مدیرعامل گوگل بدنبال دستیابی به کامپیوترهایی است که قادر به درک کاربران خود باشند

جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
لری پیج مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران گوگل، در مصاحبه‌ای با چارلی رُز طی یک جلسه پرسش و پاسخ در TED،  دیدگاه خود در خصوص آینده را با جمعیت حاضر به اشتراک گذاشت. در خلال دیدگاه پیج در خصوص آینده، بخشی نیز مربوط به کامپیوترهایی بود که قادر به درک و فهمیدن و نیز انجام کارهایی هستند که صاحبان آن‌ها در انجام آن چندان خوب نیستند.
تبلیغات

 "دنیای پردازش به نحوی شبیه به یک آشفته‌بازار است" این جمله، تعریف لری پیج از صنعتی بود که گوگل نقش کمرنگی در آن ندارد. مشکل اصلی در میان سایر مسائل این است که کامپیوترها نسبت به کاربران خود آگاهی ندارند. نهایت فهم یک کامپیوتر از کاربر خود در یافتن موقعیت جغرافیایی خلاصه می‌گردد؛ اما اگر بدنبال درک کاری که شخص در حال انجام آن است، یا نیازهای شخص چیست و سایر مسائل نظیر این‌ها باشید، کامپیوترها کوچکترین ایده‌ای در این خصوص نخواهند داشت. هدف لری پیج که به نحوی می‌توان آن را هدف گوگل نیز به حساب آورد، افزایش آگاهی کامپیوترها نسبت به موارد مذکور است؛ به گونه‌ای که بتوان از این موجودات دیجیتال انتظار همراهی و کمک بیشتری داشت.

برای دست‌یافتن به این مهم، گوگل تاکنون ابتکارهای متعددی را ارائه کرده است. برای نمونه به ارائه Android Wear توسط این کمپانی برای سلطه بر بازار ابزارهای پوشیدنی توجه کنید. یا اگر بدنیال نشانه‌ای نزدیک‌تر به این هدف باشیم، تصاحب کمپانی هوش مصنوعی DeepMind توسط گوگل در اوایل سال جاری نشانه‌ای بارز بر این مدعا است. به کارگیری تشخیص گفتار در یک سیستم که مجموعه عظیم ویدئوهای یوتیوب را برای یافتن اطلاعات مربوط به گربه‌ها بصورت کاملاً مستقل و با درک ماهیت این حیوان مورد جستجو قرار می‌داد نیز گوگل را یک قدم به ادراک بشری در سیستم‌های کامپیوتری نزدیک‌تر کرده است. و در نهایت نمی‌توان تاخت‌‌و‌تاز این کمپانی در صنعت اتومبیل را نیز نادیده گرفت که لری پیج در آن خودروی بدون راننده گوگل را در مراحل پایانی توسعه دانسته و به آمار حرکت 100 هزار مایلی آن اشاره می‌کند.

اما این مبحث هوش کامپیوتری خواه ناخواه مسءله مورد توجه همگان را دوباره مطرح می‌کند: امنیت و حریم شخصی. در هر حال گوگل در این زمینه آنچنان هم خوشنام نیست. در هر صورت لری پیج نا امیدی و تأسف خود برای دولت را بخاطر همه سر و صدا و جنجال‌های مرتبط با NSA ابراز کرده است. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، لری پیج از اینکه دولت آن‌ها و سایر کمپانی‌های تأثیرگذار تکنولوژی را در این مسأله دخیل نکرده است اظهار تأسف نموده و چنین بیان داشته است که گوگل قادر نیست کاربران خود را در مقابل دولت بر سر چیزی که حتی از وجود آن اطلاعی ندارد محافظت کند. البته ذکر این مسأله کاملاً ضروری است که یکی از وکلای NSA به تازگی گفته است که گوگل و سایر کمپانی‌های همکار، کاملاً از اقدام این آژانس امنیتی در خصوص داده‌کاوی کاربران اطلاع داشته‌اند.

با توجه به این همه پروژه‌های گوناگون و گاهی بی‌ربط به یکدیگر که گوگل در حال تلاش برای توسعه آن‌هاست، ممکن است گاهی تصور کنیم که این کمپانی در حال از دست‌دادن بینش خود در مورد هدف اصلی -تطبیق تمام دانش و اطلاعات بشری و قابل جستجو نمودن آن- بوده و در راه منحرف‌شدن از برنامه قدم برمی‌دارد. از منظر لری پیج، جستجو همچنان بعنوان قلب نگرش گوگل مطرح است؛ اما برای دستیابی کامل به این هدف، کامپیوترها باید قادر باشند که به واقع جهان را درک کنند. از این منظر گوگل همچنان پس از 15 سال فعالیت، راه درازی در پیش خواهد داشت.

نظر شما در خصوص آینده دنیای دیجیتال چیست؟ آیا با دیدگاه لری پیج موافق هستید یا هوشمند شدن بیش از حد کامپیوترها را خطری برای بشریت می‌پندارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات