علی‌رغم پایان پشتیبانی از ویندوز ایکس‌پی، 1.5 میلیون دستگاه ATM از این سیستم‌عامل استفاده خواهند کرد

شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
همانطور که پیش از این نیز در زومیت خواندید، مایکروسافت پشتیبانی ویندوز ایکس‌پی را از 19 فروردین ماه پایان خواهد داد. پایان دادن به پشتیبانی از یک سیستم‌عامل به‌معنای عدم ارائه‌ی برزورسانی و در نتیجه کاهش شدید امنیت یک سیستم‌عامل است، اما ویندوز ایکس‌پی در بسیاری از خودپردازها یا به بیان بهتر دستگاه‌های ATM مورد استفاده قرار می‌گیرد که به نسخه‌ی جدیدتری از ویندوز بروز نخواهند شد!
تبلیغات

براساس ادعای NCR که یکی از تولیدکنندگان بزرگ دستگاه‌های ATM است، در حدود دو سوم از دستگاه‌های ATM از ویندوز ایکس‌پی استفاده می‌کنند. این کمپانی مدعی شده است که در حدود 1.5 میلیون دستگاه ATM با پایان یافتن پشتیبانی از نسخه ایکس‌پی ویندوز، به نسخه ی جدیدتری از این سیستم‌عامل بروز نخواهد شد.

اما این سخن به معنای بالا رفتن ریسک استفاده از این دستگاه‌ها و در نتیجه به سرقت رفتن مبالغی از حساب‌های کاربران نیست، چراکه براساس توافقاتی که بین مایکروسافت و بسیاری از بانک‌ها و کمپانی‌های توسعه‌دهنده‌ی دستگاه‌های ATM ‌منعقد شده، ردموندی‌های متعهدند تا حتی پس از اتمام پشتیبانی از ویندوز ایکس‌پی، نسخه‌های مورد استفاده در دستگاه‌های ATM را پشتیبانی نموده و بروزرسانی‌های مورد نیاز را برای آنها ارائه کنند.

اما این پشتیبانی بسیار گران قیمت خواهد بود. براساس تخمین‌های که توسط رویترز انجام شده است، به‌نظر می‌رسد هزینه‌ی پشتیبانی، بروزرسانی یا تغییر کلی پلتفرم مورد استفاده و مهاجرت به اکوسیستمی جدیدتر، هزینه‌ای برابر 50 تا 60 میلیون پوند، برابر با 100 میلیون دلار را برای هر یک از بانک‌های اصلی بریتانیا در برخواهد داشت.

از طرفی دیگر، بسیاری از بانک‌ها نیز پیش از این درصدد تعویض سیستم‌عامل خود و مهاجرت به نسخه‌ای جدیدتر بوده‌اند، اما گویا متخصصان زبده و کارکشته به اندازه‌ی کافی وجود ندارند تا به در خواست این بانک‌ها رسیدگی نمایند. از این‌رو به نظر می‌رسد که دوران گذار از ویندوز ایکس‌پی به نسخه‌های جدیدتر، از آنچه به نظر می‌رسد طولانی‌تر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات