گزارش تابستان ۱۴۰۲ رگولاتوری: سیر کاهش مشترکان و ضریب نفوذ اینترنت ثابت ادامه دارد

یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
استفاده از اینترنت
در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به بهار این سال، سرعت دانلود در شبکه 4G همراه اول و ایرانسل دچار افت شده؛ تعداد مشترکان اینترنت ثابت هم کمتر شده است.
تبلیغات

گزارش تابستان ۱۴۰۲ رگولاتوری پس از ماه‌ها تأخیر بالأخره منتشر شد. گزارشی که نشان می‌دهد در تابستان سال گذشته نسبت به تابستان ۱۴۰۱ تعداد مشترکان و ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت در کشور کاهش پیدا کرده است.

تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند ثابت در تابستان ۱۴۰۲، بیش از ۱۰ میلیون و ۹۷۶ هزار مشترک بوده که یک افت ۰.۰۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن نشان می‌دهد. البته این سیر نزولی پیش از این آغاز شده بود و در گزارش فصل بهار ۱۴۰۲ رگولاتوری هم به آن اشاره شده بود.

ضریب نفود اینترنت پهن‌باند ثابت نیز همچنان سیر نزولی دارد و در تابستان گذشته کاهش ۰.۷۷ درصدی را تجربه کرده؛ این ضریب نفوذ در تابستان سال گذشته ۱۲.۸۶ بوده که کمتر از ضریب نفوذ ۱۲.۹۶ درصدی است که در تابستان ۱۴۰۱ اعلام شده بود.

کاهش در تعداد مشترکان تلفن ثابت نیز یکی دیگر از تغییراتی است که در تابستان سال گذشته اتفاق افتاد. تعداد مشترکان تلفن ثابت در مدت مذکور حدود ۲۹ میلیون و ۱۸۵ هزار مشترک بوده که به نسبت تعداد ۲۹ میلیون و ۳۶۴ هزاری مشترکان در تابستان ۱۴۰۱، کاهش ۰.۶۱ درصدی را نشان می‌دهد. ضریب نفوذ تلفن ثابت نیز از ۳۴.۶۷ درصد در تابستان ۱۴۰۱ به ۳۴.۲ درصد در تابستان ۱۴۰۲ رسیده است.

گزارش فصلی رگولاتوری

براساس داده‌های این گزارش، ضریب نفوذ اینترنت سیار همچنان رو به افزایش است و رشد ۵.۸ درصدی را تجربه کرده است. این ضریب نفوذ در تابستان ۱۴۰۱ حدود ۱۲۰ درصد بوده اما در تابستان ۱۴۰۲ به حدود ۱۲۷ درصد رسیده است.

ضریب نفوذ تلفن همراه هم که در تابستان ۱۴۰۱، ۱۶۹.۵ درصد بود در تابستان ۱۴۰۲ به حدود ۱۷۵ درصد افزایش پیدا کرد که نشان‌دهنده‌ی یک رشد ۳.۱۹ درصدی است.

۱۵۶ شهر تحت پوشش فیبر نوری هستند

بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان تنظیم مقررات تا تابستان ۱۴۰۲ در مجموع ۱۵۶ شهر تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند که از این میان ۲۵ شهر دارای پوشش ۳۰ تا ۶۰ درصدی و ۵۷ شهر دارای پوشش بیشتر از ۶۰ درصد هستند؛ اما اکثریت این شهرها (۷۴ شهر) پوشش فیبر نوری کمتر از ۳۰ درصد دارند.

گزارش تابستان ۱۴۰۲ سازمان تنظیم مقررات
چطور برای دریافت اینترنت فیبر نوری درخواست بدهیم؟
چطور برای دریافت اینترنت فیبر نوری درخواست بدهیم؟
مطالعه '7

بخش دیگری از آمارهای فصل‌نامه‌ی رگولاتوری حاکی از آن است که در میان سه اپراتور اصلی کشور، همچنان بیشترین سهم بازار مشترکین پهن باند سیار با ۵۴ درصد به همراه اول تعلق دارد. ایرانسل از این بازار سهم ۴۲ درصدی و رایتل سهم ۴ درصدی دارد.

۹۳ درصد مشترکین تحت پوشش اینترنت 4G هستند

با وجود اینکه اپراتورها از تلاش برای گسترده‌تر کردن پوشش 5G خبر می‌دهند اما کماکان اکثر پوشش‌دهی پهن‌باند سیار متعلق به تکنولوژی 4G (با ۹۳ درصد) است. سهم بازار فناوری 3G نیز ۷ درصد است.

افت سرعت دانلود 4G همراه اول و ایرانسل در تابستان ۱۴۰۲

سرعت دانلودی که اپراتورها در شبکه 4G در تابستان سال گذشته داشته‌اند نسبت به یک فصل قبل از آن کاهش قابل توجهی داشته است. سرعت دانلود همراه اول در بهار ۱۵.۹۲ مگابیت‌برثانیه بوده است که در تابستان به ۱۱.۹۷ مگابیت‌برثانیه رسیده است.

این افت سرعت دانلود در شبکه 4G ایرانسل هم دیده شده است. آمارها نشان می‌دهد در حالی که سرعت دانلود ایرانسل در بهار ۱۴۰۲، ۱۵.۱ مگابیت‌برثانیه بوده، در تابستان این سرعت به ۱۳.۷۱ مگابیت‌برثانیه رسیده است.

هرچند همراه اول بیشترین میزان کاهش سرعت دانلود را تجربه کرده اما رایتل در سرعت دانلود خود افزایش داشته و سرعتی که در بهار ۱۴۰۲ ۱۸.۲۳ مگابیت‌برثانیه بوده است در تابستان به ۱۹.۲۶ مگابیت‌برثانیه افزایش یافته است.

جدول مقایسه سرعت دانلود اپراتورها
سرعت دانلود شبکه 45 اپراتورها در بهار ۱۴۰۲
آمار سرعت دانلود 4G
سرعت دانلود شبکه 45 اپراتورها در تابستان ۱۴۰۲

سهم بازار مکالمه همراه اول بیش از دو برابر ایرانسل است

مجموع مکالمات تلفنی انجام‌شده با موبایل در تابستان ۱۴۰۲ بیش از ۷۹ میلیارد و ۲۵۱ میلیون دقیقه بوده که سهم بازار همراه اول ۶۷ درصد و ایرانسل ۳۱ درصد است. رایتل هم از این بازار ۲ درصد سهم دارد.

اختلاف سهم بازار پیامکی همراه اول و ایرانسل اما بسیار بیشتر از اختلاف این دو رقیب در بخش‌های دیگر است. همراه اول در این بازار ۸۳ درصد سهم دارد و سهم ایرانسل ۱۴ درصد است. رایتل هم ۳ درصد از این بازار را در اختیار دارد. گفتنی است که کل پیامک‌های ردوبدل‌شده در شبکه سیار کشور در تابستان ۱۴۰۲ بیش از ۱۲۱ میلیارد و ۹۹۴ میلیون پیامک بوده است؛ یعنی به‌طور متوسط ۲۷۲ پیامک برای هر کاربر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات