مایکروسافت در پی تولید گوشی‌های هوشمند با ماندگاری شارژ بالا است

پنج‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
مطالعه 2 دقیقه
اگرچه سرعت پیشرفت گوشی‌های هوشمند به مراتب بالاتر از چیزی است که قبلا تصور می‌شد (برای مثال استفاده از نمایشگرهای QHD به جای نمایشگر‌های 720p فقط طی چند سال) اما هنوز یک نکته‌ی نا امید کننده در مورد گوشی‌های هوشمند وجود دارد و آن طول عمر باتری است. به نظر می‌رسد مایکروسافت ایده‌ای برای این مسئله دارد.
تبلیغات

همانطور که مطلع هستید، فناوری مورد استفاده در باتری‌ها طی سالیان گذشته پیشرفت قابل توجهی را شاهد نبوده است و به احتمال زیاد طی سال‌های پیش رو نیز پیشرفت چندانی در این حوزه رخ نخواهد داد. با این وجود مایکروسافت در تلاش است تا طول عمر شارژ باتری‌ها را برای گوشی‌های هوشمند افزایش دهد.

Ranveer Chandra پژوهشگر ارشد گروه تحقیقاتی Mobility & Networking شرکت مایکروسافت از برخی ایده‌های مایکروسافت برای افزایش طول عمر شارژ باتری‌ها پرده برداشت. مایکروسافت در پی ساخت گوشی‌های هوشمندی با ماندگاری باتری 7 روز فقط با یکبار شارژ است، این امر ما را به یاد گوشی‌های قدیمی خودمان می‌اندازد زمانی که با یک‌بار شارژ شاید روزها از آن‌ها استفاده می‌کردیم.

اما قرار نیست این ایده از طریق یک باتری بزرگ‌تر محقق شود چرا که در عمل هر شرکتی می‌تواند یک باتری بزرگتر با قیمت بیشتر را درون گوشی هوشمند خود به کار گیرد و وزن بالاتر و ضخامت بیشتر را به گوشی تحمیل کند، بنابر این باید راه دیگری مد نظر مایکروسافت باشد. یکی از این ایده‌ها توسعه محصولاتی با دو باتری لیتیوم یونی کوچکتر بجای استفاده از یک باتری لیتیوم یونی بزرگ‌تر است. وظیفه یکی از این باتری‌ها  تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌هایی نظیر بازی است که مصرف انرژی بالایی دارند و دیگری انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های عادی مانند حالت بیکاری دستگاه را تامین می‌کند. ظاهرا مایکروسافت نمونه‌هایی از این فناوری را نیز ساخته است و به ادعای آن‌ها این تکنولوژی طول عمر شارژ باتری را 20 تا 50 درصد افزایش می‌دهد.

علاوه بر مباحث سخت‌افزاری، مایکروسافت در تلاش است تا از طریق بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری نیز میزان مصرف شارژ باتری را بهینه کند. مایکروسافت نرم افزار E-Loupe را توسعه داده است که به کمک آن نرم‌افزار‌هایی که انرژی زیادی را مصرف می‌کنند به خصوص زمانی که از آنها استفاده نمی‌شود را شناسایی می‌کند (مثل وقتی که نرم افزاری در Background اجرا می‌شود) و این نرم‌افزارها را متوقف کرده یا میزان فعالیت آن‌ها را کاهش می‌دهد.

البته در حال حاضر بعضی از گوشی‌های هوشمند مانند گلکسی S5 سامسونگ و اچ‌تی‌سی One M8 از روش‌های نرم‌افزاری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی بهره می‌برند.

مایکروسافت هنوز اشاره‌ای به زمان تجاری‌سازی این ایده‌هایش نکرده است ولی امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد تا مهم‌ترین پاشنه‌ی آشیل گوشی‌های هوشمند نیز رفع گردد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات