رابطه کاربران ایرانی با هوش مصنوعی؛ از استفاده‌های فنی و آموزشی تا ترس از بیکار شدن

سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
مطالعه 5 دقیقه
دو حباب چت شیشه‌ای بر روی صفحه چت چت‌جی‌بی‌تی
کاربران ایرانی از ابزارهای هوش مصنوعی بیشتر برای کاربردهای «آموزشی» و «سرگرمی» استفاده می‌کنند اما چندان هم به این تکنولوژی خوش‌بین نیستند.
تبلیغات

توسعه و در دسترس قرار گرفتن هوش مصنوعی یکی از نقاط عطف جهان تکنولوژی و از اتفاقات متحول‌کننده در سال ۲۰۲۳ در سراسر دنیا بود. با گسترش این فناوری در جهان هوش مصنوعی تبدیل به یک ابزار کاربردی جدیدی شد که کاربران مختلف می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند و برای رفع نیازهای مختلفی آن را به کار بگیرند.

کاربران ایرانی هم هرچند با دردسرهایی مانند تحریم از سوی بعضی شرکت‌های ارائه‌دهنده هوش مصنوعی روبه‌رو بودند یا برای استفاده از نسخه‌های پیشرفته‌تر نیازمند صرف هزینه دلاری بودند؛ اما هوش مصنوعی مانند هر تکنولوژی به‌روز دیگری آن‌قدر جذابیت داشت که کاربران راه دسترسی به آن را پیدا کنند.

میزان توجه کاربران به هوش مصنوعی و استفاده از آن به اندازه‌ای رسید که بخش قابل توجهی از محتوای شبکه‌های اجتماعی کاربران ایرانی به آن اختصاص پیدا کرد. یافته‌های لایف‌وب از بررسی محتواهای منتتشرشده در ارتباط با موضوع هوش مصنوعی نشان می‌دهد هوش مصنوعی، کاربردها و ابزارهایش برای کاربران ایرانی جذاب بوده است.

یافته‌های گزارش لایف‌وب، که از بررسی محتواهای مرتبط با موضوع هوش مصنوعی در سال ۱۴۰۲ به دست آمده، نشان می‌دهد کاربران در شبکه‌های اجتماعی مختلف، از ایکس (توییتر سابق) گرفته تا اینستاگرام و تلگرام به موضوع هوش مصنوعی پرداخته‌اند و میزان قابل توجهی از محتوا را منتشر کرده‌اند.

کاربران از جنبه‌های مختلفی موضوع هوش مصنوعی را مد نظر قرار داده و در مورد آن پست منتشر کرده‌اند. مثلا یک عکس یا آهنگ، را به اشتراک گذاشته‌اند یا در مورد بهترین ابزارهای هوش مصنوعی نظر داده‌اند یا نسبت به آینده گره‌خورده با هوش مصنوعی احساس خطر کرده‌اند.

چت جی‌پی‌تی محبوب‌ترین ابزار هوش مصنوعی برای کاربران ایرانی است

بررسی محتوایی که کاربران در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد آن‌ها از ابزارهای هوش مصنوعی مختلفی صحبت کرده و استفاده از آن‌ها را به دیگران پیشنهاد کرده‌اند. در میان ابزارهای مختلف نام ۶ ابزار بیشتر از بقیه تکرار شده است.

اولین ابزار «چت جی‌پی‌تی» است که با اختلاف بیشترین میزان محتوا را به خود اختصاص داده و در مجموع، ۶۰ درصد از گفت‌وگوهای مرتبط با ابزارهای هوش مصنوعی به این ابزار مربوط بوده است. بر اساس آخرین آمارهای Techopedia، چت‌جی‌پی‌تی در دنیا هم محبوب‌ترین و پرکاربردترین ابزار هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

پس از چت جی‌پی‌تی، به‌ترتیب هوش مصنوعی گوگل یعنی «جمینای» (با نام قبلی بارد)، «کوپایلت» و «میدجرنی» بیشترین میزان محتوا را در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران ایرانی داشته‌اند. سایر ابزارهای هوش مصنوعی مجموعا کمتر از ۲ درصد از محتوا را داشتند.

ابزارهای مختلف هوش مصنوعی
لایف‌وب

با وجود رواج به‌کارگیری ابزارهای هوش مصنوعی توسط کاربران ایرانی، آن‌ها نگاه چندان مثبتی هم به آینده این تکنولوژی ندارند. البته این دیدگاه منفی فقط هم مختص ایرانی‌ها نیست. بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا به آینده هوش مصنوعی، به‌ویژه از این جهت که ممکن است جایگزین نیروی انسانی شود، بدبین هستند.

این ترس بزرگ: نکند هوش مصنوعی از کار بی‌کارم کند؟!

البته نگاه منفی به این فناوری روز دنیا حتی در نگاه متخصصان هم وجود دارد. وارن بافت به‌عنوان یکی از مشهورترین سرمایه‌گذاران دنیا اخیرا اعلام کرده است که هوش مصنوعی راهی برای کلاهبرداری است، چراکه این فناوری، تشخیص واقعیت از دروغ را غیرممکن خواهد کرد.

یکی از متخصصان هوش مصنوعی هم می‌گوید این فناوری مزایای فراوانی دارد؛ اما همان قدر که ممکن است ۱۰ سال آینده را به بهترین دهه تاریخ انسان تبدیل کند، احتمال دارد آن را تبدیل به بدترین دهه‌ی تاریخ هم کند.

مجمع اقتصاد جهانی نیز در ماه‌های اول سال ۲۰۲۴ یک لیست از ۱۴ بحران بزرگ دنیا در این سال را منتشر کرد و دومین بحران را اطلاعات غلط هوش مصنوعی دانست. همه این اظهارنظرها باعث می‌شود نگرانی نسبت به آینده هوش مصنوعی را طبیعی بدانیم. اما کاربران ایرانی چرا نسبت به هوش مصنوعی بدبین هستند؟

یافته‌های لایف‌وب نشان می‌دهد در محتوای منتشرشده با موضوع هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران ایرانی محتواهایی وجود دارد که نشان می‌دهد بعضی کاربران به حضور گستردە هوش مصنوعی در زندگی انسان‌ها خوش‌بین نیستند.

در بین موضوعات مطرح شده، مهم‌ترین مشکل کاربران، جایگزینی هوش مصنوعی به جای انسان‌ها در محیط کاری و از بین رفتن مشاغل است. همچنین غیرقابل کنترل شدن هوش مصنوعی در آینده و تسلط بر انسان‌ها، سواستفاده و کلا‌هبرداری مالی، اخبار جعلی و دیپ فیک، سواستفاده از اطلاعات کاربران و تسلط بیشتر شرکت‌های قدرتمند مانند گوگل و... از مهم‌ترین نگرانی‌های کاربران بوده است.

آیا هوش مصنوعی و ربات‌ها می‌خواهند ما را از کار بیکار کنند؟
آیا هوش مصنوعی و ربات‌ها می‌خواهند ما را از کار بیکار کنند؟
مطالعه '12

بیشترین میزان محتوای منفی (۱۲ درصد) که در مورد هوش مصنوعی و دغدغه‌های کاربران درباره آن مطرح شده در تلگرام منتشر شده است. در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) و اینستاگرام نیز به‌ترتیب ۸ و ۵ درصد محتوایی منتشر شده که نشان می‌دهد کاربران نگاه خوش‌بینانه‌ای به هوش مصنوعی ندارند.

تولید محتوا توسط کاربران ایرانی درباره ابزارهای مختلف هوش مصنوعی

با بررسی محتوای منتشرشده درباره هوش مصنوعی توسط کاربران ایرانی مشخص می‌شود بیشترین کاربرد این تکنولوژی در نظر کاربران آموزشی بوده است. از مجموع میزان محتوایی که کاربران ایرانی درباره هوش مصنوعی در اینستاگرام منتشر کرده‌اند ۳۷ درصد محتوای فنی و آموزشی است؛ ۲۳ درصد از محتوای منتشرشده در تلگرام نیز به همین دسته موضوعی مربوط بوده و ۱۵ درصد از محتوای مرتبط با هوش مصنوعی در پلتفرم ایکس هم مضمون فنی و آموزشی دارد.

بیشترین میزان محتوای منتشرشده درباره هوش مصنوعی محتوای آموزشی و سرگرمی است

طنز و سرگرمی دسته موضوعی محبوب دیگری است که ۲۰ درصد محتوای مربوط به هوش مصنوعی در تلگرام، ۱۸ درصد در اینستاگرام و ۱۷ درصد از محتوای مرتبط با این تکنولوژی در ایکس را به خود اختصاص داده است. منظور از محتوای طنز و سرگرمی در ارتباط با هوش مصنوعی ‌موضوعات‌ عمومی سرگرم‌کننده‌ای است که ‌با ‌استفاده از‌ ابزارهای ‌هوش ‌مصنوعی ‌تولید‌ و توسط مخاطبان منتشر شده‌اند.

محتوای مرتبط با هوش مصنوعی
لایف‌وب

دسته‌بندی موضوعی دیگری که در محتوای منتشرشده از سوی کاربران بیشترین تکرار را دارد «ریمیکس و آهنگ» است که به ساخت آهنگ یا ایجاد تغییراتی در آهنگ‌های موجود مربوط می‌شود و کاربران درباره آن محتوا تولید کرده‌اند. این دسته‌بندی در تلگرام میزان ۱۵ درصدی، در اینستاگرام میزان ۱۰ درصدی و در ایکس میزان ۵ درصدی دارد.

محتواهایی با مضامین سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی، اجتماعی و خبر دسته‌بندی‌های موضوعی دیگری هستند که کاربران در تلگرام، اینستاگرام و ایکس منتشر کرده و به آن‌ها پرداخته‌اند.

شما در مورد هوش مصنوعی چه نظری دارید؟ از کدام ابزارها استفاده می‌کنید؟ آیا شما هم می‌ترسید در آینده هوش مصنوعی جای‌تان را بگیرد و شغل‌تان را از دست بدهید؟ در بخش کامنت‌ها نظرتان را بنویسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات