چمران: با تعطیلی نمیتوان آلودگی هوا را مدیریت کرد؛ خودروهای فرسوده باید خارج شوند
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در صحبتهای امروز (شانزدهم آذر) خود با انتقاد از تصمیمهای مقطعی برای کنترل آلودگی هوا گفت «متاسفانه تا زمانی که شرایط بحرانی نشود، اقدامی جدی برای مدیریت این مساله صورت نمیگیرد و تنها در زمان اضطرار به تعطیلیها روی آورده میشود»؛ تعطیلیهایی که به گفته او آسیبهای اقتصادی، آموزشی و اجتماعی گستردهای برای شهر دارد.
رئیس شورای شهر همچنین توضیح داد که این تصمیمها گرچه در شرایط اضطراری ناگزیر است، اما باید اقدامی اساسی انجام شود تا مدیریت شهر به نقطه اجبار نرسد. چمران یکی از اقدامات مهم را اصلاح وضعیت سوخت و خروج خودروهای فرسوده دانست؛ خودروهایی که به گفته او برخی از آنها بیش از ۱۲ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکنند:
طبق دستور وزیر کشور، باید تولید خودروها به سمت استانداردهای جهانی با مصرف نزدیک به ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر حرکت کند.- مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران
چمران: ساخت دوچرخه برقی در تهران آغاز شده است
چمران با اشاره به این که صنعت خودروسازی و تولید موتور باید همزمان اصلاح شود، گفت اگر یکی از بخشها عقب بماند، سایر بخشها نیز دچار عقبماندگی خواهند شد.
رئیس شورای شهر تهران همچنین به دوچرخه برقی بهعنوان جایگزین مناسب برای موتورسیکلتهای پرمصرف و آلاینده اشاره کرد و توضیح داد که ساخت دوچرخه برقی در تهران آغاز شده است. او استفاده از این وسیله را راهکاری ارزانتر، سادهتر و بدون آلودگی دانست و گفت با توجه به این که حدود ۲۲ درصد آلودگی تهران مربوط به موتورسیکلتهاست، توسعه دوچرخه برقی میتواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد.
عدم هماهنگی شهرداری و شوررای شهر تهران
بحث توسعه ناوگان حملونقل پاک در تهران پیشتر نیز مطرح شده بود. علیرضا زاکانی، شهردار تهران، درباره واردات اتوبوسهای برقی و مشکل تامین ارز اعلام کرده بود که امیدوارند تا پیش از پایان سال تأمین ارز برای باقی اتوبوسهای قرارداد با چین انجام شود؛ هرچند تعدد درخواستها باعث محدودیتهایی برای دولت شده است.
استفاده از وسایل نقلیه برقی مدتهاست که بهعنوان یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها مطرح میشود. در همین زمینه، ورود ۱۱۰ اتوبوس برقی چینی به تهران از سوی شهردار تهران تایید شده است. با وجود کمککننده بودن استفاده از وسایل برقی بهجای بنزینسوز یا گازسوز، که مسئولان هم با آن موافق هستند، اما شورای شهر تهران با واردات ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی مخالفت کرده است.
به گفته پرویز سروری، نایبرئیس شورای شهر، دستگاههای مسئول به دلیل قیمت بالای موتورسیکلتهای برقی زیر بار واردات نرفتهاند و این موضوع از تفاهمنامههای شهرداری با چین خارج شده است. او همچنین اشاره کرده بود که برای واردات چنین حجمی از موتورسیکلت، باید مرجع دیگری مسئولیت را برعهده میگرفت.
صحبتهای چمران در حالی مطرح میشود که هم شهرداری و هم شورای شهر، هرکدام رویکردهای متفاوتی نسبت به توسعه وسایل نقلیه برقی، نوسازی ناوگان و رفع موانع ارزی دارند.