مایکروسافت کد منبع MS-DOS و Word را برای عموم منتشر کرد

چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
مطالعه 2 دقیقه
موزه تاریخ کامپیوتر با همکاری مایکروسافت کد منبع سیستم‌عامل قدیمی MS-DOS نسخه‌های 1.1 و 2.0 و نرم‌افزار Microsoft Word 1.1a را منتشر نموده است. هدف از این اقدام آشنایی بهتر نسل‌های آتی با ریشه‌های صنعت نرم‌افزار و کامپیوترهای شخصی اعلام شده است.
تبلیغات

مایکروسافت معتقد است که کودکان، آینده ما هستند و برای اثبات این مدعا با موزه تاریخ کامپیوتر همکاری کرده و کد منبع دو برنامه قدیمی و قدرتمند خود را در اختیار عموم قرار داده است: MS-DOS و Word برای ویندوز. روی لوین، مدیر بخش تحقیق و پژوهش مایکروسافت، در بلاگ خود از این معامله سخن گفت و اعلام کرد که مایکروسافت اجازه انتشار کد منبع نسخه‌های 1.1 و 2.0 سیستم عامل MS-DOS و Microsoft Word 1.1a را به این موزه داده است تا به قول خود لوین «...فعالان حوزه فناوری در نسل‌های آینده بتوانند با ریشه‌های کامپیوترهای شخصی بیشتر آشنا شوند.»

MS-DOS که در ابتدا با نام رمز Chess شناخته می‌شد، در سال 1980، وقتی IBM از مایکروسافت خواست که یک سیستم‌عامل برای کامپیوترهایش تولید کند، شکل گرفت. Word for Windows در سال 1989 طی 4 سال تولید شد و بنا به ادعای لوین نیمی از درآمد بازار پردازش واژه را در زمان خود تصاحب نمود.

هر دو برنامه نه تنها برای مایکروسافت، بلکه برای کل صنعت PC موفقیت‌های بزرگی به حساب می‌آمدند. رئیس این موزه، لن شاستک در مورد این اقدام می‌گوید:

ما فکر می‌کنیم که حفظ و نگهداری کدهای منبع تاریخی مثل این دو برنامه مایکروسافت، برای شناخت تحول دنیای نرم‌افزار و تبدیل آن از ریشه‌های اولیه به یکی از پایه‌های اساسی تمدن امروزی، امری ضروری است.

به نظر می‌رسد که به مرور چنین حرکت‌هایی را بیش از پیش مشاهده کنیم. این موزه اوایل سال گذشته میلادی کد منبع نسخه سال 1989 نرم‌افزار فوتوشاپ را نیز منتشر کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات