سروش‌پلاس در سال ۱۴۰۳: تبادل ۲۱ میلیارد پیام و رسیدن به ۱۲.۹ میلیون کاربر فعال

دوشنبه 17 آذر 1404 - 19:10
مطالعه 6 دقیقه
سروش پلاس
داده‌های گزارش سالانه سروش‌پلاس از حضور ۱۲.۹ میلیون کاربر فعال، بیش از ۴ میلیون گروه و کانال و تبادل بیش از ۳ میلیارد فایل در سال ۱۴۰۳ خبر می‌دهد.
تبلیغات

این گزارش از رسیدن تعداد کاربران ثبت‌نامی سروش‌پلاس به ۴۲.۲ میلیون کاربر خبر داده و همچنین، نشان می‌دهد که این پیام‌رسان ۱۲.۹ میلیون کاربر فعال دارد. کاربران سروش‌پلاس در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۱ میلیارد پیام رد و بدل کرده‌اند که ۷۰ درصد آن چت شخصی (۱۶.۸ میلیارد پیام) بوده —در کنار ۴.۲ میلیون گروه و کانال فعال، بیش از ۳ میلیارد فایل و ۲۷ میلیون تماس صوتی/تصویری.

سروش‌پلاس عملاً یک پلتفرم اندرویدمحور است؛ چون تعداد کاربران این سیستم عامل بیش از ۱۲ میلیون و ۸۶۰ هزار کاربر اعلام شده و در مقابل، نزدیک به ۱۰۵ هزار کاربر وب و فقط ۳ هزار و ۵۳۶ کاربر iOS دارد.

این پیام‌رسان در گزارش خود اعلام کرده است که تا پایان سال ۱۴۰۳، مجموعاً بیش از ۴۲.۲ میلیون کاربر ثبت‌نام‌شده داشته است. در همان گزارش، تعداد کاربران فعال سال گذشته را ۱۲.۹ میلیون اعلام می‌کند؛ کاربر فعال هم طبق توضیح این گزارش کسی است که «به‌صورت مستمر در طول سال از امکانات مختلف پلتفرم استفاده کرده باشد».

آمار «کاربران ثبت‌نامی» سروش‌پلاس که ۴۲.۲ میلیون ذکر شده فاصله زیادی با «کاربران فعال» این پلتفرم (۱۲.۹ میلیون کاربر) این پلتفرم دارد. این اختلاف ۳۰ درصدی از یک‌ سو می‌تواند نشانه‌ ریزش/غیرفعال‌شدن کاربران باشد و از سوی دیگر، نتیجه‌ وجود اکانت‌های تکراری/موقتی، یا موج‌های نصب مقطعی.

در گزارش سال ۱۴۰۳ سروش‌پلاس «آمار نصب» این پیام‌رسان از مارکت‌ها و سایت، سه کانال اصلی معرفی شده‌اند:

  • کافه‌بازار: ۳,۳۳۴,۲۴۱ نصب
  • مایکت: ۲,۹۵۳,۴۶۰ نصب
  • سایت: ۳۷,۰۸۱ نصب

در واقع، حدود ۹۹ درصد نصب‌ها از دو مارکت ایرانی انجام شده و سایت سروش‌پلاس سهم نصب بسیار کوچکی دارد. این الگو نشان می‌دهد رشد سروش‌پلاس از جنس «توزیع رسمی اندرویدی» است، نه ورود ارگانیک از وب.

جغرافیای کاربران: تهران تا زاهدان؛ یک نکته غیرمنتظره

اکثر کاربران سروش‌پلاس در ۱۴۰۳، ساکن تهران بوده‌اند. پس از تهران، شیراز و اصفهان هم سهم بالایی از نظر تعداد کاربر داشته‌اند. رشت، اهواز و زاهدان هم به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم تا ششم ایستاده‌اند.

بیشتر کاربران سروش‌پلاس گوشی سامسونگ دارند

توزیع برند گوشی کاربران سروش در ۱۴۰۳ این‌طور هستند: ۴۶.۴ درصد کاربر سامسونگ هستند، ۳۱.۲ درصد گوشی شیائومی دارند و ۴.۴ درصد نیز از گوشی‌های هواوی استفاده می‌کنند. فقط ۱.۸ درصد از کاربران این پیام‌رسان آیفون دارند و ۱۵.۲ درصد هم از سایر برندها استفاده می‌کنند.

این ترکیب با واقعیت بازار موبایل ایران هم‌راستاست، چراکه اکثریت کاربران اندرویدی هستند و بیشترین سهم هم به برندهای سامسونگ و شیائومی تعلق دارد.

کانال‌ها بسیارند و پیام‌هایشان اندک

مهم‌ترین بخش گزارش برای سنجش «درگیری کاربر» جایی است که سروش‌پلاس اعلام می‌کند در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۱ میلیارد پیام در این پلتفرم رد و بدل شده که از این مقدار، ۱۶.۸ میلیارد پیام مربوط به چت‌های شخصی، ۴.۵ میلیارد پیام مربوط به گروه‌ها و حدود ۰.۳ میلیارد پیام (نزدیک ۳۰۰ میلیون) مربوط به کانال‌هاست؛ بنابراین سهم‌ها کاملاً روشن‌اند و نشان می‌دهند ۷۰ درصد از کل پیام‌ها در گفت‌وگوی شخصی جریان دارد، ۲۹ درصد در گروه‌ها و تنها یک درصد در کانال‌ها.

اگر همین اعداد را به «میانگین روزانه» تبدیل کنیم، می‌شود حدود ۵۹ میلیون پیام در روز (میانگین) و اگر به «کاربر فعال سال» تقسیم کنیم، عدد نهایی حدود ۱۶۷۰ پیام برای هر کاربر فعال در سال می‌شود. یعنی به‌طور متوسط حدود ۴ تا ۵ پیام در روز برای هر کاربر فعال.

بنابراین، سروش‌پلاس در سال ۱۴۰۳ را باید «پیام‌رسانِ گفت‌وگوی فردی» دانست. گروه‌ها سهم جدی دارند، اما کانال‌ها با این که از نظر تعداد، کم نیستند اما از نظر حجم پیام آمار بسیار پایینی دارند.

مجموع گروه و کانال‌های فعال سروش‌پلاس ۴ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۴۸۳ مورد است که در این میان، تعداد گروه‌ها به بیش از ۲ میلیون و ۳۴۷ هزار مورد رسیده و بیش از یک میلیون و ۸۹۷ هزار کانال هم روی این پیام‌رسان ساخته شده است. این آمارها نشان می‌دهد کانال‌ها حدود ۴۵ درصد از کل فضاهای فعال را تشکیل می‌دهند، اما از مجموع پیام‌ها فقط یک درصد سهم دارند.

این تناقض ظاهری بسیار معنادار است؛ یا بسیاری از کانال‌ها کم‌مخاطب/کم‌فعالند، یا کانال‌ها بیشتر نقش «اطلاع‌رسانی کم‌دفعات» دارند (خبر، اعلان، محتوای آرشیوی)، یا تعریف «فعال» برای کانال/گروه با تعریف «پرترافیک» فرق دارد.

۲۷ میلیون تماس در سال؛ رکورد ۳۶۷ هزار تماس در یک روز

تعداد کل تماس‌های برقرارشده در سروش‌پلاس در سال گذشته ۲۷ میلیون مورد بوده و رکورد تعداد تماس در یک روز هم ۳۶۷ هزار تماس است. این پیام‌رسان ادعا می‌کند که تماس‌ها با WebRTC و رمزنگاری سرتاسری انجام می‌شوند و هدف، تجربه امن و باکیفیت است.

۲۷ میلیون تماس در سال، نسبت به ۲۱+ میلیارد پیام، نشان می‌دهد تماس هنوز «هسته اصلی مصرف» نیست؛ بیشتر یک قابلیت مکمل است. با این حال رکورد ۳۶۷ هزار تماس در روز (حدود ۵ برابرِ میانگین روزانه تماس‌ها) نشان می‌دهد در برخی روزها/موقعیت‌ها، قابلیت تماس می‌تواند به‌صورت جهشی استفاده شود.

جابه‌جایی بیش از ۳ میلیارد فایل در سال ۱۴۰۳

در سال ۱۴۰۳ کل فایل‌های ارسال‌شده بیش از ۳ میلیارد بوده است که ۲.۳ میلیارد فایل در چت شخصی انجام شده و بیش از ۷۱۰ میلیون فایل هم از طریق گروه‌ها و کانال‌ها منتقل شده است.

در گزارش توضیح داده شده است که منظور از «فایل» هر نوع محتوای غیرمتنی است که کاربران به اشتراک گذاشته‌اند. بر اساس این آمار همان الگوی پیام‌ها اینجا هم تکرار می‌شود؛ «انتقال محتوا» هم عمدتاً در چت شخصی رخ می‌دهد.

کلمات پرجستجو: «سریال»، «فیلم»، «لینک» و بلاگر

«کلمات پرجست‌وجو» در سروش‌پلاس یک تصویر فرهنگی/رفتاری می‌دهد. پرتکرارترین کلمات جست‌وجوشده در سروش‌پلاس عبارتند از:

  • سرگرمی و محتوا: سریال، فیلم، کارتون، موزیک، ریمیکس، کلیپ
  • کشف و دسترسی: لینک
  • فرهنگ شبکه‌های اجتماعی: بلاگر، ترند، استوری
  • پلتفرم‌ها/ارجاع: یوتیوب، tik tok، اینستا
  • علایق موضوعی: آشپزی، بیوگرافی، عاشقانه، ترسناک
  • ورزش و خبر: فوتبال، خبرفوری (و حتی نام‌هایی مثل پرسپولیس/استقلال هم دیده می‌شود)
  • سلبریتی/فندوم: بی‌تی‌اس و…

در تحلیل ارائه‌شده در این گزارش توضیح داده شده که این جست‌وجوها نشانه‌ای از حضور نسبی کاربران جوان و محتوای پویا/تعامل‌محور است. در واقع، نباید فراموش کرد کاربران سروش‌پلاس زیاد «چت می‌کنند»، اما همزمان «دنبال محتوا می‌گردند»؛ این جست‌وجو برای محتوای سرگرمی بیش از سایر محتواهاست.

در مجموع، سروش‌پلاس در ۱۴۰۳ یک پیام‌رسانِ اندرویدیِ تعریف می‌شود که بیشترین کاربردش برای چت‌های شخصی بوده و در کنار آن، شبکه‌ عظیمی از گروه‌ها/کانال‌ها نیز هست؛ اما تماس صوتی/تصویری هنوز نقش مکمل را در این پلتفرم بازی می‌کند.

نظرات