گوشی به باتری حجیم ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز است. برای این که بتوانیم مقایسه منصفانه‌تری داشته باشیم این نکته را مورد توجه قرار دادیم که کدام یک از این گوشی‌ها بیشترین میزان شارژ را به باتری در یک دقیقه اضافه می‌کند. این مقدار از تقسیم حجم باتری بر زمان شارژ بدست می‌آید. با توجه به این شاخص به این نتیجه می‌رسیم که موتو ایکس فورس سریع‌تر از همه شارژ شده است و در رتبه بعدی گلکسی نوت ۴ و اوپو R7s قرار دارند. 

گلکسی نوت ۵
گلکسی نوت ۴
اوپو

در مقایسه این که کدام یک از این گوشی ها زودتر از بقیه به میزان شارژ ۵۰ درصد رسیده‌اند، باز هم Vivo X6D به لطف باتری کوچکتر خود به موفقیت دست یافته است. ولی اگر مقدار زمان رسیدن به شارژ ۵۰ درصد را به عنوان بخشی از کل زمان شارژ  گوشی‌ها در نظر بگیریم در این صورت موتو ایکس فورس سریع‌ترین گوشی در رسیدن به شارژ ۵۰ درصد است چرا که فقط ۲۹ درصد از کل زمان فرآیند شارژ شدن کامل این گوشی صرف رسیدن این گوشی هوشمند به ۵۰ درصد شارژ می‌شود. Vivo X6D و هواوی میت ۸ هم به ترتیب با ۳۰.۶ و ۳۰.۷۲ درصد از زمان کل شارژ شدن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

با در نظر گرفتن همین شاخص، در رسیدن به شارژ ۸۰ درصد، میت ۸ هواوی در ۵۰.۷ درصد از کل زمان مورد نیاز برای شارژ شدن به طور کامل، موفق شد تا به شارژ ۸۰ درصد برسد و در رتبه‌های بعدی هم به ترتیب اوپو R7s و موتو ایکس فورس قرار دارند. 

اما از نظر تغییرات دمایی، میت ۸، Vivo X6D‌ و گلکسی نوت ۵ در حدود ۸.۱ تا ۸.۵ درجه سانتیگراد تغییرات دمایی داشتند. اما گلکسی نوت ۴ و  موتو ایکس فورس  تغییرات گسترده‌تری داشتند تا جایی که موتو ایکس فورس با ۱۹.۹ درجه سانتیگراد تغییر در طول روند شارژ شدن بالاترین میزان تغییرات دما را داشت. از سوی دیگر اوپو R7s کمترین میزان تغییر دما با تنها ۳.۳ درجه را تجربه کرد. 

نتیجه‌گیری

اتخاب برنده نهایی کمی دشوار است. هیچ یک از این گوشی‌ها و البته سیستم شارژ شدن آن‌ها به طرز کاملا محسوسی برتر از دیگران نبودند. اگر به دنبال قدرت شارژ هستید در این صورت موتو ایکس فورس برنده این رقابت است که البته این امر معایبی هم دارد چرا که در هنگام شارژ گوشی شما حدود ۲۰ درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود. از سوی دیگر اوپو R7s کمترین تغییرات دمایی را دارد و از نظر قدرت شارژ شدن نیز اگر در برخی شرایط بهتر از رقبا نباشد، بدتر هم نیست. 

اما اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که همیشه گوشی خود را برای مدت زمان کمی شارژ می‌کنید تا کمی شارژ شود و مجدد از آن استفاده کنید در این صورت موتو ایکس فورس با فناوری شارژ سریع توربو پاور، میت ۸ هواوی با فناوری اسمارت پاور و اوپو R7s با فناوری VOOC می‌توانند گزینه‌های خوبی برای شما باشند. 

نظر شما چیست؟ آیا شما تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات