استیون‌هاوکینگ: هوش مصنوعی بزرگ‌ترین خطر برای انسان‌ها است

سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
یقیناً با استیون‌هاوکینگ آشنا هستید. وی یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نظریه‌پردازان و فیزیکدانان معاصر است که علی‌رغم معلولیت‌های جسمانی هیچ‌گاه از فعالیت و مطالعه دلسرد نشده. وی در مصاحبه‌ای با جان‌الیور از HBO، احتمال قدرت گرفتن و در نتیجه پیشی گرفتن هوش‌مصنوعی را از هوش انسانی مطرح کرده است.
تبلیغات

استیون‌هاوکینگ فیزیکدانی است که اغلب وی را با نظریه‌ی بیگ‌بنگ می‌شناسند، اما وی در تمامی شاخه‌های علوم نظریه‌های بسیار قدرتمندی دارد. هاوکینگ با حضور در برنامه‌ی Last Week Tonight کانال HBO، با جان الیور در مورد موضوعات مختلفی به گفتگو نشسته است که تماشای آن خالی از لطف نیست .

وی در پاسخ به سوال جان‌الیور در مورد مفهومی  که هاوکینگ می‌خواهد مردم به آن علاقه‌ی بیشتری نشان دهند، زمان موهومی را برگزیده است. وی زمان موهومی را یکی دیگر از ابعاد موجود در فضا خوانده است، اما از نظر هاوکینگ این نظریه زیاد مورد توجه نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی نبوده است. لازم به‌ذکر است که زمان موهومی مفهومی از زمان در مکانیک کوانتومی است. هاوکینگ این مفهوم را در کیهان‌شناسی به کار گرفته است.

وی یکی از مهم‌ترین عواملی را که نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی در نوشته‌های خود به زمان موهومی نمی‌پردازند، عدم درک صحیح از این موضوع خوانده است.

در ادامه الیور سوالاتی را نیز در مورد هوش مصنوعی از هاوکینگ پرسید. الیور نظر هاوکینگ را در مورد آینده‌ی هوش مصنوعی و احتمال تهدید جوامع انسانی توسط هوش‌مصنوعی قدرتمند را مورد سوال قرار داد.

در پاسخ، استیون‌هاوکینگ، هوش مصنوعی را یک مفهوم بالقوه خوانده است که می‌تواند به یک تهدید برعلیه جوامع انسانی تبدیل شود.

هاوکینگ به این نکته اشاره کرده است که در آینده‌ی نزدیک شاهد توسعه‌ی ربات‌هایی خواهیم بود که قادر به بهبود کارایی خود و شکست دادن انسان‌ها از منظر توانایی ذهنی هستند.

با توجه به سخنان هاوکینگ در مورد غلبه‌ی هوش مصنوعی بر انسان، الیور سوالی را در باب طنز و با مضمونی در مورد سیستم  سخن‌گویی که هاوکینگ را یاری می‌دهد، مطرح می‌کند. وی از هاوکینگ می‌پرسد که آیا پاسخ‌های داده شده توسط سیستم، نظرات خود او است یا هوش مصنوعی از جانب وی سخن می‌گوید. استدلال وی نیز آغاز به حکمرانی بر انسان‌ها توسط روبات‌ها و هوش‌مصنوعی از فردی است که به‌عنوان یکی از باهوش‌ترین افراد در زمین به شمار می‌رود.

در ادامه می‌توانید ویدئوی دیدنی این گفتگوی دو نفره را که با چاشنی طنز همراه شده است، به نظاره بنیشنید.

لینک دانلود ویدئو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات