شبیه‌سازی آسیب‌پذیری بدنه فضاپیما

پنج‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳
مطالعه 2 دقیقه
تلاش‌های گسترده‌ای برای ساخت سپرهایی برای فضاپیماها در جریان است تا در صورت برخورد زباله‌های فضایی به آنان دچار سوانح گسترده نشوند. در ادامه تصویری از یکی از آزمایشات آژانس فضایی اروپا با هم می‌بینیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

زباله‌های فضایی گاهی اوقات بسیار خطرناک هستند و زباله‌های کوچک فضایی میتوانند مانند موشک باعث از بین رفتن کل فضاپیما شوند. اگر این جمله برای شما کمی عجیب است شاید بهتر باشد نگاهی به تست سپر جدید آژانس فضایی اروپا برای ATV، فضاپیمای تدارکاتی خود (یا به اصطلاح خودروی حمل و نقل اتوماتیک) بیاندازید.

 این ازمایش در موسسه Fraunhofer Ernst Mach  آلمان انجام گرفته است. سوراخ ایجاد شده در تصویر بالا به سبب شلیک یک گلوله آلومینیومی با قطر 7.5 میلی‌متر و با سرعت 7 کیلومتر بر ثانیه (معادل 25,200 کیلومتر بر ساعت) به حفاظ پارچه‌ای چند لایه‌ی Kevlar-Nextel  یک فضا‌پیما ایجاد شده است. رسیدن به این سرعت بالا برای زباله‌های فضایی کاملا ممکن است و  مقاومت در برابر گلوله‌ای با این ابعاد و سرعت حد بالای توان این سپر محافظ چند لایه است.

اما خبر خوش این است که نتیجه این آزمایش به بدی تصویری که مشاهده می‌کنید، نیست بلکه این آزمایش موفقیت آمیز بوده است چرا که اگر چه گلوله آلومینیومی حفاظ را پاره کرده است ولی دیواره‌ی آلومینیومی زیر آن را به طور سطحی سوزانده است.

بنابراین تابستان امسال که سفینه‌‌ی تدارکاتی بعدی به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی حرکت کند، فضانوردان دیگر نگران برخورد یک زباله فضایی با خودرویی که شامل مایحتاج آن‌ها برای حضور در ایستگاه فضایی است، نخواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات