درآمد چند صد میلیارد دلاری اپل در صورت تصویب معافیت مالیاتی توسط سنا

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
اپل یکی از ثروتمندترین کمپانی‌های حال حاضر جهان است که میلیاردها دلار پول نقد خود را به‌دلیل بالا بودن میزان مالیات اخذ شده توسط دولت، در خارج از خاک آمریکا نگه داشته است. حال به‌نظر می‌رسد با تصویب قانون معافیت از پرداخت مالیات، کوپرتینویی‌ها می‌توانند ثروت بی‌حدو حصر خود را وارد کشور خویش نمایند.
تبلیغات

 در صورتی که کنگره‌ی ایالات متحده با معافیت مالیاتی اپل موافقت نماید، این کمپانی به مجموع کمپانی‌هایی خواهد پیوست که درصدد وارد کردن درآمدهای کلان خود به خاک کشور بوده، اما به‌دلیل وجود قوانین مالیاتی که آن‌ها را ملزم به پرداخت مالیات‌هایی با مبالغ بالا می‌کند، از انتقال این مبالغ نقدی خودداری می‌نمایند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی امکان تصویب قانون معافیت مالیاتی اپل پرداخته است. براساس این گزارش، سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس در حال تصویب قانونی هستند که امکان وارد کردن درآمدهای کلان کمپانی‌های آمریکایی را برای یک بار بدون اخذ مالیات ممکن می‌کند. سناتورها پیش‌بینی کرده‌اند که با تصویب این قانون، مبالغ بسیار کلانی روانه‌ی کشور خواهد شد که می‌توان از این مبالغ برای سرمایه‌گذاری در توسعه‌ی پروژه‌های حمل و نقل فدرال استفاده کرد. نمایندگان هر دو حزب مطرح ایالات متحده برای تعیین معافیت مالیاتی به توافق‌هایی رسیده‌اند.

 پیش از این نیز اپل عدم رضایت خود را از قوانین مالیاتی کنونی آمریکا در مورد پرداخت مالیات‌ بر درآمد اعلام کرده بود. براساس قانون کنونی مالیات بردرآمد در ایالات متحده، حدود 35 درصد از کل پول نقد اپل به‌عنوان مالیات در اختیار دولت فدرال قرار خواهد گرفت.

تیم‌کوک سال گذشته بصورت داوطلبانه در کمیته‌ی سنا شهادت داد که اپل درآمدهای خود را بصورت برنامه‌ریزی شده کمتر از میزان کسب شده نمایش نمی‌دهد. اما در عین حال وی از بالا بودن میزان مالیات دریافتی نیز اظهار نارضایتی کرده است.

وی در گفتگویی که روز پنجشنبه انجام داده است، باردیگر از بالا بودن میزان مالیات دریافتی اظهار نارضایتی کرده است. تیم‌کوک گفته که انتظار کاهش این درصد به صفر را ندارد، اما باید پذیرفت که دریافت 35 درصد مالیات نیز بسیار زیاد است. باید با تجدیدنظر در میزان مالیات دریافتی، مالیات مورد نظر را به مبلغ قابل قبولی کاهش داد.

اخبار منتشر شده در مورد امکان تجدیدنظر در مالیات دریافتی یک روز پس از انتشار گزارشی مطرح شد که براساس آن کمیسیون اروپا در تصمیم جدید درصدد بررسی فعالیت‌های مالیاتی اپل در ایرلند است.

آخرین باری که سنای آمریکا رای به کاهش مالیات بر درآمد داده به سال 2004 میلادی باز می‌گردد. در سال 2004 با تصویب قانون کاهش مالیاتی، این میزان به 5.25 درصد کاهش یافت که پس از گذر زمان، به 35 درصد کنونی افزایش یافت.

هرچند این برنامه هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، اما براساس اطلاعات موجود، بودجه‌ی مربوط به نوسازی جاده‌های فدرال تا سپتامبر به حداقل میزان خود خواهد رسید که از این‌رو می‌توان با درآمد حاصل از وارد کردن درآمدهای کمپانی‌های بزرگ به‌دلیل کاهش مالیات، بودجه‌ی مورد نیاز را تامین کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات