صفر تا صد آموزش ثبت نام و کار با سامانه جامع تجارت

پنج‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
سامانه جامع تجارت
در این مطلب همه‌ی نکاتی را که باید درباره‌ی ثبت نام و کار با سامانه‌ی جامع تجارت بدانید، آموزش خواهیم داد.
تبلیغات

تسهیل روند انجام امور مربوط به تجارت و بهبود وضعیت آن در کشور اصلی‌ترین عاملی بود که باعث راه‌اندازی سامانه جامع تجارت ایران شد. این سامانه به تجار و بازرگانان امکانات مختلفی ارائه می‌کند که مجموع این امکانات و خدمات باعث بهبود روند کاری آن‌‌ها شده است و به ایشان در شناسایی بهترین موقعیت‌ها برای تجارت و بازرگانی کمک می‌کند.

زومیت در این مطلب ضمن معرفی سامانه جامع تجارت و بخش‌های مختلف آن، شما را با نحوه ثبت نام و ثبت سفارش کالا در این سامانه و چگونگی استفاده از خدمات آن آشنا می‌کند.

معرفی سامانه جامع تجارت ایران

سامانه جامع تجارت با این هدف راه‌اندازی شد که بازرگانان و تاجران کشور بتوانند کالاهای وارداتی خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به مصرف‌کنندگان ارائه کنند. در این سامانه همه فرایندهای مربوط به واردات، صادرات و ترانزیت کالاهای مختلف انجام، کنترل و پیگیری می‌شود.

بخش‌های مختلف سامانه جامع تجارت

دولت با این هدف که امور مربوط به تجارت فرایندهای موجود در فعالیت‌های اقتصادی را بهبود ببخشد و تسهیل کند، این سامانه را راه‌اندازی کرده و در بخش‌هایی که در ذیل آمده، خدمات ارائه می‌کند:

۱. سامانه جامع نگه‌داری و انبارداری کالا؛ ۲. سامانه جامع حمل‌ونقل؛ ۳. سامانه جامع حقوق گمرکی؛ ۴. رتبه‌بندی و اعتبارسنجی؛ ۵. شناسه کالا؛ ۶. سامانه هماهنگ معاملات ارز نیمایی؛ ۷. سامانه مجوزها و... .

سامانه جامع تجارت به امور هر دو نوع تجارت داخلی و خارجی مربوط می‌شود. سامانه تجارت داخلی با هدف ثبت اطلاعات مربوط به خرید و فروش کالا، حمل کالا، انتقال مالکیت، نگه‌داری و انبار و… راه‌اندازی شده و از آن استفاده می‌شود. بخش تجارت خارجی در سامانه جامع تجارت نیز کنترل خرید و فروش‌های خارجی را امکان‌پذیر کرده است.

گفته می‌شود با راه‌اندازی و استفاده از این سامانه تخلفات گمرکی کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این، استفاده از سامانه جامع تجارت در حوزه تجارت خارجی نیز میزان تخلفات در حوزه واردات را کم کرده است.

کد اقتصادی چیست؛ شرایط، مراحل دریافت و نحوه استعلام آن
کد اقتصادی چیست؛ شرایط، مراحل دریافت و نحوه استعلام آن
مطالعه '10

استفاده از سامانه جامع تجارت چه مزیت‌هایی دارد؟

استفاده از سامانه جامع تجارت مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به بعضی از این مزیت‌ها اشاره شده است:

  • مدت زمان انجام امور مربوط به تجارت در سامانه جامع تجارت کاهش پیدا می‌کند
  • هزینه‌های انجام امور مربوط به تجارت با استفاده از سامانه جامع تجارت کاهش پیدا می‌کند
  • استفاده از امکانات و ابزارهای موجود در این سامانه روند تجارت را تسهیل می‌کند
  • با استفاده از این سامانه امنیت تجارت افزایش یافته و میزان فساد اقتصادی کاهش پیدا می‌کند
  • تسهیل نظارت بر واردات و تولید کالا توسط وزارت صمت
  • ثبت تمامی اطلاعات مربوط به واردکنندگان و تولیدکنندگان کشور
  • تسریع روند ترخیص کالا
  • و...

همه اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد فعالیت در زمینه واردات کالا به کشور را دارند، ملزم به ثبت نام در سامانه جامع تجارت هستند. منظور از اشخاص حقیقی بازرگانان و تجار و مقصود از اشخاص حقوقی مدیران شرکت‌های بازرگانی است.

ثبت نام در سامانه جامع تجارت

اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه تجارت الکترونیک برای این این که بتوانند از این سامانه و خدمات آن استفاده کنند باید در سامانه جامع تجارت ایران ثبت نام کنند. در این بخش به شما توضیح خواهیم داد که چطور و با طی کردن چه مراحلی می‌توانید در این سامانه ثبت نام کنید.

برای ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران ابتدا باید این سامانه را با آدرس www.ntsw.ir در مرورگر خود جست‌وجو کنید. پس از مشاهده صفحه ورود این سامانه روی گزینه «ثبت نام» کلیک کنید. در ادامه، گزینه «ثبت نام کاربر ایرانی» را انتخاب کنید.

با انتخاب این گزینه صفحه ثبت نام به شما نمایش داده می‌شود که در این صفحه لازم است فرمی که اطلاعات شخصی شما را می‌خواهد، به دقت تکمیل کنید. کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل، شماره تلفن ثابت، کد پستی و... جزو اطلاعاتی است که هنگام ثبت نام باید ارائه کنید. عکس پرسنلی خود را هم در بخش مربوط به تصویر بارگذاری کنید. همچنین، لازم است یک نام کاربری همراه با کلمه عبور هم انتخاب کنید و آن‌ها را در کادر مربوطه وارد کنید.

صفحه اول سامانه جامع تجارت
مرحله اول
صفحه ثبت نام در سامانه جامع تجارت
مرحله دوم
فرم اطلاعات هویتی در سامانه جامع تجارت
مرحله سوم

پس از درج اطلاعات لازم و تکمیل فرم ثبت نام، روی گزینه «ذخیره اطلاعات و ادامه» کلیک کنید تا به صفحه بعد هدایت شوید. در صفحه بعد باید کد تأییدی را که برای شماره موبایل شما ارسال می‌شود، وارد کنید تا ثبت نام شما تکمیل شود. به این ترتیب ثبت نام شما تکمیل خواهد شد.

ویرایش اطلاعات در سامانه جامع تجارت

چنانچه پس از ثبت نام در سامانه متوجه شدید در ثبت اطلاعات خود دچار خطا شدید و اطلاعات اشتباه وارد کرده‌اید، به‌‌راحتی می‌توانید نسبت به تغییر و ویرایش این اطلاعات اقدام کنید. برای این کار کافی است مراحل ورود به سامانه جامع تجارت ایران را با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور و عبارت امنیتی طی کنید.

پس از ورود به حساب کاربری خود در این سامانه، در منوی بالای صفحه خود گزینه «مدیریت حساب کاربری» را می‌بینید. این بخش را انتخاب کرده و اطلاعات حساب کاربری خود را اصلاح و ویرایش کنید. هر یک از اطلاعات مانند نشانی محل سکونت، آدرس ایمیل، شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه و... را می‌توانید در این بخش تغییر دهید و پس از انجام اصلاحات لازم روی گزینه «ثبت تغییرات» کلیک کنید تا ویرایش‌هایی که انجام دادید ذخیره شوند.

ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت

بازرگانان و شرکت‌های بازرگانی برای اینکه بتوانند خرید و واردات کالا را انجام دهند باید درخواست سفارش کالا را در سامانه جامع تجارت ایران ثبت کنند. بدون ثبت کالا در این سامانه امکان واردات آن به هیچ وجه وجود نخواهد داشت.

هرچند در گذشته طی کردن مراحل مختلف فرایند تجارت و واردات کالا به کشور به شکل حضوری انجام می‌گرفت اما در حال حاضر همه این مراحل از طریق سامانه جامع تجارت انجام می‌شود. برای ثبت سفارش کالا لازم است بازرگانان صورت‌های مالی خود را به‌طور کامل در سامانه بارگذاری کنند.

بدون بارگذاری این مدارک امکان فعالیت در حوزه تجارت بین‌الملل به بازرگانان و شرکت‌ها داده نخواهد داشت. پس از بارگذاری مدارک مربوط به صورت‌های مالی، کارشناسان مربوطه این مدارک را بررسی خواهند کرد و متناسب با شرایط و وضعیت صورت‌های مالی میزان مقدار مجاز واردات کالا برای هر شرکت یا بازرگان تعیین خواهد شد. اشخاص حقیقی و حقوقی به همان میزان تعیین‌شده می‌توانند کالا سفارش دهند و وارد کشور کنند.

چنانچه بازرگانان یا شرکت‌های بازرگانی مجوزهای خاص و یا مجوز فعالیت در مناطق ویژه آزاد را دارند، باید این موارد را ذکر و در بخش‌های مربوط به آن وارد کنند.

راستی‌آزمایی در سامانه جامع تجارت

راستی‌آزمایی در سامانه جامع تجارت ایران نیاز به ارائه مدارک خاصی دارد که مهم‌ترین آن «کارت بازرگانی» است. در ادامه مواردی که برای راستی‌آزمایی باید ذکر شوند، فهرست شده است:

  • نام اتاق صادرکننده کارت بازرگانی
  • شماره کارت بازرگانی
  • تاریخ صدور کارت بازرگانی
  • تاریخ انقضای کارت بازرگانی
  • نوع فعالیت و کسب‌وکار

سوالات متداول زومیت

  • آدرس سامانه جامع تجارت چیست؟

    برای مراجعه به سامانه جامع تجارت ایران به نشانی www.ntsw.ir مراجعه کنید.

  • در چه مواردی از سامانه جامع تجارت استفاده می‌شود؟

    این سامانه برای همه امور بازرگانی کاربرد دارد. مواردی مانند نگه‌داری و انبارداری کالا، حمل‌ونقل، حقوق گمرکی، رتبه‌بندی و اعتبارسنجی، شناسه کالا، مجوز و ارز نیمایی از طریق این سامانه انجام می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات