نگاهی به آمار جام‌جهانی فوتبال از پنجره‌ی شبکه‌های اجتماعی و گجت‌ها

یک‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
بی‌شک، جام‌جهانی فوتبال تأثیر شگرفی در دنیای ما و مخصوصاً دنیای مجازی ما دارد؛ امری که روز گذشته، پس از بازی زیبا و در خور تحسین تیم ملی با پوست و است
تبلیغات

هجوم به شبکه‌های اجتماعی برای بیان احساسات، واکنشی است که بسیاری از ما از خود نشان دادیم. اما شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو، تا چه میزان تحت‌تأثیر جام‌جهانی قرار گرفته‌اند؟

توییتر و فیس‌بوک نیز همچون سایر ابعاد زندگی روزانه‌ی ما، تحت‌تأثیر برگزاری جام‌جهانی فوتبال قرار گرفته‌اند؛ بطوریکه می‌توان نتایج‌بازی‌ها و حتی پَستی و بلند‌ی‌های جریان بازی‌ها را نیز در شبکه‌های اجتماعی تعقیب کرد.

برای مثال می‌توان به داستان حذف دور از انتظار مدافع عنوان قهرمانی، اسپانیا پس از باخت به هلند و شیلی اشاره کرد که در واکنش‌های مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی به‌همراه داشت؛ هرچند فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی برای این موضوع را نمی‌توان بیشتر از واکنش‌ها به آغاز جام در بازی برزیل و کرواسی عنوان کرد.

گوگل به‌عنوان محبوب‌ترین موتور جستجوی مورد استفاده، تا‌کنون 641 میلیون جستجوی مرتبط با جام‌جهانی فوتبال را انجام داده است. شاید اهمیت این موضوع را بتوان با بیان تعداد جستجو‌ها در کشوری که فوتبال ورزش اول آن نیست، بهتر درک کرد. در جریان مسابقه‌ی تیم ملی آمریکا با غنا، میزان جستجوهای ثبت شده در گوگل، از تعداد ثبت شده برای فینال مسابقات NBA‌ نیز بیشتر بوده است.

در اولین مسابقه‌ی این جام که بین برزیل میزبان و کرواسی برگزار شد، در حدود 12.2 میلیون توئیت مرتبط با جام‌‌جهانی در توییتر منتشر شد که بیشترین توئیت ثبت شده برای یک بازی را در جام‌جهانی فوتبال به خود اختصاص داده است. شاید بتوان با مقایسه‌ی این تعداد توئیت با 19.1 میلیون توئیت منتشر شده در جریان برگزاری مراسم اسکار که در طول ۱۲ ساعت به‌ثبت رسیده، به بزرگ بودن 12.2 میلیون توئیت ثبت شده در جریان چند ساعت برگزاری بازی برزیل و کرواسی پی برد. همه ی ۳۲ تیم حاضر در جام، حساب‌کاربری خود را در توییتر دارند که صفحه‌ی اختصاصی تیم ملی نیز TeamMeliIran@ است.

در مورد فیس‌بوک نیز آمارهای جالب توجهی به جای مانده است. پنج کشور ایالات‌متحده، برزیل، اندونزی، تایلند و انگلستان دارای بیشترین تعداد پست‌های مرتبط با جام‌جهانی فوتبال هستند. در مجموع ۱۰ میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک، ۱۵ میلیون فعالیت در رابطه با این مسابقات را انجام داده‌اند؛ فعالیت‌هایی از قبیل انتشار پست، کامنت‌گذاری، پسندیدن و به‌اشتراک‌گذاری.

براساس آمارهای منتشر شده توسط گوگل، در جریان بازی دیشب دو تیم آلمان و غنا، ژرمن‌ها نام Kevin Prince Baoteng را  ۲۰ درصد بیشتر از نام برادرش که در آلمان بازی می‌کند، در گوگل جستجو کرده‌اند.

اما آمارها در مورد بکارگیری ابزار‌های قابل‌حمل چگونه است؟ براساس اطلاعات منتشر شده در جریان برگزاری بازی افتتاحیه این رقابت‌ها، بیش از یک میلیون ارتباط شبکه‌ی دیتا و همچنین 135,000 تماس تلفنی از ورزشگاه محل برگزاری بازی برقرار شده است. داده‌های رد و بدل شده توسط 61,000 نفر از هواداران دو تیم برزیل و کرواسی شامل ایمیل‌ها، تصاویر و پیام‌های چند رسانه‌ای شده که میانگین حجم هر یک 0.55 مگابایت برآورد شده است.

مجموع ترافیک رد و بدل شده در بازی افتتاحیه چیزی در حدود 500 گیگابایت بوده که در مقایسه با پیش‌بینی‌های انجام شده مبنی بر حجم داده‌ی ردو بدل شده در بازی فینال که در ورزشگاه ماراکانا برگزار خواهد شد، بسیار ناچیز است. برآورد‌های انجام شده حکایت از رد و بدل شدن 12.6 ترابایت در جریان این بازی دارند.

حجم مکالمات تلفنی در پیش از بازی‌ها بیشتر بوده و در عوض رد و بدل شدن دیتا و استفاده از شبکه‌های ارتباطی 3G و 4G‌در جریان برگزاری بازی‌ها افزایش محسوسی می‌یابند. در جریان بازی‌ها، تنها ۲۶ درصد از ارتباطات شبکه‌‌ی 4G را مورد استفاده قرار می‌دهند. شهر سائوپائولو به تنهایی با استفاده از 337 آنتن مخابراتی تحت‌پوشش قرار گرفته است که وظیفه‌ی ارتباط ‌آن‌ها بر عهده ی یک شبکه‌ی فیبر نوری 12 کیلومتری است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات