مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

یک‌شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
مالیات
اگر می‌خواهید با کد ملی به‌صورت آنلاین سوابق مالیاتی خود را مشاهده و بدهی خود را پرداخت کنید، در این مقاله مراحل را برایتان توضیح داده‌ایم.
تبلیغات

در گذشته استعلام پرونده مالیاتی و پرداخت مالیات صرفاً از طریق مراجعه حضوری به اداره مالیات امکان‌پذیر بود اما در سال‌های اخیر سامانه سازمان امور مالیاتی کشور این روند را ساده‌ کرده است. شما با مراجعه به این سامانه چه شخصیت حقیقی باشید و چه حقوقی می‌توانید پرونده مالیاتی خود را مشاهده کنید و نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنید.

استعلام پرونده مالیاتی با کمک کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی یا کد یکتای شرکت برای اشخاص حقوقی به صورت آنلاین امکان‌پذیر است.

مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

برای خدمات امور مالیاتی باید به درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنید. علاوه بر این می‌توانید به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و در بخش خدمات اصلی مالیاتی گزینه درگاه ملی خدمات الکترونیک را انتخاب کنید.

اگر در این سامانه پرونده ندارید ابتدا باید در آن ثبت نام کنید. ثبت نام برای اشخاص حقیقی و حقوقی اندکی متفاوت است.

مشاهده سوابق مالیاتی اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی می‌توانند با وارد کردن کد ملی سوابق و بدهی‌های مالیاتی خود را مشاهده کنند. اما ابتدا باید در سامانه ثبت نام کنید. برای ثبت نام وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی شوید و گزینه‌ی دریافت اطلاعات کاربری را انتخاب کنید.

استعلام مالیات

پس از وارد کردن کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه گزینه دریافت اطلاعات کاربری را انتخاب کنید. در صفحه جدید رمز یکبار مصرفی را که برایتان پیامک شده وارد کنید و گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید و وارد سایت شوید.

استعلام سوابق مالیات

در صفحه‌ای که به آن وارد می‌شوید در بخش داشبورد مالیاتی، گزینه استعلام بدهی مالیاتی را مشاهده می‌کنید. با کلیک روی آن می‌توانید بدهی مالیاتی خود را به تفکیک منبع مالیاتی مشاهده کنید. اگر هم بدهی نداشته باشید این پیام را مشاهده می‌کنید: «در حال حاضر بدهی مالیاتی توسط سیستم برای شما شناسایی نشد.»

استعلام سوابق مالیاتی

حال اگر بدهی مالیاتی برایتان شناسایی شده، می‌توانید در صفحه داشبور مالیاتی از طریق پرداخت قبض‌های مالیات آن را پرداخت کنید. پس از کلیک روی این گزینه دوباره به صفحه اصلی درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی فرستاده می‌شوید و باید با وارد کردن اطلاعاتتان به درگاه وارد شوید.

می‌توانید با انتخاب گزینه ورود به کارپوشه وارد کارپوشه مودیان مالیاتی شوید. در اینجا هم دوباره اگر پرونده مالیاتی داشته باشید برایتان نمایش داده می‌شود.

پس از ثبت نام سازمان امور مالیاتی نام کاربری و کلمه عبور را برایتان پیامک می‌کند که از این به بعد برای مشاهده وضعیت پرونده‌های مالیاتی خود می‌توانید از این اطلاعات استفاده کنید و وارد سامانه شوید.

این سامانه به شما امکان می‌دهد که علاوه بر استعلام بدهی مالیاتی، ابلاغیه‌های الکترونیکی، اظهارنامه‌ها و فیش‌های پرداخت شده مالیاتی را مشاهده کنید.

همچنین از طریق گزینه استعلام ممنوع‌الخروجی که در صفحه اول می‌بینید، می‌توانید ممنوع‌الخروجی‌های مالیاتی را مشاهده کنید که پیش از این در مقاله‌ای برایتان توضیح داده بودیم.

مشاهده سوابق مالیاتی اشخاص حقوقی

پس برای استعلام بدهی مالیاتی به کد ملی و شماره تلفن همراهی به نام خودتان نیاز دارید. اما اشخاص حقوقی و شرکت‌ها می‌توانند از طریق شناسه ملی یا همان کد یکتای شرکت‌ها و بنگاه‌ها بدهی مالیاتی خود را استعلام کنند.

اشخاص حقوقی هم برای استعلام بدهی مالیاتی ابتدا باید در سایت ثبت نام کنند. در این مرحله ابتدا وارد درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی شوید و روی گزینه دریافت اطلاعات کاربری کلیک کنید. با انتخاب گزینه اشخاص حقوقی و شرکت‌ها و وارد کردن شناسه ملی و کد امنیتی دریافت اطلاعات کاربری را انتخاب کنید تا وارد ثبت نام شوید.

سوابق مالیاتی اشخاص حقوقی

در صفحه جدید پس از وارد کردن عبارت امنیتی، نوع مودی را به حقوقی تغییر دهید و شناسه ملی خود را وارد کنید. در صفحه جدید لیست پرونده‌های الکترونیک شما به نمایش درمی‌آید.

سوابق مالیاتی اشخاص حقوقی

در صفحه بعد لیست پرونده‌های الکترونیک مرتبط با شناسه ملی شرکت را مشاهده می‌کنید. اما اگر پیش‌ثبت‌نام را انجام نداده باشید پیامی مشاهده می‌کنید که شما را به سمت ثبت نام هدایت می‌کند.

سوابق مالیاتی حقوقی

مرحله اول تأیید شماره موبایل است. ابتدا شماره موبایل را وارد کنید سپس کد رمزی را که برایتان ارسال شده بنویسید و روی گزینه ثبت فعال‌سازی کلیک کنید.

سوابق مالیاتی اشخاص حقوقی

در مرحله بعد باید اطلاعات هویتی مودی اصلی تأیید شود که از ثبت احوال استعلام می‌شود.

سوابق مالیاتی حقوقی

استعلام را مشاهده و اطلاعات را تکمیل کنید یا ایرادات احتمالی را تصحیح کنید. در مرحله بعد با کلیک روی گزینه ویرایش اطلاعات اولیه اطلاعات موردنیاز مانند اطلاعات ثبتی، محل ثبت، نوع شرکت و شماره اقتصادی قدیم را ثبت کنید.

سوابق مالیاتی حقوقی

همچنین لازم است اطلاعات کامل اعضا و شرکا در این قسمت ثبت شود. اشکالات در اطلاعات در این قسمت با رنگ قرمز مشخص می‌شود که باید برطرف شوند. به این ترتیب ثبت نام شما کامل می‌شود.

صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی با کد رهگیری

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم اداره امور مالیاتی مکلف است نسبت به مودیانی که بدهی مالیاتی قطعی خود را پرداخت کرده‌اند حداکثر ظرف مدت پنج روز از تاریخ وصول تقاضای مودی مفاصا حساب مالیاتی تهیه و مودی ارائه کند. برای دریافت گواهی عدم بدهی مالیاتی باید به صورت حضوری به حوزه مالیاتی مراجعه کنید. در آنجا درخواست صدور مفاصا حساب مالیاتی بدهید.

توجه کنید که ۱۰ روز پس از زمان اعلام بدهی مالیاتی از طریق کارپوشه خودتان در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی که پیش از این توضیح دادیم، باید بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنید. در غیر این صورت گواهی مالیاتی برایتان صادر نمی‌شود. پس از اینکه درخواست شما برای صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی دریافت شد، پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع‌رسانی شده و اطلاعات آن در کارپوشه‌تان قابل مشاهده است.

پرداخت قبض‌های مالیاتی

اگر از طرف حوزه مالیاتی برای شما قبض صادر شده و آن را در قسمت پرداخت قبض‌های مالیاتی در سامانه مشاهده می‌کنید، می‌توانید بلافاصله به صورت آنلاین گزینه پرداخت آنلاین را انتخاب کرده و بدهی خود را پرداخت کنید. سپس در قسمت مشاهده قبض‌های پرداختی، قبض شما به نمایش درمی‌آید.

پرداخت قبض مالیاتی

اما اگر قبض شما در قسمت پرداخت قبض‌های مالیاتی مشاهده نمی‌شود، ابتدا باید از حوزه مالیاتی شناسه پرداخت و شناسه قبض را دریافت و سپس از طریق عابربانک آن را پرداخت کنید.

مشاهده سوابق مالیات ارزش افزوده

شما همچنین می‌توانید از طریق این سامانه سوابق مالیات ارزش افزوده را مشاهده کنید. از گزینه فهرست پرونده‌های مالیاتی، گزینه پرونده‌های عملکرد و ارزش افزوده را انتخاب کنید. در اینجا اگر پرونده‌ای برایتان ثبت شده باشد می‌توانید عملکرد خود را مشاهده کنید.

مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که به کالاها و خدمات در مراحل مختلف تعلق می‌گیرد و مصرف‌کننده نهایی مالیات را به ارائه‌دهنده کالا و خدمات پرداخت می‌کند و ارائه‌کننده هم پس از کسر مالیات ارزش افزوده‌ای که خود پرداخت کرده، باقی‌مانده را به حساب دولت واریز می‌کند. پس ارائه‌دهنده باید اظهارنامه مالیاتی خود را در سامانه مالیات ارزش افزوده به‌طور فصلی ثبت کند. مالیات بر ارزش افزوده را می‌توان از طریق همین سامانه پرداخت کرد.

پیش از در مورد قوانین، معافیت‌ها و اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده برایتان نوشته‌ایم که می‌توانید با مراجعه به مطلب از جزئیات آن با خبر شوید. در نهایت این پرونده‌ها در کارپوشه فرد در سازمان امور مالیاتی قابل مشاهده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات