پیشتازی خریدهای اعتباری در بلک‌فرایدی ۱۴۰۴؛ رشد ترافیک فروشگاه‌ها ۴.۶ برابر شد

یک‌شنبه 16 آذر 1404 - 12:01
مطالعه 3 دقیقه
داده‌های آروان‌کلاد از بلک فرایدی ۱۴۰۴
داده‌های آروان‌کلاد از جهش ۴.۶ برابری ترافیک فروشگاه‌ها و رشد بیش از چهار بَرابری خریدهای اعتباری در جمعه سیاه امسال حکایت دارد.
تبلیغات

داده‌های تجمیعی CDN آروان‌کلاد نشان می‌دهد که هم‌زمان با جمعه سیاه (Black Friday) ترافیک فروشگاه‌های اینترنتی افزایش ۴.۶۳ برابری نسبت به هفته قبل (یعنی جمعه، ۳۰ آبان‌ماه) را تجربه کرده‌اند. این داده‌ها حاصل بررسی «میزان ترافیک» انواع فروشگاه‌های آنلاین است که ترافیک کاربران آن‌ها از شبکه‌ی توزیع محتوای آروان عبور می‌کند. 

ترافیک کمپین‌های جمعه‌ی سیاه این سایت‌ها، از ساعت ۱۰ شب پنج‌شنبه (۶ آذر) تا ۱۲:۳۰ نیمه‌شب جمعه (۷ آذر)، ۱.۵ برابر افزایش پیدا کرده و بعد از یک افت نسبی، از ساعت ۹:۳۰ صبح جمعه تا پایان این روز هم‌چنان جست‌وجو برای کالاهای تخفیف‌دار ادامه داشته است.

بیش از ۹۶ درصد ترافیک‌ کمپین‌های جمعه‌ی سیاه، ترافیک «کش‌ شده» بوده است؛ به این معنا که پاسخ‌دهی به کاربران پلتفرم‌هایی که از زیرساخت آروان استفاده می‌کرده‌اند، از طریق پاپ‌سایت‌های CDN آروان انجام شده است.

هم‌چنین، استفاده از ترافیک کش شده به معنای پاسخ‌دهی به کاربر از نزدیک‌ترین پاپ‌سایت و با سرعت بسیار بالاتر و تاخیر بسیار کم‌تری (حدود 54ms) است که مستقیم کیفیت دسترسی کاربران نهایی این پلتفرم‌ها را بهبود می‌بخشد؛ به‌ویژه در چنین کمپین‌های پرترافیکی.

۱۳ میلیون کاربر آنلاین در جمعه‌ی سیاه

داده‌های تجمیعی CDN آروان‌کلاد نشان می‌دهد، در جمعه سیاه حدود ۴.۵ میلیون آی‌پی یکتا از وب‌سایت‌های حاضر در این کمپین بازدید کرده‌اند که این عدد معادل حدود ۱۳ میلیون کاربر بوده است.

براساس این گزارش، حدود ۳۸ درصد از کاربران کمپین‌های بلک فرایدی از اینترنت اپراتور همراه اول، حدود ۳۴ درصد از اپراتور ایرانسل و باقی کاربران از دیگر ISPها استفاده کرده‌اند.

داده‌های نمودار زیر هم نشان می‌دهد که کاربرانی که با سیستم‌عامل اندروید کمپین‌های بلک فرایدی را دنبال کردند ۷۴ درصد از کاربران را تشکیل می‌دادند. ۱۹ درصد از کاربران IOS و ۴ درصد از کاربران ویندوز نیز از دنبال‌کنندگان تخفیف‌های جمعه بودند.

کاربرانی که با تلفن همراه شخصی خود کمپین‌ها را بررسی می‌کردند ۳۳ درصد سامسونگی، ۱۹ درصد آیفون و باقی با دیگر برندهای موبایل چک می‌کردند. این نوع داده‌ها می‌تواند به توسعه‌دهندگان و صاحبان وب‌سایت‌ها کمک کند تا کمپین‌های آینده خود را متناسب با نیاز و استفاده کاربران بهبود و تغییر دهند.

پوشاک؛ مقام اول جست‌وجوی بلک فرایدی کاربران

امسال بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین مانند فروشگاه‌های پوشاک یا آرایشی-بهداشتی، ترافیکی نزدیک به پنج برابر بیش‌تر از هفته‌های پیش از بلک فرایدی را تجربه کرده‌اند.

در مقام دوم خرده‌فروشی‌ها -که مجموعه‌ی متنوعی از محصولات را عرضه می‌کنند- و خریدهای اعتباری، با ترافیک چهارونیم برابری قرار دارند؛ مقامی که برای پلتفرم‌های خرید اعتباری به‌عنوان بازیگر تازه‌نفس این عرصه، جالب توجه است.

فروشگاه‌ها مانند فروشگاه‌های وسایل الکترونیکی نیز کمی در این کمپین‌های بلک فرایدی شلوغ‌تر شدند، اما در مقابل سایت‌هایی مانند سایت‌های آموزشی تغییر متمایزی در کمپین جمعه از خود نشان ندادند و جامانده از رونق بلک فرایدی بودند.

به‌رغم اقبال رشد ترافیکی، باید توجه داشته باشیم که هم‌چنان پلتفرم‌هایی که به عرضه‌ی اقلام متنوعی می‌پردازند، نسبت به فروشگا‌ه‌های تخصصی که آروان‌کلاد بررسی کرده است، بیش از ۷.۵ برابر ترافیک و بازدید کاربران را به خود اختصاص داده‌اند.

نظرات