غضروف مصنوعی تولید شده در آزمایشگاه برای اولین بار در جراحی بازسازی بینی استفاده شد

جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران در دانشگاه Basel سوییس اولین جراحی موفقیت آمیز بازسازی بینی را با استفاده از غضروف‌های تولید شده در آزمایشگاه انجام دادند. این غضروف که برای تولید آن از سلول‌های خود بیمار استفاده شده بود ممکن است در آینده راه حلی مناسب برای جلوگیری از بسیاری از جراحی‌های تهاجمی دیگر باشد. تیم جراح این درمان را بر روی گروهی از بیماران 76 تا 88 ساله انجام داده است که پیش از این به علت برخی از انوع سرطان پوست مجبور به جراحی‌هایی شده بودند و به موجب آن نقایص زیادی را در غضروف بینی آن‌ها به جای گذاشته بود.
تبلیغات

پیش از این در جراحی‌های بازسازی از پره‌های بینی، یا گوش یا حتی دنده‌ها برای اتصال و بازسازی استفاده می‌شد که اگرچه تا حد زیادی نیز با موفقیت روبرو بود ولی به دلیل اثرات دردناکی که برای بیمار داشت همواره نیاز به جایگزینی آن احساس می‌شد.

در روش جدیدی که این پژوهشگران توسعه داده‌اند، ابتدا از پره‌های بینی بیماران سلول‌ها استخراج می‌شود. سپس سلول‌های غضروفی –کوندروسیت ها- در یک محیط ایزوله تکثیر شده و پس از قرار دادن آن بر روی یک غشای کلاژنی به مدت 2 هفته، غضروف مهندسی شده با ابعادی 40 برابر نمونه‌ی اولیه به دست می‌آید که می‌توان از آن برای انجام عمل بازسازی استفاده کرد.

این قطعه‌ سپس با توجه به مشکل بیمار شکل دهی می‌شود تا در طی عمل جراحی در محل مورد نیاز به کار برده شود. پس از یک سال از زمان انجام جراحی بیمار سلامتی کامل خود را به دست خواهد آورد بی آن که مشکلی متوجه تنفس یا ظاهرش باشد.

به گفته‌ی پروفسور Ivan Martin که در بخش زیست پزشکی دانشگاه Basel مشغول به کار است، نتایج استفاده از این غضروف مهندسی شده هیچ تفاوتی با جراحی‌های معمول ندارد و بدن به راحتی بافت مهندسی شده را می‌پذیرد.

به گفته‌ی این تیم می‌توان از این روش در سایر جراحی‌های بازسازی نیز بهره برد اما استفاده عمومی از این روش هنوز نیاز به مطالعات بیشتری دارد و برای استفاده‌ی گسترده از این روش می‌بایست قواعد و قوانین آن به طور مشخص طراحی شوند به طوری که انجام جراحی در زمان مناسب و با قیمت مناسب انجام پذیر باشد.

نتایج این گروه در نشریه‌ی The Lancet به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات