در دور جدید دادگاه‌های پتنی، اپل درخواست غرامت 2 میلیارد دلاری را از سامسونگ تسلیم دادگاه کرده است

دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
مطالعه 4 دقیقه
در ادامه‌ی داستان دنباله‌دار حضور اپل و سامسونگ در دادگاه‌های دعاوی مربوط به بررسی پرونده‌ی شکایت اپل از سامسونگ به جهت زیر پا گذاشتن پتنت‌ها، دور جدید این دادگاه با درخواست غرامت دو میلیارد دلاری اپل از سامسونگ به‌دلیل سو استفاده از طراحی و قابلیت‌های به کار برده شده در تلفن‌های‌هوشمند کمپانی کره‌ای برگزار خواهد شد.
تبلیغات

دادگاه دره‌ی سیلیکون ایالت کالیفرنیا مسئول رسیدگی به این اختلاف بوده و با حضور نمایندگان دو غول بزرگ عرصه‌ی فناوری برگزار خواهد شد.

نکته‌ی جالب توجه در این مورد درخواست اپل از سامسونگ برای دریافت 40 دلار به ازای هر تلفن‌هوشمندی است که سامسونگ با بهره‌گیری از محتوای مورد مناقشه که از نظر اپل با عدم رعایت حق پتنت این کمپانی تولید شده، به بازار عرضه کرده است. شاید ذکر این نکته نیز خالی از لطف نباشد تا بدانید از هر سه‌ تلفن‌هوشمند عرضه شده به بازار توسط تمامی تولیدکنندگان بازار، یک تلفن‌هوشمند متعلق به سامسونگ است. خسارت درخواست شده توسط اپل پنج برابر بیش از مبلغی است که این کمپانی در دادگاه‌های پیشین از سامسونگ طلب کرده بود. همچنین درخواست چنین مبلغی برای حق پتنت در مناقشات بین کمپانی‌های فعال در حوزه ی فناوری بی‌سابقه است.

در صورتی که اپل موفق به کرسی نشاندن حرف خود شود، سامسونگ 2 میلیون دلار متضرر شده و در غیر این صورت اپل هزینه‌ای 6 میلیون دلاری را از دست خواهد داد.

سامسونگ در تلاش است تا پای گوگل را نیز به این پرونده‌ی دعاوی باز کرده و غول جستجو را در کنار خود و در برابر اپل قرار دهد. سامسونگ درصدد دعوت مهندسان و توسعه دهندگان سیستم‌عامل اندروید به دادگاه است تا از طریق شرح نحوه‌ی توسعه‌ی این سیستم‌عامل بصورت مستقل از اکوسیستم اپل، خود را از این مهلکه برهاند.

این دادگاه از امروز به کار خود برای بررسی این پرونده آغاز خواهد کرد. این دادگاه دو سال پس از آخرین اعلام رای دادگاه دیگری در مورد سامسونگ آغاز خواهد شد که در آن سامسونگ به‌دلیل زیر پا گذاشتن پتنت‌های اپل، مجبور به پرداخت 900 میلیون دلار جریمه‌ی نقدی شد، اما دادگاه رایی را مبنی بر ممنوعیت فروش تلفن‌های‌هوشمند سامسونگ صادر نکرد.

اینبار، اپل سامسونگ را به استفاده ی غیرقانونی از پنج پتنت متعلق به این کمپانی در ابزار‌های جدید خود که شامل تلفن‌های‌هوشمند سری گلکسی و تبلت‌های این کمپانی است، متهم کرده است. سامسونگ نیز در ادعای متقابلی اعلام کرده است که اپل با الگوبرداری غیر مجاز از فناوری‌های به کار برده شده در محصولات این کمپانی کره‌ای، دو مورد از پتنت‌های سامسونگ را زیر پا گذاشته و از آن در آیفون و آیپد استفاده کرده است.

اپل با ارائه‌ی آیفون بازار مربوط به ابزار‌های‌هوشمند قابل حمل را متحول کرده است. در مقابل سامسونگ بصورت سیستماتیک فناوری‌های اپل را در زمبنه‌هایی چون قابلیت‌ها، طراحی ظاهری و سیستم‌عامل کپی کرده و بازار را با محصولات خود اشباع کرده است.

سامسونگ نیز در مقابل ادعا کرده است که این کمپانی کره‌ای بسیاری از موانع موجود برای تولید تلفن‌های‌هوشمند باریک و سبک‌وزن را برچیده است که هم اکنون نیز بسیاری از کمپانی‌ها با تکیه بر این تجربیات محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند.

سامسونگ از اولین روزهای تولد تلفن‌های‌هوشمند به‌عنوان یکی از پیشگامان این عرصه در بازار حضور داشته است. اپل نیز بسیاری از فناوری‌ها و قابلیت‌های موجود در تلفن‌های‌هوشمند سامسونگ را کپی کرده و در محصولات خود از قبیل آیفون، آیپد و آیپاد به کار برده است.

براساس ادعای اپل، سامسونگ ویژگی‌هایی چون Tap-from-Search را از محصولات اپل به عاریه گرفته است. با استفاده از این فناوری می‌توان در زمان جستجوی یک شماره‌ی تلفن‌ در وب و یافتن آن، با لمس شماره‌ی تلفن‌مورد نظر، مستقیما با آن شماره تماس حاصل کرد. همچنین از دیگر فناوری‌های مورد بحث، Slide to Unlock است که با استفاده از آن کاربران قادر به باز کردن قفل تلفن‌هوشمند خود می‌شوند.

سامسونگ نیز اپل را متهم به استفاده از فناوری انتقال اطلاعات از طریق بی‌سیم کرده است که از این طریق سرعت ارسال و دریافت اطلاعات به‌شدت افزایش می‌یاید.

این پرونده همراه با تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد حق اپل برای پتنت کردن فناوری‌های مختلف همراه شده است. این مباحثات چگونگی ثبت پتنت برای یک فناوری یا اجازه‌ی کمپانی‌ها برای اختصاصی کردن فناوری‌ها را مورد سوال قرار داده است.

مک‌کنا یکی از نام‌آشناترین حقوقدانان در نوتردام در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

آنگونه که به نظر می‌رسد، پتنت‌های نرم‌افزاری طوری نگاشته می‌شوند که دامنه‌ی وسیع‌تری از فناوری مورد هدف توسعه دهنده را پوشش می‌دهند. از این‌رو این عامل منجر به ممانعت کمپانی‌ها از بکارگیری فناوری یکدیگر و در نتیجه از بین رفتن رقابت خواهد شد.

کارشناس پتنت آلمانی، فلورین‌موئلر نیز در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

معمولا کمپانی‌ها قادر به دریافت تمامی خواسته‌های خود از هیئت‌های ژوری نیستند، از این‌رو در این موارد شاهد افزایش مطالبات کمپانی‌ها به منظور تحقق خواسته‌های حداقلی آن‌ها هستیم. اما در این مورد، برخی از خواسته‌های از میزان منطقی خود فراتر رفته است که باید قاضی با آن برخورد مناسبی داشته باشد.

با توجه به فاصله‌ی اندک دادگاه برگزاری پرونده‌ی دعاوی اپل و سامسونگ با دفتر مرکزی اپل در کوپرتینو، که براساس محاسبات در حدود 15 دقیقه است، انتخاب هیئت ژوری نیز به امری سخت تبدیل شده است. در پرونده‌های پیشین نیز بسیاری از افراد کاندید برای شرکت در هیئت ژوری به دلیل داشتن ارتباط با کمپانی اپل، از انجام این وظیفه کنار گذاشته شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات