برنامه ایزی جت برای استفاده از هواپیماهای هیبریدی

چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
مطالعه 3 دقیقه
شرکت هواپیمایی ایزی جت به‌دنبال استفاده از پیل‌های سوختی هیدروژنی در هواپیما‌های خود است. بنابراین این شرکت ‌می‌تواند هزینه‌های سوخت و آلایندگی هواپیما‌های خود را در دراز مدت به‌طور قابل توجهی کاهش دهد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 ایزی جت یک شرکت هواپیمایی بریتانیایی با استراتژی رقابتی قیمتی است که به مسافران خود اجازه می‌دهد بلیط‌هایی با قیمت پایین تهیه کنند. این شرکت برنامه‌‌ای برای کاهش مصرف سوخت‌ و احتمالا کاهش بیشتر هزینه‌های خود در سر دارد. ایده‌ی اصلی این برنامه استفاده و ذخیر‌ه‌ی انرژی هدر رفته‌ در هنگام فرود روی باند فرودگاه است. بنابراین انرژی جنبشی هدر رفته در هنگام ترمز کردن در باتری‌های هیدروژنی ذخیره و به هنگام تاکسی کردن هواپیما از آن استفاده می‌شود.

این فناوری مشابه آن چیزی است که در مسابقات فرمول یک شاهد هستیم. این ماشین‌ها با کمک سیستم بازیابی انرژی جنبشی، Kinetic Energy Recovery System، یا به اصطلاح KERS انرژی جنبشی در هنگام ترمز کردن را به انرژی الکتریکی تبدیل و در باتری‌ مخصوص ذخیره می‌کنند. در نتیجه در مواقع نیاز ماشین از انرژی ذخیره شده در باتری استفاده خواهد کرد و انرژی الکتریکی دوباره به انرژی جنبشی تبدیل می‌شود.

شرکت‌های هواپیمایی همواره از سمت افکار عمومی متهم به تولید بالای گازهای گلخانه‌ای هستند و این شرکت‌ها تمام تلاش خود را برای پیدا کردن راه‌حلی قابل اجرا برای کاهش آلایندگی ناوگان خود به کار گرفته‌اند. در سال ۲۰۱۳ هواپیماهای مسافربری نزدیک به ۷۰۳ میلیون تن گاز دی اکسید کربن تولید کردند. اگر صنعت هوانوردی را یک کشور در نظر بگیریم، این صنعت هفتمین کشور از نظر آلایندگی و تولید گازهای گلخانه‌ای به حساب می‌آید.  

برنامه ایزی جت برای استفاده از سیستم سوختی هیبریدی

بنابر محسابات ایزی جت، ۴ درصد از سوخت هواپیما‌ها به‌طور سالانه در عملیات تاکسی کردن هدر می‌رود. در نتیجه با ذخیره‌ی انرژی هدر رفته، این شرکت می‌تواند تا سالانه ۵۰ هزار تن در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند که نتیجه‌ی آن کاهش انتشار دی اکسید کربن است.

یان دیویس مدیر بخش مهندسی ایزی جت در این خصوص می‌گوید:

اگر ما بتوانیم عملیات تاکسی در فرودگاه را بدون استفاده از موتورهای هواپیما انجام دهیم اتفاق خیلی بزرگی در این سطح رخ خواهد داد و تجربه‌ی کاربری در کل سطح فرودگاه تغییر می‌کند. بنابراین صدا و نه آلودگی خاصی تولید نمی‌شود و ما مسئولیت اجتماعی خودمان دربرابر محیط زیست را تا حد زیادی انجام خواهیم داد.

یکی از مزیت‌های بزرگ این روش آلایندگی پایین آن بوده، به طوری که خروجی پیل‌های سوختی هیدروژنی بخار آب است. بنابراین به‌صورت تئوریک می‌توان با بازفرآوری این بخار و تبدیل آن به مایع از آن در داخل هواپیما استفاده کرد.

یان دیویس اضافه می‌کند:

مسافران از آب در داخل هواپیما برای شست‌و‌شوی دست و رفتن به سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌کنند. اگر راهی وجود داشته باشد تا بتوان از بخار آب خروجی استفاده کرد، ما آن راه را پیدا خواهیم کرد. هدف ما استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود است.

ایزی جت یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت هوانوردی محسوب می‌شود. این شرکت در سه سال گذشته توانسته وزن تجهیزات داخل هواپیما‌های خود را تا یک تن کم‌تر کند. برای رسیدن به این هدف، این شرکت کف‌پوش‌ها، صندلی‌ها و ظروف مخصوص غذا را بازطراحی کرده و با ایجاد یک سیستم جاذب رطوبت در داخل کابین به‌طور متوسط ۱۵۰ کیلوگرم از وزن هواپیما‌های خود را کاهش داده است.    

همیشه می‌توانید ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرتان را بیابید و به آسانی آن را از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات