پردازنده‌های ۶۴ بیتی در سال ۲۰۱۵ به صورت گسترده در تلفن‌های هوشمند بکار گرفته می‌شوند

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۱
مطالعه 2 دقیقه
براساس اطلاعاتی که توسط مؤسسه تحقیقاتی ABI Research منتشر شده، تلفن‌های هوشمند تا سال ۲۰۱۵ به پردازنده ۶۴ بیتی مجهز نخواهند شد. این در حالی است که اپل از سال گذشته در آیفون 5s و آیپدهای جدید خود از پردازنده ۶۴ بیتی بهره برد. اما برخی نیز معتقدند که اینتل قادر است در نیمه دوم سال جاری، پردازنده‌های ۶۴ بیتی اتم را روانه بازار کند.
تبلیغات

کوالکام و سامسونگ که جزء بزرگ‌ترین تولیدکنندگان SoC موبایل به شمار می‌روند، سال گذشته هر دو  اعلام کردند که در حال کار بر روی طراحی و تولید پردازنده ۶۴ بیتی هستند؛ اما تا این‌جای کار نتوانسته‌اند پردازنده مناسب پرچمداران موبایل را تولید کنند. البته کوالکام در آذرماه از پردازنده ۶۴ بیتی Snapdragon 410 پرده برداشت که قرار است در تلفن‌های میان رده مورد استفاده قرار گیرد.

در طرف دیگر ماجرا اینتل قرار دارد که هرچند از رقبای تولیدکننده پردازنده براساس معماری ARM عقب‌تر است، اما با سرعت بیشتری در حال توسعه پردازنده‌های اتم خود بوده و احتمالاً زودتر از رقبا برای عرضه پردازنده ۶۴ بیتی قدرتمند، آماده خواهد شد.

دو پردازنده Merrifield و Moorefield اینتل از معماری ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کنند و انتظار می‌رود نیمه دوم امسال روانه بازار مصرف‌کننده شوند. چندی پیش در زومیت خواندید که شایعه شده، گوگل قصد دارد یک تبلت ۸ اینچی را با نام نکسوس ۸ و با پردازنده ۶۴ بیتی اینتل روانه بازار کند.

ABI پیش‌بینی نموده که ۱۸۲ میلیون تلفن‌هوشمند با پردازنده ۶۴ بیتی در اواخر سال ۲۰۱۴ روانه بازار خواهند شد که تنها ۲۰ درصد آن‌ها اندرویدی خواهند بود. این مؤسسه تحقیقاتی همچنین احتمال می‌دهد که تا سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱.۲ میلیون تبلت و تلفن هوشمند ۶۴ بیتی تولید و عرضه خواهند شد که ۶۰ درصد آن‌‌ها اندرویدی، ۳۰ درصد ابزارهای اپلی و ۱۰ درصد نیز ویندوز فون خواهند بود.

در حال حاضر iOS و ویندوز ۸ (که خود به نوعی پلتفرم موبایل به شمار می‌رود) بطور کامل از معماری ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کنند و محصولات ۶۴ بیتی مجهز به این سیستم‌عامل‌ها روانه بازار شده است. از آنجایی که اندروید نیز بصورت طبیعی و به لطف هسته گنو/لینوکس آن، قادر به پشتیبانی از معماری ۶۴ بیتی و همچنین پردازنده‌های مبتنی بر x86 است، احتمال اینکه تولیدکنندگان ابزارهای اندرویدی از جمله خود گوگل نسبت به ارائه محصولات خود با پردازنده‌های اینتل اقدام کنند بسیار زیاد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات