گویا هر دو کمپانی اپل و گوگل علاقمند به خرید Square برای پیشبرد سیستم‌های پرداخت از طریق ابزار‌های قابل حمل هستند

جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
انجام پرداخت‌ها با استفاده از ابزار‌های قابل حمل هر روز وارد فاز جدیدی شده و دامنه‌ی استفاده از این سرویس‌ها روز به روز گسترش می‌یابد. افزایش استفاده از این سرویس با رقابت سرویس‌هایی چون Google Wallet، LevelUp، PayPal و Square همراه است. پیش از این نیز در زومیت خواندید که اپل درصدد ورود به بازار پرداخت از طریق ابزار‌های قابل حمل است و یکی از آخرین گمانه‌ها در مورد نحوه‌ی ورود اپل حکایت از خرید Square دارد.
تبلیغات

شایعه‌‌ی اخیری که حکایت از احتمال خرید Square توسط اپل دارد، پای کمپانی دیگری را نیز به جریان این خرید باز کرده و از علاقه‌ی غول جستجوگر اینترنتی دنیا، گوگل برای این کمپانی پرده برداشته است؛ هرچند به نظر می‌رسد هیچ‌یک از این کمپانی‌ها قادر به خرید Square نباشند.

تحلیل‌گران هنوز مطمئن نیستند که آیا یک کمپانی می‌تواند با ارائه‌ی پیشنهاد مالی مناسب هیئت‌مدیره‌ی Square را راضی به فروش نماید یا خیر؟ در آخرین ارزش‌گذاری انجام شده، ارزش Square مبلغی قریب به ۵ میلیارد دلار برآورد شده است. تصور غالب در مورد این کمپانی احتمال ورود آن به تالار بورس و عرضه‌ی عمومی سهام این کمپانی از طریق بورس است. Square تا این لحظه اقدامی در جهت فروش نداشته، اما این رفتار سایر کمپانی‌ها را از ارائه‌ی پیشنهاد برای خرید بازنداشته است. در صورت فروش این کمپانی گوگل از شانس بیشتری برای تصاحب آن برخوردار است.

یکی از عمده‌ترین مشکلات گوگل برای تصاحب این کمپانی، جک‌دورسی موسس و مدیرعامل Square است، که احتمالا احساس خوشایندی برای فروش کمپانی خود به گوگل ندارد. دورسی تجربه‌ی خوبی در مراوده با گوگل برای فروش کمپانی دیگر خود، توئیتر به دست نیاورده است، از این‌رو در این مورد نیز دورسی علاقه‌ی چندانی برای فروش کمپانی خود به گوگل نخواهد داشت. در مورد اپل نیز نمی‌توان به سهولت اظهار نظر کرد.

اخیرا شایعاتی در مورد راه‌اندازی سیستم پرداخت با استفاده از بستر موجودی که مبتنی بر تلفن‌های‌هوشمند آیفون، آیتونز و پلتفرم آی‌بیکون است، مطرح شده بود. تیم‌کوک نیز مهر تاییدی بر توسعه‌ی چنین سیستمی زده است. در نتیجه شکی در فعالیت اپل برای راه‌اندازی این سیستم پرداخت وجود ندارد. مطمئنا خرید Square اپل را در رشد سریع‌تر و راه‌اندازی هرچه بهتر خود یاری خواهد کرد، اما برخی از متخصصان احتمال این خرید را ضعیف می‌دانند. براساس نظرات این افراد اپل به دنبال سیستم یکپارچه‌ای است تا با پلتفرم خود هماهنگ باشد، از این‌رو شاید ساختار Square چنین امکانی را کاملا در اختیار اپل قرار ندهد.

اما اصلی‌ترین نکته در مورد Square که در مورد اغلب استارت‌آپ‌ها صادق است، قیمت بالای این کمپانی‌ها است. براساس آخرین شنیده‌ها Square در آمدی 100 تا 200 میلیون دلاری داشته و همکاری این کمپانی با استارباکس منجر به از دست دادن منابع مالی و ضرردهی برای این کمپانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات